The Sausage Machine

november 18, 2008

Verjuffing van het onderwijs?

In blogpostresponse op een thema in VOLT, het VRT-één-programma met Martine Tanghe en Kobe Ilsen: De verjuffing van het onderwijs  in de uitzending van 12 november 2008: zie mijn foto (ik ben je reinste beginner-amateur) van een groep deelnemers aan de sessie van Wim van Beek en Ruud Walst (Mees&Meester) op HSN 2008, de 22e Conferentie Het Schoolvak Nederlands, op 15 november 2008, lokaal 506, Campus Koningsstraat HUB Brussel. Walst & van Beek alludeerden op de feminisering of vervrouwelijking of verjuffing van het onderwijs in het begin van hun presentatie, hun publiek overschouwend en verwelkomend: slechts een drietal heren op een (50-60-tal?) dames … Of was het het ‘zorg‘-thema (conferentiestroom LOPON2), sterk appellerend aan het ‘moedergevoel‘ van de vrouwelijke leraar (de lerarenopleider, de student in lerarenopleiding), dat hier de doorslag had gegeven? De titel van hun presentatie? Met Paddo’s meer taal. Taal een zaak van alle vakken. Over taalgericht vakonderwijs, dus, een trendy onderwijsthema. Dat in het onderwijsdiscours dezer dagen in deze blogresponse meteen een genderkleurtje krijgt … aanvankelijk ongewild eigenlijk.

Klopt dit staalkaartje(plaatje)? In de HSN-sessie over books, blogs en blooks van de jonge onderzoekers Steven Vanhooren en Peter Vanbrabant waren er naar mijn schatting veel meer (oudere) heren onder de deelnemers. Nieuwe technologieën? Zo’n onderwerp lokt meer mannen? Ja?! En dan nog iets! Kom ik nu pas tot de conclusie dat ik alleen maar lezingen/workshops heb gevolgd, gegeven door mannen! Weten zij het allemaal beter? Wat zouden Marie Meeusen (wederkerig, Marie, leuk je te ontmoeten op HSN!), Elke Das, Karin Winters, Mieke Totté, Margreet van den Berg, Eline Ganseman, Cindy De Smet, Line Van Aert, Moniek Verhaaren, Eva Simon, Elisabeth MantelSybilla Poortman daarover denken?  

verjuffinghsnfotojbenaets1

Foto JB HSN 2008. In respect voor alle deelnemers en de sprekers. Met een knipoog naar Sanne Oosterwaal van het Alkwin Kollege.

Dit artikeltje verscheen in licht verkorte versie ook (bijna gelijktijdig) op edublogs.be, de groepsblog over onderwijs in Vlaanderen. Deze groepsblog is een initiatief van Cindy De Smet aka Smetty van Smetty’s Soapbox.  smettys1  

Terzijde @ Cindy De Smet aka Smetty
Bedankt voor je vertrouwen!    

Een UPDATE: Vervrouwelijking van het onderwijs, wat is het effect? (oktober 2011)

12 reacties »

  1. [...] heb gevolgd, gegeven door mannen! Weten zij het allemaal beter? Wat zouden de talrijke vrouwen onder de bloggers daarover [...]

    Pingback door edublogs.be » Blog Archive » Verjuffing van het onderwijs? — november 18, 2008 @ 1:13 pm | Beantwoorden

  2. Aanvullend (janien)
    Meer lezen … over taalgericht vakonderwijs? Het tijdschrift “VONK” (onder hoofdredactie van prof. dr. Rita Rymenans) van de Vereniging voor het Onderwijs in het Nederlands heeft net een themanummer over taalgericht vakonderwijs uit: jg. 38, nr. 1, oktober 2008. Op Taalunieversum staat een korte samenvatting van alle artikelen: http://taalunieversum.org/onderwijs/tijdschriften/archief/index.php?tijdschrift=3.

    Pas verschenen: “Taalbeleid in de praktijk. Een uitdaging voor elke secundaire school”, onder redactie van Wilfried De Hert, Plantyn, Mechelen, 2008. Wilfried De Hert was mijn vakbegeleider Nederlands (in opvolging van Mark van Bavel, mijn grote mentor en coach) in de laatste jaren van mijn leraarschap. Jarenlang heb ik samen met Wilfried De Hert e.a. meegewerkt aan het leerplan Nederlands van het VVKSO. Wilfried maakt ook deel uit van het PON van de Nederlandse Taalunie.

    Wat hier niet onvermeld mag blijven: het bekende “Handboek Taalgericht Vakonderwijs” van Maaike Hajer van de Hogeschool Utrecht en Theun Meestringa van SLO.

    Nederlands ‘een zaak van alle vakken’. Die waarheid heeft de onderwijswereld a.h.w. herontdekt …

    Reactie door janien — november 19, 2008 @ 2:08 pm | Beantwoorden

  3. Hallo Janien,

    Ik wist je niet op andere wijze te benaderen, dan via deze reactie op je blog.
    Ik heb een logo voor je klaar staan op dit adres: http://tinyurl.com/5rc5vr

    Ik hoop dat je hem goed vindt. Als je me je gmail.com adres stuurt, dan zorg ik voor schrijfrechten op de website van edublog kring.
    Op de website zie je mijn email adres.

    Groetjes
    Kobus

    Reactie door Kobus van der Slossen — november 19, 2008 @ 7:33 pm | Beantwoorden

  4. http://tinyurl.com/5rc5vr

    Reactie door Kobus van der Slossen — november 19, 2008 @ 7:34 pm | Beantwoorden

  5. Als je me je gmail.com adres toestuurt dan zorg ik voor je schrijfrechten op de website van edublog kring. Mijn adres staat op de website van de edublogkring in het eerste nieuwsbericht.

    Reactie door Kobus van der Slossen — november 19, 2008 @ 7:35 pm | Beantwoorden

  6. Hoera. We hebben er eindelijk nog eens een edublogger bij. En een vrouw nog wel! ;-)

    Wat die verjuffing beteft: ik vrees dat het klopt. In kleuter- en lager onderwijs is dat zeker het geval. Er zitten bijna geen mannen in mijn klas (lerarenopleiding lager onderwijs).
    Wat vrouwen en technologie betreft: ook daar vrees ik dat mannen vandaag en in het verleden meer aanwezig waren. Ik zie dat bij de nieuwe generatie dan weer wel veranderen.
    De lesgevers dan. Kijken we naar de ICT-praktijkdagen of een andere willekeurige conferentie. Dat zijn nog steeds overwegend mannelijke lesgevers.
    En het management? Ook daar komen we vooral mannen tegen.

    Wat technologie en management beteft: ik vind het eerder zorgwekkend dat de verhouding mannen/vrouwen niet klopt. Als het dan toch een vrouwelijk beroep is, zou je denken dat er in het onderwijs meer vrouwen aan de top staan. Maar dat is niet het geval. Daar is er duidelijk geen sprake van verjuffing en is er geen onderscheid met andere takken binnen de maatschappij.

    Om te besluiten: voor mij mag de verjuffing zich wel doorzetten naar het management en er mogen zeker meer vrouwen doorstromen naar de exacte wetenschappen, maar we moeten er toch ook over waken dat lesgeven geen exclusief vrouwelijk beroep wordt.

    Reactie door Smetty — november 19, 2008 @ 9:45 pm | Beantwoorden

  7. @ Kobus van der Slossen
    Wat een knap logo – speciaal door jou op het Vlaamse onderwijssysteem toegemeten!! Je bent geweldig! Zeer bedankt! En nu ga ik – net als Karin Winters http://karinwinters.wordpress.com/2008/11/19/leuk-een-edubloggers-logo/
    - op zoek naar een mogelijkheid om jouw logo in de rechterbalk hier op te nemen. Mijn widgets in mijn free WP zijn beperkt tot negen als ik me niet vergis, en ‘opgebruikt’… Voor jouw prachtdesign wil ik echt wel een plaats inruimen, sterk verbonden als ik me voel met de edubloggers!

    Veel succes met je edublog en logo’s, en tot blogs
    janien

    Reactie door janien — november 20, 2008 @ 8:29 am | Beantwoorden

  8. @ Cindy
    @ Kobus
    Excuus, dat jullie hebben moeten wachten … ik heb jullie moeten ontspammen. Jullie zaten ‘verstopt’ in de spambox en dat weet ik nu pas, dankzij Cindy. Ja, straf, he.

    Reactie door janien — november 21, 2008 @ 6:15 am | Beantwoorden

  9. Aanvullend (vervolg, janien)
    Meer lezen … over meer vrouwen die instromen in bèta-studies (in Nederland)? Bij Margreet van den Berg: http://ict-en-onderwijs.blogspot.com/2008/11/vrouwen-in-bta-techniek-en-ict.html#links

    Reactie door janien — november 24, 2008 @ 7:08 pm | Beantwoorden

  10. Aanvullend, verbredend (vervolg 2, janien)
    Gender – Equality – ICT: http://ec.europa.eu:80/information_society/events/cf/item-display.cfm?id=784

    Reactie door janien — december 2, 2008 @ 6:09 pm | Beantwoorden

  11. Hi,

    ik denk dat je wel kan raden hoe ik hier over denk. Power to the women!! Alleen jammer dat mannen nog steeds overheersen als het gaat om nieuwe technologie en het geven van presentaties (ow ik generaliseer weer heerlijk). Misschien moeten wij een keer een vrouwendag organiseren.

    Moqub

    Reactie door moqub — december 7, 2008 @ 9:01 am | Beantwoorden

  12. [...] JB: Verjuffing van het onderwijs. Share this:TwitterFacebookE-mailPrintVind ik leuk:LikeWees de eerste om post te waarderen. Dit [...]

    Pingback door digitaal snelschrift en taalvrouwelijkheid | The Sausage Machine — maart 15, 2012 @ 2:25 pm | Beantwoorden


RSS feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

Het Rubric thema Blog op WordPress.com.

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 492 andere volgers

