The Sausage Machine

januari 25, 2007

“Gedichtendag koestert talenten”

Filed under: Uncategorized — janien @ 11:59 pm

Printversie uit Gazet van Antwerpen van donderdag 25 januari 2007


25/01 Gedichtendag onthult talent  De laatste donderdag van de maand januari is al voor het achtste jaar op rij de officiële Gedichtendag, en dat zowel in Vlaanderen als in Nederland. Het thema dit jaar is Eenvoud en stilte, iets waar je als dichter alle kanten mee uit kan. Bijvoorbeeld in de nieuwe dichtvorm 160, een gedicht met exact hetzelfde aantal lettertekens als dat van één sms’je.In Scholencentrum JOMA aan de Maantjessteenweg in Merksem vindt vandaag de prijsuitreiking plaats voor de gedichtenwedstrijd Gedicht Verzonden, die de leerlingen van 5 ASO organiseerden voor de rest van de secundaire klassen. De bedoeling was om een gedicht te schrijven van exact 160 lettertekens, inclusief spaties, volgens de nieuwe dichtvorm 160, uitgevonden door Sofie Cerutti.Deze laatste was trouwens één van de juryleden die de inzendingen van het ganse middelbaar moesten beoordelen. Grote winnaar is Johan Deceuninck, die met zijn gedicht De stad grijs een universeel beeld schetst van simultane afschuw en liefde voor een stad. “Ik had niet verwacht dat ik als winnaar uit de bus zou komen”, zegt Johan. “Misschien doe ik wel voort in de dichtkunst. In ieder geval heb ik mijn gedicht op papier geschreven en niet op mijn gsm, zoals de meeste anderen dat hebben gedaan. Daarna heb ik de tekens geteld en af en toe een woord veranderd.” De twee runners-up gingen beiden met hun mobiele telefoon te werk. “Dat was makkelijker om het aantal tekens exact te bepalen. Toch zal het voor mij bij die ene keer dichten blijven, denk ik,” aldus Gianni Aerts.Ook andere scholen in de regio laten Gedichtendag niet zomaar voorbijgaan. De leerlingen van het Provinciaal Instituut St.-Godelieve van Antwerpen maken van gedichtendag een feest in kinderkribbes, bejaardentehuizen, het universitair ziekenhuis en het provinciehuis. Het Stedelijk Lyceum SISO3 in Deurne tovert de speelplaats om tot een Laundry Day meets Gedichtendag-plaats, waar er ook wordt gedicht in het Engels, Frans of Duits.Niets dan lachende gezichten op ‘Gedichtendag’ in scholencentrum JOMA. Foto Patrick De ROO

Het winnende gedicht van Johan Deceuninck


De stad grijs
de paden druk
stemmen rond mijn hoofd
de banken stuk
de zon schijnt tussen de gebouwen door
de muren zijn kil
stad aan de stroom
waar ik wonen wil.

De bijna-winnaars

Gianni Aerts

5 draken verslagen
2 zwarte ridders uitgemoord:
eindelijk bij mijn geliefde!:
bloed ruist, handen voelen, bijna bij haar lippen
verdomme!
Daar gaat de schoolbel!

Dieter De Bakker

Een klein poëtisch meesterwerk
het moet E-X-A-C-T zijn
niet klein
niet groot
precies 160 tekens.
een kunstwerk
op je GSM-scherm,
zonder veel woorden
veel zeggen!

PhSc


© 1994-2004 Concentra |Media|

 PROFICIAT aan de winnaars!

PROFICIAT aan de genomineerden!

PROFICIAT aan de deelnemers!

PROFICIAT aan de organisatoren van 5 aso!

Met de woorden van de Gouden Juryleden klinkt het zo:

“De deelnemers wens ik van harte proficiat met hun gedichten waaruit hun liefde voor de taal en de poëzie spreekt. Ik hoop dat ieder van hen blijft schrijven!” (Yella Arnouts, ik (JB) zet in vetjes)

“Wat een moeilijke klus om te selecteren, te oordelen, een rangorde te bepalen. Ik ben vereerd door het vertrouwen in deze. Mijn oordeel is subjectief, het is niet anders mogelijk.” (Yella Arnouts)

“Ik heb de gedichten met heel veel plezier gelezen, en vond het een moeilijke keuze. Er zijn zeker méér dan drie erg goede en leuke inzendingen bij.” (Frank Vandenbroucke)

“Zeer genoten van de gedichten! Een moeilijke keuze […]” (Sofie Cerutti)

“Zoals ik Janien Benaets al schreef: ik ben zeer vereerd door de aandacht voor de 160 […]” (Sofie Cerutti)

“En nogmaals feliciteer ik bij deze van harte alle mededingers aan de gedichtwedstrijd,  alle medewerkers aan de organisatie (…)” (Yella Arnouts)

“Dit was alleszins een leerrijke competitie… ” (Frank Vandenbroucke)

Met de woorden van de Nederlandse dichter Tom van Deel klinkt het zo:

Het is weer helemaal genieten. Zo
zou het altijd moeten zijn: licht
en vredig dus, alsof alles ineens
voor altijd en nooit weer is. Geen
lengte van dagen, geen gevoel van
weg te moeten en te huilen. Nooit
gaat meer iets voorbij.

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

