The Sausage Machine

mei 5, 2007

De leesfabriek online. Werken aan mijn leesportfolio

Voor alle leeswonderen, leesbeesten, gelegenheidslezers, veellezers, weiniglezers en ja, ook niet-lezers zetten we de ouwe vertrouwde Leesfabriek in de geactualiseerde versie 2006-2007 online. WAARSCHUWING voor de laatste categorie, die van de niet-lezers! Voor school is het wel WETTELIJK VERPLICHT van een aantal lees- en verwerkingsopdrachten uit te voeren en er de bewijzen voor te verzamelen in een leesportfolio.

Geroutineerde leesportfoliomakers als jullie van 5& 6 zijn, vinden alles nog eens op een rijtje in dit document: De leesfabriek 0607. Zijn er vragen? Plaats ze onder de Reacties.

In De leesfabriek werken 5&6 aso zelfstandig aan hun leesportfolio. Ook andere blogbezoekers zijn altijd welkom in ons fabriekje: ze kunnen er kennismaken met de manier waarop we op school aan literatuureducatie en leesbevordering doen, en een idee krijgen van hoe een leesportfolio tot stand kan komen.

! Een andere ingang voor onze Leesfabriek is hier aan de rechterkant in de zijbalk via de nieuwe blogpagina (in de rubriek Pagina’s, onder de Creative Commons). Daar komen ook enkele praktische klasafspraken aan bod, en een aanvulling van de illustraties als mogelijke modellen van (digitale) boekverwerking.

Liseuse sur fond noir (Henri Matisse)

Liseuse sur fond noir (Henri Matisse, 1939)
http://www.insecula.com

INSPIRATIE VOOR ELEKTRONISCHE BOEKVERWERKING EN PRESENTATIE VAN HET HELE LEESPORTFOLIO? Want woorden wekken, maar voorbeelden strekken.

Een voorbeeld van een digitaal leesportfolio 0607-onder-constructie: kijk bij Rutger Gaumann! Een creatieve verwerking van de roman Arend van Stefan Brijs vind je hier en een filmische verwerking van een scène uit Antichrista van Amélie Nothomb hier. We herkennen Rutger himself in de rol van de vader en Seline Caymaz in die van Blanche. Joy Gysen was cameravrouw! De verfilmde romanscène onder de titel Driekoningenkoek illustreert zeer goed het thema, de hoofdpersonages en hun relaties: een mooi voorbeeld van een structuuranalytische benadering. Goed idee, Rutger, mooi gedaan Joy, Rutger en Seline en de moederrol!

Driekoningenkoek Rutger Film (LPF Nothomb)

Een andere filmische boekverwerking 2005-2006 van Rutger Gaumann en Joy Gysen (toen 5e-jaars) : kijk hier. Het gaat over Gebr. van Ted van Lieshout.

Voor een groeimodel van een onlineliteractuamap: kijk bij Sven Wassenaar!

Voor de spiksplinternieuwe hub (begin mei 2007) met zijn leesportfolio: kijk bij Sven Wassenaar! Die hub werd opgedoekt en de content overgeplaatst naar Svens blog: daar vind je links naar zijn LePoFo (het leesportfolio van Sven) en zijn LAM (literactuamap).

Updating. Ondertussen zijn we januari 2009: in mijn controlepaneel merk ik een groot aantal bezoekers voor deze post op.

**Tot mijn ontzetting merk ik dat Svens hub niet meer doorklikbaar is … Mijn excuses voor de link die nog wel naar de ‘host van toen’ leidt, maar jammer genoeg niet meer naar Sven: die is met zijn leesportfolio en literactuamap enkel nog te vinden (en te bewonderen) op zijn WP-blog: http://lepofo.wordpress.com/het-leesportfolio/     

                                                                                                            sven-hub.jpg  Homepage van Sven Wassenaars oude hub.

Het kan ook allemaal in de vorm van een papieren portfolio, als naar aloude gewoonte, sinds het leesportfolio in het literatuuronderwijs voor het schoolvak Nederlands in zwang kwam, jaren geleden. De officiële voorschriften voor het leesportfolio kunnen jullie in het leerplan Nederlands  (kijk onder Publicaties) lezen. Geen tijd om je in zoveel ‘regel-lectuur’ te verdiepen? Met De Leesfabriek 0607 die zich in pdf-formaat over goed 20 pagina’s uitstrekt, heb je al minutenlang leestijd te spenderen. Eidoch, verkort heb ik (JB) in de klas in schemavorm al alles gegeven. En er is de routine: dit is niet het allereerste leesportfolio, wel voor alle laatstejaars hopelijk het allerlaatste …

De publicatie van De leesfabriek 0607 op onze leerblog heeft als doel inspiratie te geven voor de oplossing van vragen over boekenkeuze of verwerkingsmogelijkheden voor het leesportfolio. Zeker dient ze ook als referentiepunt voor wie de klasafspraken niet goed meer weet. Toch nog problemen? Schrijf ze bij de Reacties onder dit bericht. OF onder Reacties op de blogpagina over De leesfabriek.

Veel lees- en werkplezier!

! Speciaal aan de lezers/lezeressen van deze post:

Meer … nieuws en illustraties over het leesportfolio: ga a.u.b. naar de aparte blogpagina, die je ook in de rechtermenubalk terugvindt. Alle commentaar is altijd welkom!

9 reacties »

  1. Ook ik heb mijn leesportfolio online gezet. Je kan het leesportfolio downloaden, naar de creatieve opdrachten van dit jaar en van vorig jaar kijken of luisteren.

    http://www.leesportfolio.be.tf/

    Reactie door Rutger — mei 20, 2007 @ 8:29 am | Beantwoorden

  2. Ik heb gemerkt dat de link http://www.leesportfolio.be.tf niet altijd werkt, maar je kan de site ook bereiken op http://users.skynet.be/fa230794/ .

    Reactie door Rutger — mei 20, 2007 @ 10:40 am | Beantwoorden

  3. @Rutger Gaumann
    Hallo Rutger
    Leuk van je leesportfolio hier op onze blog te vinden! Jij bent de tweede van je klas van wie ik een portfolio krijg, na Jan De Beul, van wie ik twee weken geleden al een papieren portfolio in ontvangst mocht nemen. Nu,de deadline is pas morgen …
    Je hebt gelijk: “Deze pagina kan niet worden weergegeven” als ik via je tf-link wilde gaan kijken. Ik probeer nu de andere weg naar … wat spannend!! La curiosité, est-elle du féminin?!
    Your teacher of Dutch

    Reactie door janien — mei 20, 2007 @ 6:40 pm | Beantwoorden

  4. @Rutger Gaumann
    Hallo Rutger
    Derde keer, goeie keer? Je creatieve verwerkingen: een streling voor oog en oor – dat is een cliché, weet ik ook, maar ik vind er niet direct een betere omschrijving voor op dit moment. Héérlijk, toch, van jouw kunst(en) te kunnen genieten… Mooi, Rutger, ik herken een dosis romantiek in combinatie met camp: in elk geval postmodern geïnspireerd – ecclectisch, weetjenogwel.
    Dat duet, dat had ik graag willen horen, en die Malchik Gay zal ik ook nog opzoeken. Ik merk dat je bij “Arend” nog een tweede kunstwerk hebt toegevoegd: prachtig.
    Er is wel een probleem! Ik kan je portfolio niet downloaden. Belgacom meldt: “The server encountered an error” en “The page you are looking for could not be found”.
    Wat moet ik doen?
    Groetjes
    Janien Benaets

    Reactie door janien — mei 20, 2007 @ 7:06 pm | Beantwoorden

  5. Het liedje Malchik Gay en het duet zijn beide te vinden op de cd-rom bij mijn leesportfolio, maar Seline drong er op aan dat dat duet enkel door u beluisterd mocht worden, dus kon ik het niet online zetten. U zal het dan wel vanaf morgen kunnen horen op de cd bij mijn papieren leesportfolio.
    Rutger

    Reactie door Rutger — mei 21, 2007 @ 2:13 pm | Beantwoorden

  6. @Rutger Gaumann. OVER de links naar je leesportfolio
    Hallo Rutger
    Je beide links naar je LPF geven ‘dood’ als ik ernaartoe wil. Kun jij daar wat aan verhelpen? Je LPF naar een toegankelijker adres verhuizen? Dat is nodig omdat bezoekers graag je LPF willen inkijken via TSM. “De leesfabriek” staat momenteel in twee leermiddelendatabanken en er zijn ook leraren/docenten/studenten die daarlangs nieuwsgierig naar je werk willen komen kijken.
    Bedankt.
    JB

    Reactie door janien — mei 26, 2007 @ 7:37 am | Beantwoorden

  7. @Sven Wassenaar OVER je digitale leesportfolio
    Hallo Sven
    Wil je mijn vorige reactie aan Rutger Gaumann even lezen? Ook jouw LPF is moeilijk of niet toegankelijk, zie ik en verneem ik. Zou jij ook je literactuamap (en de ‘oude’ versie van einde 2006 van je wordpress-blog) kunnen aanvullen – en je LPF toevoegen? Ik vraag het jou om dezelfde redenen als bij Rutger. Hopelijk vind je vlug even tijd om die zaak technologisch te regelen? Bedankt!
    JB

    Reactie door janien — mei 26, 2007 @ 7:43 am | Beantwoorden

  8. […] eens op te halen. Ook de filmische boekverwerkingen die Rutger samen met Joy Gysen voor het leesportfolio Nederlands maakte, blijven tot mijn grootste favorieten behoren. Ik verwijs nog eens met trots naar de blog […]

    Pingback door Hola a todos! Jorden Hellemans naar Valencia! En auf Wiedersehen op TSM, lieve oud-leerlingen! « The Sausage Machine — april 14, 2008 @ 9:18 pm | Beantwoorden

  9. […] wie nog koortsachtig op zoek is naar literactua … ter voorbereiding van het examen Nederlands, component Literatuur. Drie uitdagingen! Of […]

    Pingback door Allejezus, betrapt in het Arcadia der poëten! « The Sausage Machine — mei 21, 2008 @ 9:24 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

