The Sausage Machine

juli 12, 2007

Reactie @ WILFRED RUBENS: Zomervakantie, jongeren en (…)

Filed under: Uncategorized — janien @ 11:53 pm

Deze TSM-blogpost is een reactie op een bericht van Wilfred Rubens dat ik (JB) vandaag op zijn blog over technology enhanced learning las. Op deze grauwe en killige zomervakantiedag van 12 juli 2007 reageerde Wilfred Rubens met een blogbericht op edublogger Ewan McIntosh. Met McIntosh deelt Wilfred Rubens de mening “dat zomervakanties van meer dan vier weken voor veel jongeren te lang zijn”. Hoezo?

 wilfrednw.png     Zomervakantie, jongeren en social netwerken 

In plaats van de reageerruimte op Wilfred Rubens’ blog te gebruiken – wat ik al meermaals deed – plaats ik als reactie eens een tekstje op TSM. Daar gaan we.

                    buddy-icon-klein.jpg      REACTIE

                       Uit het leven gegrepen! Wat doen leerlingen in een zomervakantie? Een aantal onder hen doen vakantiewerk: een maand of langer. Trouwens, er zijn er steeds meer die weekendwerk doen tijdens het schooljaar. Het leven wordt immers steeds duurder. Anderen gaan met thuis en/of vrienden op reis of met de jeugdbeweging op kamp, sommigen als leider/leidster van Chiro of scouts. Er zijn er die werken als speelpleinanimator. Vorig jaar begeleidde iemand mindervaliden met vakantie en Jan reisde naar Groot-Brittannië Dan Brown achterna om de Da Vinci Code ter plekke te kunnen ‘kraken’. Dan Browns boek was het eerste dat hij graag gelezen had. Het nam een belangrijke plaats in in zijn leesportfolio.

Er zijn er die bloggen tijdens de vakantie … Dieter schreef vorige week speciaal een gastpost voor TSM over zijn Hunters of Doom-blog – die ik (JB) nog moet publiceren. Coming soon! En mijn TSM-medebeheerder Sven zette zijn leesportfolio in pdf-formaat en plaatste het op zijn persoonlijke blog. Ondertussen ‘stichtte’ hij Aantwaarpe miniville. Nieuwe inwoners welkom! Er is nog plaats zat in Aantwaarpe. Rutger plaatste met veel verve zijn nog ongepubliceerde films op YouTube en Joy stuurde me een afbeelding van een kroontje uit de literaireprijzenrubriek van haar literactuamap: voor gebruik op TSM.  In de eerste vakantieweek bereidde Glenn een toegangsproef voor en vroeg daarom extra online spellingoefeningen. Succes! En Seline wilde alvast Tirza van Arnon Grunberg beginnen lezen voor De inktaap 2008

Ik weet niet hoe het te verklaren, maar het mailverkeer met mijn leerlingen is sinds TSM ook tijdens de vakantie (!) fors toegenomen … O ja, en dan mag ik Michail niet vergeten, die spijts het harde werk toch nog de tijd genomen heeft om me te mailen dat zijn sollicitatiebrief op de wiki mag verschijnen.

Van hieruit herhaal ik nog eens: aan allen een prettige en fijne vakantie!

2 reacties »

  1. Als je leerlingen bloggen over wat ze leren in de vakantie,
    dan heb je informeel leren EN reflectie.
    Het grootste deel (80%) van het leren in je leven bestaat uit informeel leren.
    Erbij stil staan en bedenken WAT je hebt geleerd geeft anderen inzicht in je leren,
    terwijl verbindingen maken met wat je al wist, helpt om dingen te onthouden.

    Volgens mij is dit wel het leren van de toekomst.
    Zo bekeken hebben we méér zomervakanties nodig. (^_^)

    Fijne vakantie!

    Reactie door Elke — juli 18, 2007 @ 10:42 am | Beantwoorden

  2. Dank je wel, Elke, voor je fijne, leerrijke en leuke reactie! Jij bent echt een ‘krak’ in bloggen en leren aanleren. Ook ik ben sinds TSM en het leren bij ‘krakken’ als jij en Margreet en Wilfred en Willy en George e.a. ook sterk beginnen geloven in dat informele leren.

    Kun je geloven (!) dat ik dikwijls en steeds meer krachtiger schoolwerk tegenkom dat ‘in vrije aanbieding’ door mijn leerlingen gepresteerd wordt dan in de reguliere taken die ik hen opgeef? Ik laat bij mijn opdrachten ook altijd ruimte voor eigen inbreng, zowel wat methode, inhoud als presentatie betreft, en ik word permanent verrast en sta dikwijls vol bewondering voor de knappe vondsten en uitvoeringen!

    Ik geraak er trouwens ook steeds meer van overtuigd dat de eindtermen en leerplannen en de schoolboeken die erop geënt zijn, de tijd niet meer kunnen bijhouden, en dat we al het officieel voorgeschrevene bij hoogdringendheid zullen moeten aanvullen met de innovatieve mogelijkheden die de tijd en de technologie het onderwijs dagelijks te bieden hebben.

    Naar het ‘model’ van het informele leren zou ik willen pleiten voor fluctuerende ‘voorschriften’, die bv. via wiki en blog aan alle actoren ter discussie en her/bijwerking voorgelegd, een nieuwe dynamiek en betrokkenheid, zeker ook vanuit de basis, voor gevolg zouden kunnen hebben. Creativiteit en ondernemerschap, waar onderwijs momenteel de mond van vol heeft, zouden er als een natuurlijk effect gegenereerd worden. Ach, dit zijn slechts vakantieverzuchtingen, Elke, niet meer en niet minder …

    Reactie door janien — juli 18, 2007 @ 6:52 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

