The Sausage Machine

augustus 1, 2007

De Bijbel 2.0 (2) Mensen als verhaal van God

Filed under: Uncategorized — janien @ 8:30 am

Bestaat er zoiets als ‘hoge’ en ‘lage’ blogpost, doelend op het discours over hoge en lage cultuur? Niet dat TSM (JB) vol pretenties de theologische toer op wil, maar waar de vorige blogpost op de Bijbel in eerder ‘chintzy’ 2.0-versie focuste, past ook een andere, ‘beschouwende’  kant van het 2.0-spectrum, meende TSM (JB) in alle bescheidenheid. M.a.w. waar mijn eerste bijbelpost zich op de mainstream richt, is mijn doelpubliek hier en nu beperkter, geloof ik. In vervolg op bijbelpost (1) neem ik geïnteresseerden mee op een ‘Mini Bible Walk’ naar enige uitbreiding en mogelijke verdieping in slechts één verwijzing: de theologieblog van Benjamin Myers die zich op Blogger profileert als:

Hi there. I’m from Brisbane, Australia, where I live with my wife and two daughters. A couple of years ago I completed a PhD on seventeenth-century theology and literature, and I’m now doing postdoctoral research at the University of Queensland. My personal blog, Faith and Theology, is a forum for theological scholarship and contemporary theological reflection.

Benjamin Myers’ blogbanner 

faith-and-theology.gif                                    

Gisteren 31 juli 2007 schreef de Australische theoloog een artikel over de Vlaamse theoloog Edward Schillebeeckx (Antwerpen 1914), refererend naar diens essay Mensen als verhaal van God (1989), in de Engelse vertaling van een eerdere editie: The Church with a Human Face: A New and Expanded Theology of Ministry, trans. John Bowden.

Benjamin Myers is vol bewondering voor de theologie van Schillebeeckx die hij het resultaat noemt van a direct wrestling with the biblical texts. He has the most extraordinary way of perceiving exactly what Christian faith and practice really mean, what they really demand. In contrast both to unthinking conservatisms and sentimental progressivisms, he develops a profound and unflinching christological revision which issues in a rigorous and tough-minded theology of liberation.

                                                                   

Foto mee overgenomen van Benjamin Myers blog.

Bert Claerhout, voormalig hoofdredacteur van het christelijke opinieblad Tertio spreekt in dezelfde zin over Schillebeeckxtertio.jpg

Voor Schillebeeckx is genade bevrijding en theologie deels ‘bevrijdingskunde’: een oproep tot ons allen om in het spoor van Jezus op te komen voor de armen, de slachtoffers en de verdrukten. Het geloof kan volgens hem nooit tot een symbolische interpretatie van de werkelijkheid worden gereduceerd. Het betekent altijd een daadwerkelijke ommekeer en verandering in individu en samenleving. Daaruit volgt dat de kerk, mede met het oog op een grotere geloofwaardigheid in de geseculariseerde westerse samenleving, een open gemeenschap moet zijn waarin ieder tot zijn recht komt.Vanuit die visie kon Schillebeeckx zich dan ook niet verzoenen met het autoritaire bestuur en het centralisme van Rome, dat zich bovendien zelfverzekerd opstelt tegenover de andere wereldgodsdiensten en dat vrouwen en gehuwden uit kerkelijke ambten weert. Uiteindelijk gaat het volgens hem in de theologie niet om de kerk, maar om ‘de mensen als verhaal van God’.           

                                                                                              schillebeeckx.gif

Meer …? Nog één zeer geloofwaardige stem? Bart Pattyn, die aan de K. U. Leuven media-ethiek als onderzoeksdomein heeft, is ook een Schillebeeckx-bewonderaar. In het millenniumnummer van het tijdschrift Ethische Perspectieven schreef hij in zijn Woord vooraf van redactiesecrertaris:

Onlangs werd ik eraan herinnerd hoe verfrissend de stem van Schillebeeckx klonk, tien jaar geleden, toen hij optrad als boegbeeld van de geëngageerde moderne katholieke intellectuelen. Hij was een tijdje onzichtbaar, maar nu dook hij opnieuw op naar aanleiding van zijn 85ste verjaardag. Met dezelfde onbevangen flair sprak hij zelfzeker over zijn geloof, zich helder bewust van de hectische tijd waarin we leven. Ik vroeg me af of de stem van dit soort onbevangen gelovige mensen vroeger niet vaker te horen was. Komt die tijd terug of weerklinken in de toekomst enkel de stemmen van taalvaardige sceptici?

TSM-besluit

God en de Bijbel leven meer dan ooit in en door mensen, ook in deze tijd waarin web 2.0 hypet. Hosannah of Gloria?

3 reacties »

  1. Hosannah in de Gloria!

    Reactie door G*d — augustus 1, 2007 @ 6:43 pm | Beantwoorden

  2. @G*d
    Thank U*! Let Heaven and Earth swing, yes indeed. Gloria Hallelujah!

    Reactie door janien — augustus 1, 2007 @ 7:49 pm | Beantwoorden

  3. Ik ben eigenlijk meer van ‘God en het verhaal van de mensen’:
    Het eerste wat God/Tak deed, was zichzelf schrijven.
    Daarna de wetten en de aarde en alles wat leeft,
    en toen ging hij.
    Hij vraagt niet van ons dat wij aan hem denken.
    Alleen DAT wij denken.

    Het deed mij ook goed om the church of the Flying Spaghetti Monster
    terug te vinden in de Periodic Table of the Internet.
    (www.wellingtongrey.net)

    God heeft toch wel heel veel met schrijven te maken, besef ik nu.

    Reactie door Elke — augustus 2, 2007 @ 10:34 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: