The Sausage Machine

augustus 6, 2007

Vrij en vrolijk (?) terug naar school? De slechtnieuwsshow

Filed under: Uncategorized — janien @ 3:53 pm

Goed nieuws, geen nieuws. Dus maar beter slecht nieuws in deze komkommertijd? Wie had het NIET kunnen denken? Hij staat weer aan: die oude kapottegrammofoonplaatdreun. Mieke Van Hecke als machtigste onderwijsvrouw in Vlaanderen liet hem vanmorgen vroeg al horen op Radio1. ‘Ze’ kennen niets (meer) of niet genoeg: er is een tekort aan taalkennis, aan kritisch en synthetisch denken. Hoger onderwijs zit met de handen in het warrige (sinds Bologna?) haar. De docenten vrezen nog grotere werkdruk met de stroom van laaggeletterde aanstormers aan de deuren van hun auditoria en seminarielokalen. Welke leraren zullen de toekomst van Vlaanderen, van Europa, van de Global Village nog garanderen met de toevloed aan tso’ers en bso’ers in de professionele lerarenopleiding?

Een nieuwe angstgolf rolt oorverdovend aan: welk ‘niveau‘ zullen die ‘nieuwe leraren‘ nog te bieden hebben? Die jeugd van tegenwoordig uit het middelbaar toch, en dan zeker degenen die tso of bso volgen! Ze kunnen zo slecht denken, ze kunnen zo slecht lezen en schrijven en spreken. Een aso’er, die kan er nog door. Die volgt toch universiteit? En wie weet, zijn er nog ‘geroepenen’ uit deze slimme groepen die toch in de vernieuwde academische lerarenopleiding stappen?

@ Mieke Van Hecke

mieke-vheckecd-en-v.jpg    Foto Mieke Van Hecke, directeur-generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs  vskologo.gif

Mieke Van Hecke toch, vanmorgen op Radio1! (Met excuses dat ik u zo oneerbiedig aanspreek.) Dit is weer zoveel koren op de molen van verenigingen als O-ZON en BON. Mijn besluit staat vast. Na publicatie van dit blogstukje impulsreactie op het Radio1-nieuws van vandaag 6 augustus 2007 schrap ik de a in aso in de titelbeschrijving van The Sausage Machine. Dit wordt binnen luttele minuten de leerblog voor en van 5&6 so. Niet omdat ik mijn bezoekers zand in de ogen wil strooien, maar gewoon omdat ik het in stand houden van de kloof tussen aso en tso en bso zo discriminerend vind. 

Natuurlijk is niet iedereen gelijk, natuurlijk zal het onderwijsaanbod best altijd keuzes mogelijk maken, natuurlijk moet er ook een regulerend kader zijn dat oriënteert. Maar moeten we niet af van die eenheidsworsten (wie zegt het?) met de merknaam bso, tso, aso? Moeten we niet af van die eeuwige slechte punten? Talenten ont-dekken, koesteren en tonen, je identiteit ont-wikkel-en door te werken aan je geletterdheid in velerlei en veelvuldige contacten met de rijkdommen van de (goede) menselijke geest, (basis)competenties in taal en zoveel andere kennis-en-vaardigheidsgebieden opbouwen in het volste respect voor ieders autonomie, gelukkig leren bevorderen in die schroomvolle benadering van de andere … allemaal in wederzijdse wisselwerking tussen vele lerenden en onderwijzenden die op hun beurt ook weer lerenden zijn. Mooie liedjes? Die zijn er anders ook On the Radio! O, vergeef me, ik ben voor vrolijk en positief onderwijsnieuws en voor ‘gelukkig veel leren’. Ik hou van toekomstmuziekjes. Eentje in regenboogkleuren bij wijze van voorbeeld? Ik vond het via George Siemens in zijn blogpost van 3 augustus 2007.

                            leren21stcentury-skills.jpg

Framework for 21th Century Learning van The Partnership for 21st Century Learning Skills, USA, met toelichting

Thema’s bij dit schema: (ik kopieer en zet in cursief) 

Core Subjects and 21st Century Themes Print
Mastery of core subjects and 21st century themes is essential for students in the 21st century. Core subjects include:

  • English, reading or language arts
  • World languages
  • Arts
  • Mathematics
  • Economics
  • Science
  • Geography
  • History
  • Government and Civics

In addition to these subjects, we believe schools must move beyond a focus on basic competency in core subjects to promoting understanding of academic content at much higher levels by weaving 21st century interdisciplinary themes into core subjects:

  • Global awareness
  • Financial, economic, business and entrepreneurial literacy
  • Civic literacy
  • Health literacy.

Niet dat ik een americanofiel ben … Dit schema doet me sterk denken aan wat ik bij Ronald Soetaert leerde uit de vele lezingen die ik bijwoonde in de loop der jaren en die een soort van uitvoerige samenvatting vinden in zijn Cultuur van het Lezen. Hij heeft het over ‘multiliteracies‘. ‘Geletterdheid’ is een kaleidoscoop geworden van vele ‘geletterdheden’, waarvan de jeugd van tegenwoordig er al een heel deel beoefent, zoniet beheerst … , ik denk dan aan internettechnologie. Bekijken we even een slideshow van Ronald Soetaert en Kris Rutten, gepresenteerd op het Talkie Walkie Congres van Ladda (maart 2007, Gent).

In de 2.0-leeromgeving van The Sausage Machine is ook de Google Apps Demo het bekijken en overdenken meer dan waard: ja, er is veel mogelijk om het leren in het secundair onderwijs te ‘reanimeren’ (woord gegenereerd door de doemdenkerscontext),  te ‘activeren’ en te versnellen, durf ik te dromen. Een van mijn ‘TSM-mentoren’, Wilfred Rubens, signaleerde deze Google Demo op zijn weblog over technology enhanced learning

(Kleine uitbreiding. Mijn klaverblad van grootste mentoren voor webleren en andere manieren van leren even in links voorgesteld? Ladies first met Elke Das en Margreet van den Berg, naast Wilfred Rubens en Willy Vermaelen.)

Een toekomstscenario voor onderwijs op Nederlandse leest vond ik door Marja Verstelle. (On)voorstelbaar (on)voorspelbaar is een downloadbare publicatie over ‘leerpraktijken voor het hoger onderwijs in 2020’. “De 21e eeuw wordt het tijdperk van identiteit en horizontaal leren”, is de titel van een artikel over Etienne Wenger in die pdf-publicatie van IVLOS, uitgegeven door Stichting SURF. En cultuursocioloog en trendwatcher Carl Rohde beschrijft ‘soft spots’ van toekomstige generaties op basis van de huidige generatie. Als smaakmakers geef ik de titels van de paragrafen in Rohdes artikel: Game generation, Generation search, Extended home, Lived experience, Respect my authority.

Concreet nu, aansluitend bij Carl Rohde en mijn bezwaren i.v.m. doemdenken en zwartkijken. Het leren zoals het is. Uit mijn klaspraktijk 2006-2007.

  • Kunnen ‘ze’ niet lezen in het so? Enkele recente voorbeelden.
  1. Er liggen leesportfolio’s (literair lezen) ter inzage op deze Sausage Machine. Zoek hier in de box aan de rechterkant! Of kijk op de aparte blogpagina over De leesfabriek en de leesportfolio’s. Rutger Gaumann (en ikzelf als zijn lerares Nederlands!) mocht zich ook verheugen in ‘goede punten‘ van auteur Ted van Lieshout en een aantal van zijn bloglezers.
  2. De Standaard publiceerde enkele maanden geleden paginabreed als katernopener van Cultuur & Media een interview met inktaapjuryleden door cultuurredactrice Inge Schelstraete, die vol bewondering was voor de communicativiteit en de overgebrachte ‘content’ van de jongeren. Drie van de vijf juryleden op de foto komen uit tso! Die ‘tso’ers’ zijn evenwaardig goede en sterke lezers! Herbeluister een van die tso’ers-juryleden op Radio1 in het cultuurprogramma Neon: Liesbeth Vissers! Liesbeth Vissers staat op de foto van Wim Kempenaers links onderaan.

                                                          inktaap-ds-15-mrt2007.jpg       

Foto Wim Kempenaers in DS Online 15 maart 2007. Van boven naar onder en van links naar rechts: Stefan Gielen (5 aso), Stinus Renders (6 tso), Roxanne Vande casteele (6 tso), Liesbeth Vissers (6 tso) en Tamara Delen (5 aso). Ik (JB) werk al 25 jaar intens samen met collega Nederlands Chris De Commer, speciaal aan leesbevordering en literatuureducatie, en samen hebben we altijd onze inktaapjury begeleid: een vrijwilligersjury samengesteld uit leerlingen van aso én tso. In de debatten over kwaliteitsboeken zijn de tso-lezers ons zelfs meermaals opgevallen als lezers met een grotere ‘rijpheid’ – door hun stages in de ‘buitenwereld’?

  • Kunnen ‘ze’ niet schrijven in het so? 

Onze wiki Het Scriptorium zou daar in het schooljaar 2007-2008 bewijs van willen leveren … (Als het lukt, welteverstaan … TSM heeft geen H.P.-toverstaf.)

  • Kunnen ‘ze’ niet denken in het so?

Maak even kennis met de designers van het ‘Studiehuis van de Toekomst’ in een paragraaf van “De oude leraar en de zee”, studiehuis.doc met enkele authentieke leerlingengetuigenissen, verzameld door Janien Benaets & Chris De Commer (ook verschenen in het boek van Marc Hullebus, Ik mag/moet naar school, Academia Press, Gent, 2007). Komen aan het woord: François De Reymaeker, Mohamed El Rhanouti, Dimitry Marquenie, Rutger Gaumann, Jan De Beul en Bavo Stroobants. (TSM-foto’s volgen einde augustus 2007.) 

@ mijn 5&6 so, hier en elders aanwezig

Nog eens zeer bedankt voor de fijne (en dikwijls ook zeer leuke en spannende), inspirerende en leerrijke samenwerking in 2006-2007! En nog eens een dikke proficiat! En nog eens vakantiegroetjes … van   buddy-icon-klein.jpg

7 reacties »

  1. Ben het volledig eens,
    Nu weet ik zeker waar de echte slimmeriken zitten
    Mevrouw Van Hecke het wordt hoogtijd dat jij met pensioen gaat.

    Reactie door Vanessa — augustus 6, 2007 @ 8:16 pm | Beantwoorden

  2. vervolg reactie
    Wil niet onbeleefd overkomen (zie mijn vorige reactie), maar ik vind het jammer dat men zo aan de kwaliteit van mensen in het BSO en TSO twijfelt.
    Het is helemaal niet leuk om zoiets te horen.
    Ja het kan wel zijn dat sommige mensen met een achterstand beginnen, die studenten moeten er dubbel zo hard voor werken, om die achterstand in één jaar bij te werken.
    En de DOCENTEN zelf hebben daar niet zoveel last van, want het zijn de studenten die het moeten doen.

    Iedereen moet aan dezelfde eisen voldoen of je nu van het BSO, TSO of ASO komt.

    Het is de kwaliteit van de student die telt op de eindstreep van de opleiding.
    Daar haal je het niveau niet naar beneden.

    Er zijn nu leraren die ook een BSO of TSO richting hebben gevolgd. Door hard werken zijn ze zo ver geraakt.
    En deze uitspraak is hun MERCI.
    Dus mevrouw Van Hecke jouw uitspraak was niet gepast. (Jij hebt toch een universitair diploma)
    ach ja neerkijken is gemakkelijk.

    Reactie door Vanessa — augustus 6, 2007 @ 9:06 pm | Beantwoorden

  3. […] staatshervormer) Stefan Gielen  is het duidelijk:  de literatuurprijs De inktaap 2008 gaat naar Dimitri Verhulst en niemand […]

    Pingback door Waarom Dimitri Verhulst De inktaap 2008 moet en zal winnen. Door jurylid Stefan Gielen « The Sausage Machine — februari 25, 2008 @ 9:15 am | Beantwoorden

  4. […] in De leesfabriek of de inktaapjury. In een interview door cultuurredactrice Inge Schelstraete in De Standaard getuigden inktaapjuryleden na lectuur van Ultramarijn van Henk van Woerden: “Stinus: Ik vond […]

    Pingback door … dan lees je het voor de seks. Luc Janssens (Canvas) promoot punkroman van Marc Reugebrink, Gouden Uil 2008 « The Sausage Machine — maart 30, 2008 @ 1:56 am | Beantwoorden

  5. […] Voor een afschaffing van de beschotten tussen aso en  tso heb ik altijd al gepleit, o.a. hier, n.a.v. uitspraken van Mieke Van Hecke van het VSKO in de zomervakantie 2007. Ik denk dat ook Peter […]

    Pingback door Drastische onderwijshervorming toegejuicht. « The Sausage Machine — maart 20, 2009 @ 10:40 am | Beantwoorden

  6. […] Wie biedt meer … , mevrouw Mieke Van Hecke? ?  Of is er misschien een diversiteitsprobleem?  […]

    Pingback door Leermeesters aller (lage) landen … ALTIJD WELKOM in het nieuwe schooljaar op TSM! « The Sausage Machine — december 12, 2009 @ 5:43 pm | Beantwoorden

  7. […] augustus (!) 2007 blogde ik voor het eerst over George Siemens. Of het toen ook zo warm was (53°C ! rond een uur of twee), […]

    Pingback door all this (digital) learning | The Sausage Machine — augustus 2, 2013 @ 5:21 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: