The Sausage Machine

augustus 13, 2007

Antwerpen zingt … : Copying Beethoven?!

Filed under: Uncategorized — janien @ 8:32 am

Music is the language of God … Musicians are as close to God as man can be … Learning blog TSM The Sausage Machine from Antwerp (Europe) copying trailer’s text from Agniezka Holland’s film Copying Beethoven … of in het Nederlands: muziek verbindt!

      antwerpenredezicht.jpg

          Foto Antwerpen, redezicht op de startpagina Toerisme van www.antwerpen.be

Met 40 000 zangers op Antwerpen zingt … op 12 augustus 2007 op de Gedempte Zuiderdokken! Antwerpse volksvariaties op Beethovens Negende … Kom, zing een vredeslied en leer het aan je broeders! Meezingen met Zot van A van Ollie en Vijf na Twaalf, de splinternieuwe ‘Ode aan ’t Stad’? Volgens stemmen op ATV, de Antwerpse Televisie die het lied lanceerde, een “very sportpaleisable” lied, een “kutlieke, hièl goe gebracht”.

Er staan nog andere filmpjes over Antwerpen zingt 2007 van maarteneasy op YouTube: met Filet d’Anvers en Gaston Berghmans. Het filmpje Mexicoooooo van AndreaGuerra geeft een mooi sfeerbeeld van Antwerp singing by night, maar TSM vond Ollie – Vijf na Twaalf in de context van ‘Antwerpen leeft’ op TSM toch gepaster, vooral ook omdat hier Antwerps dialect klinkt en het de link met de ATV-liedjeswedstrijd mogelijk maakte. TSM The Sausage Machine is ten slotte een leerblog voor het schoolvak Nederlands die in zijn ode aan zijn thuishaven ANTWERPEN vandaag zijn ‘groeèt bakkes’ openzet.

eu50_nl.gif      Meezingen met de Antwerpenaars OF meezingen op de originele versie van het Vredeslied op tekst van de grote Duitse dichter Friedrich von Schiller uit Beethovens Negende? De Ninth staat centraal in de film Copying Beethoven (2006) die nu in de zalen loopt. De tekst ervan staat onder vele titels bekend. Ode an die Freude, Alle Menschen werden Brüder, Lofzang op de vreugde, Alle mensen worden broeders, Vredeslied: het zijn diverse titels voor hetzelfde Europese volkslied, dat je op de site van de Europese Unie ook kunt beluisteren, maar dat had je zelf al wel ontdekt.  

  
TSM kijkt even mee met recensent gelerozen op de site van Filmfocus (n.v.d.r. TSM kan niet verantwoordelijk gesteld voor eventuele spellingfouten …). Een recensie van top reviewer Coen Haver van Movie Machine over de soundtrack (Antoni Lazarkiewicz) van Copying Beethoven staat op filmmuziek.be

Reacties – Copying Beethoven
door gelerozen om 15:53 08-07-2007 op filmfocus.nl

Voor mij is deze prachtige spirituele film een ode aan ieders uniciteit en het respect en de moed die je nodig hebt om jezelf te erkennen, te zien, te accepeteren en ernaar te leven. Maak zoals Beethoven contact met je eigen natuur (je diepe echte ik, je zuivere persoonlijkheid) door te wandelen in je eigen natuur die voor ieder iets anders kan zijn. Beethoven vind zichzelf in de stilte van het bos, de rivier. Anna komt in contact met zichzelf in de stilte van haar natuur, dat zijn de velden, de wijdsheid van het landschap. De film toont dat het niet nodig is om een ander te kopieren, je hebt immers zelf een eigenheid. Anna kopieert de partituren van beethoven maar ook zijn stijl als komponist.Anderzijds geeft haar zuivere aandacht voor hem en zijn werk in al zijn facetten tot gevolg dat hij vertrouwen in zichzelf krijgt om een meesterwerk te leveren.

Om de cirkel mooi rond te maken, eindigen we zingend met Antwerpen zingt … in een ode aan ’t thuisstad van The Sausage Machine: ANTWERPEN! Boven! We nemen over uit ‘de frut’, Gazet van Antwerpen … 

Zot van A
Guillaume Van der Stighelen/Martin Rijnink
Met dank aan Harry De Mey voor de slogan van ’t Stad.

Als ik op de blauwe steen
Het water langs zie stromen
Denk ik nee er is geen een
die mij zo kan doen dromen

‘k heb gelachen en geschreeuwd
‘k heb gevloekt en ‘k heb gezworen
in ’t gezelschap van een meeuw
niet ver weg van awen toren

en ik dacht wat krijg ik na
‘k wordt subiet sentimenteel
Dat groot bakkes toch van ma
‘k krijg het amper uit mijn keel…

Ik zen zot van A
Ik zen Zot van A!
stapel stapel zot van A
Ik zen zot van A
Ik zen zot van A
stapel zot van A

Ik zen zot van A kroegen – kroegen!
Volgestopt me excentrieken – trieken!
Van A twee voetbalploegen – ploegen!
Die mekaar niet kunnen rieken – rieken!

Refr

Ik zen zot op A miekes – miekes!
En A Jannekes en A Joskes – joskes!
En A Patjes en A Fikskes – Fikskes!
A Martino’s en A smoskes – smoskes!

Refr

Ik zen zot van A werkers – werkers!
Die geweldig kunnen stoeffen – stoeffen!
En A modeontwaarpers- twaarpers!
En A schilders op hun sloeffen – sloeffen!

refr

En als het es niet goed ga
En g’hange’t weer eens uit
Dan gaan ik naar die blauwe steen
En ik schreeuw het uit

Ik zen zot van A – Ik zen Zot van A! – stapel stapel zot van A
Ik zen zot van A – Ik zen zot van A – stapel zot van A
Ik zen zot van A
www.gva.be

Toemaatje

TSM zou TSM niet zijn als er toch niet ook nog een toemaatje kwam … Zot geworden van A? Of gewoon nieuwsgierig? Klik dan vlug op aantwaarpe Miniville, gesticht door uw TSM-medebeheerder Sven Wassenaar in het begin van deze zomervakantie! Join our Club at aantwaarpe Miniville!

1 reactie »

  1. […] (ik las de mooie vertaling op Huiverinkt) vond ik het gespeelde muziek’je’ … de Ode an die Freude op … […]

    Pingback door De Koningin Paolaprijs voor het Onderwijs 2008 of het rodelopergevoel van een leraar « The Sausage Machine — juni 6, 2008 @ 8:28 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

