The Sausage Machine

augustus 20, 2007

TSM’s Profiles by Personal DNA, KOLB, ohmygods …

Addicted to Blogging? was de eerste ‘test-pagina’ op TSM. Met Personal DNA van ATTAP Technologies (2007) openen we deze blogpost en meteen een tweede pagina. “Leuk” en “speels” noemt Jean-Philip De Tender dergelijke manier van je persoonlijkheid te testen … Op zijn blog volgde ik een link naar Peter die op zijn beurt over de ‘personal dna’-test zegt:

If you want to hear a lot of compliments about yourself that sound more-or-less correct, take the PersonalDNA test.

‘Addicted to Blogging?’ vond ik bij Elke Das, ‘Personal DNA’ bij detender@media.

  • Op school kunnen we in 2007-2008 hopelijk de goden-, leerstijlen- en onderwijsstijlentests van ohmygods uitvoeren, een Venusproject dat ik leerde kennen op een navormingssessie van CNO-Universiteit Antwerpen (2006-2007). In de godinnentest scoorde ik (Janien Benaets) 100% (!) Demeter.
  • De zeer bekende leerstijlentest van Kolb kennen we al veel langer. Die voerden we de voorbije jaren thuis uit als taak in 5 en 6 so, aangevuld met een kleine schrijfopdracht om commentaar te leveren bij de eigen resultaten. De medeleerlingen konden dan nog eens commentaar geven op de profielen van de anderen. Op die manier werden we ons een beetje beter bewust van onze key taak op school: leren, en hoe dat voor ieder anders kan zijn, en hoe we samen met elkaar, leerlingen en leraar, beter met die diversiteit in de klassen zouden kunnen omgaan. Begint beter leren immers niet bij zelfkennis en mensenkennis?

Niet dat ik me als leraar in een hiërarchische positie wil wringen – ik ben voor platte structuren, horizontaliteit in de verhouding van leraar-leerling – toch wil ik met mezelf beginnen, in de hoop dat hier op deze blogpost of op de aparte pagina (o.w.v. de gemakkelijkheid: bij de reacties?) al onze profielen van 5 en 6 so zullen volgen – én natuurlijk ook die van andere ‘liefhebbers’. Nog een reden waarom ik als eerste van de nieuwe leergroep 2007-2008 mijn ‘personal dna’-profiel publiceer, is het feit dat ik als leraar voorbereid wil zijn, in die zin dat ik de test ook zelf getest heb …

Teveel exposure voor sommigen? Meer openheid op het internet volgens anderen? Het is maar hoe je het bekijkt, zegt het cliché.

De personal dna’- test is in het Engels en duurt ongeveer 30 minuten. Do you want to reveal your true self?

janien’s profile according to the ‘personal dna’-test of ATTAP (August 2007)

personal-dna-jb.jpg

And yours?

  • Update (1) leerstijlen maart 2009: zie hier de  commentaar van Wilfred Rubens op het VAK-leerstijlenonderzoek (Visueel=zien, Auditief=horen, Kinesthetisch=doen).
  • Update (2) oktober 2009: leerstijlenverzicht door Tom Oud. Documenten beschikbaar gesteld door Onderwijs van morgen (Malmberg).
  • Update (3) december 2009: SELECTORDML: Meten is weten, een leerstijlentest ontwikkeld door onderwijskundige dr. Henk Witteman op het Dutch Bloggies 2009-genomineerde Onderwijsvanmorgen.nl, dé meedenk-blog, met open oog en oor voor uw/jouw idee, voorstel, lesmateriaal, bedenkingen, dromen, problemen, wensen, … interactief dus in ‘real blogstyle’ … Onderwijs van morgen biedt ook de meest geüpdatete informatie over innovatie en trends in onderwijs, maatschappij, ICT. Een stevig kader voor uw/jouw/Malmbergs onderwijsvernieuwende opties, realisaties, producties.

16 reacties »

  1. Ik heb hetzelfde resulaat, ik ben ook “creator”.

    Reactie door Rutger — augustus 20, 2007 @ 1:08 pm | Beantwoorden

  2. Ik bekeek het nu juist goed, ik ben “considerate creator”, dus het resultaat is toch anders.🙂

    Reactie door Rutger — augustus 20, 2007 @ 1:10 pm | Beantwoorden

  3. @Rutger
    Fantastisch, Rutger, dat je meedeed! Zo ken ik jou helemaal: een harmonie van creativiteit en intelligentie (ook emotioneel en sociaal)! Mogen de naderen jouw creatieve voorbeeld volgen: 1) letterlijk (de test doen) en 2) figuurlijk (in medemenselijkheid en ‘persoonlijke productontwikkeling’ wat schoolwerk betreft)!
    Vakantiegroetjes
    je oud-lerares janien

    PS Succes met je toegangsproeven! Zijn ze al begonnen?

    Reactie door janien — augustus 20, 2007 @ 1:19 pm | Beantwoorden

  4. @Janien
    De toegangsproeven zijn nog niet begonnen, volgende week maandag en vrijdag is het zover.🙂

    Groetjes
    Rutger

    Reactie door Rutger — augustus 20, 2007 @ 7:05 pm | Beantwoorden

  5. @Rutger en ook @ allen die nog toegangsproeven of tests moeten afleggen
    Alle succes van de hele wereld, wens ik jou! Die dagen zal ik aan je denken. Weet dat het zware proeven zijn, maar laat je niet ontmoedigen. Het oordeel van de jury kan hard aankomen, dat heb ik van zovelen al horen getuigen.

    Bereid je ook mentaal goed voor in zelfvertrouwen, trots en power, en laat zwarte of grijze gedachten niet toe in je hoofd. Geef je helemaal, ga door, en dan zie je wel wat er komt. Meer kan een mens niet doen: zich met al zijn willen, kunnen, kennen en doen overgeven aan de jury en dan hopen dat ze mild zijn, hun hart een zachte bedding vormt voor wie veel wil leren en kunnen en k… en d…

    Good luck! Veel succes!

    janien

    Reactie door janien — augustus 20, 2007 @ 7:28 pm | Beantwoorden

  6. Considerate Analyst

    Reactie door willy vermaelen — augustus 21, 2007 @ 6:58 pm | Beantwoorden

  7. al bleek ik maar 20 te scoren op empathy
    goed dat iemand het me eens vertelt
    langs de andere kant hoort me dat niet veel te doen🙂

    Reactie door Respectful Creator — augustus 21, 2007 @ 8:47 pm | Beantwoorden

  8. @ Respectful Creator
    ‘Leuk’ en ‘speels’ toch, die test, zoals JP De Tender hem noemt …?! Mijn (zwakke) percentages heb ik nog niet bekeken. Ik wou wel eens zo’n smiley plaatsen. Waar haal ik die? Dat ik zoiets ‘vanzelfsprekends’ nog moet vragen. Maar aan jou kan ik dat gerust doen. Ben jij immers niet Respectful Creator.
    Smiley (smiling, singing, playing in the category optimistic – happy – )

    Reactie door janien — augustus 22, 2007 @ 7:08 am | Beantwoorden

  9. gewoon dubbelpunt linksopen haakje zoals op sms bv. : en dan ) =🙂

    Reactie door Respectful Creator — augustus 22, 2007 @ 12:05 pm | Beantwoorden

  10. Ik vond het een leuke test-je-zelf.
    Al was ik ook wel graag een Benevolent Creator geweest…

    Reactie door Elke the considerate leader — augustus 22, 2007 @ 4:39 pm | Beantwoorden

  11. Wat leuk dat ik via de site van Elke hier terecht ben gekomen, en wat raar dat ik hem nog niet kende. Een ontdekking én een bookmark erbij dus, want ik heb al een aardige tijd doorgebracht met het lezen van een aantal berichten hier. Complimenten voor je weblog, en voor de geweldige verzameling links in de sidebar!
    O, en wie ik ben?
    Kijk maar op: http://www.personaldna.com/report.php?k=ourLxRLitdHPOXX-GK-CDDAA-e5a3

    Reactie door Willem Karssenberg — augustus 22, 2007 @ 7:52 pm | Beantwoorden

  12. @ Respectful Creator
    Bedankt! Je merkt het (maar je wist het natuurlijk al véél langer): z🙂 eenvoudig en z🙂 gemakkelijk en dat ik het (n🙂 g) niet kon! Ik dacht dat je er eentje moest ‘ophalen’ van zo’n ‘figuurtjessite’. Nu ik het woord schrijf: hoe heet zo’n site met zijn juiste naam? En z🙂 kunnen we bezig blijven.🙂

    Reactie door janien — augustus 22, 2007 @ 8:28 pm | Beantwoorden

  13. @ Elke the Considerate Leader
    Wat fijn dat je meedeed! Jij met je microscoop door de haast onzichtbare soorten kijken deze dagen met je klas, en je daarna zelf laten ‘doorlichten’ door ATTAP … Never ending story of learning about life on earth.

    Reactie door janien — augustus 22, 2007 @ 8:42 pm | Beantwoorden

  14. @ Willem Karssenberg Animated Inventor
    Aangename kennismaking! Vereerd en blij met uw vriendelijke, lovende woorden. Waw, wat voel ik me goed!

    Uw naam was me écht niet onbekend – ik had u zeker al honderd keer zien staan op de talrijke learningexpertensites , maar een bezoek aan uw site was er nog niet van gekomen. Bij dezen heb ik u aan de TSM-roll toegevoegd. Een TrendMatcher tussen ICT en Onderwijs! Dat ik u niet eerder gekend heb! Maar een mens is toch nooit te oud om te leren, niet?

    In uw blogpost van vandaag 22 augustus
    http://www.karssenberg.nl/weblog/2007/08/viddler-een-perfect-alternatief.html
    en op Eduspaces heb ik uw artikel over Viddler gelezen én uw film bekeken. Viddler kende ik niet. Dankzij uw reactie hier nu wél. En wat een slimme, gehoorzame en speelse hond hebt u toch! Of moet ik beter zeggen dat zijn baas zo geweldig is.

    Reactie door janien — augustus 22, 2007 @ 9:04 pm | Beantwoorden

  15. Dag Janien,

    Dank voor uw sympathieke woorden op mijn site. U bent al langer bezig, zie ik. Veel leuks te beleven hier, zeker voor taalliefhebbers. Al mijn collega’s (ja, zelfs de mannelijke) hebben zichzelf intussen herontdekt met de DNA-test🙂 Dank, tot blogs!

    Reactie door Ik, Ali — augustus 28, 2007 @ 8:05 pm | Beantwoorden

  16. […] en testen met de klas: wat is mijn / jouw leerstijl? In mijn blogarchief zijn daar trouwens nog sporen van te vinden. Tasten in het donker dus. Het opende ons de ogen wel, leraar en leerling, of het […]

    Pingback door de mythe van de leerstijlen nog maar eens doorgeprikt | The Sausage Machine — augustus 6, 2014 @ 8:30 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

