The Sausage Machine

september 16, 2007

Blogpost voor een koningin

 @ H. M. Koningin Paola

Een zeer gelukkige verjaardag, mevrouw! Ja, haast een week verlaat, maar niet vergeten. Als Eerste Laureaat van uw Koningin Paolaprijs voor het Secundair Onderwijs die ik samen met collega Chris De Commer in 1998 in het Kasteel te Laken uit uw handen mocht ontvangen, én als blogger wil ik u via de leerblog The Sausage Machine  mijn hartelijke gelukwensen sturen voor uw 70e verjaardag op 11 september 2007.

Zoals al dikwijls herhaald: we blijven u eeuwig dankbaar voor die koninklijke onderscheiding en uw warme belangstelling en die van de Stichting Koningin Paola voor ons werk op school en onze ideeën, jaar na jaar. Highlights waren de verjaardagen van uw Onderwijsprijs op het Kasteel met het Forum 2002 en de koninklijke lunch t.g.v. de 10e verjaardag in 2006. Van de receptie in uw Wintertuin t.g.v. de prijsuitreiking 2007 publiceerde ik enkele foto’s in de blogpost van 21 mei 2007.

konpaolakl.png   

 Foto JB: H. M. Koningin Paola: haar receptie in de Serres bij de prijsuitreiking 2007

Terzijde @ bloglezers 
Blogpost voor een koningin? Wenkbrauwfronsen? Gegniffel? Hoongelach? Bestaat België nog, klinkt een vraag over de radio. Een surrealistisch spektakel noemen anderen de politieke crisis in deze dagen van geheime verkenningen. Een reportage maken over het geld van de koning ‘getuigt van moed’, zo beoordelen journalisten elkaars werk.

En wat gebeurt er ondertussen op TSM? In de verzanding van ’s lands problemen creëer ik willens nillens op dit webplekje een oase van natuur en cultuur ter ere van Hare Majesteit. Met het groen van de hoop, geplukt uit haar koninklijke Wintertuin en Jan Fabres Heaven of Delight, kleur ik zonder de minste politieke bijbedoelingen dit blogstukje in. Een eenvoudig gebaar van sympathie, een liefdevolle attentie uit dankbaarheid, een wens voor geluk: voor een vrouw met een open oog en oor voor het dagelijkse werk van de individuele leraar in zijn klas, met sterke waardering en steun voor een ‘softe’ beroepsgroep die weinig uitstraling heeft in de gemediatiseerde samenleving. Een digitale verjaardagswens voor een moeder, grootmoeder en Europeaan, van een moeder, grootmoeder en Europeaan.

palmuntitled-1.png 

Foto JB voor TSM: Koninklijke Serres Laken 2007

                    fabreheaven.jpg                      

                     Jan Fabre Heaven of Delight Spiegelzaal Koninklijk Paleis Brussel

Dolce Paola! Alle nieuwsmedia hebben u, mevrouw, voor uw verjaardag hulde gebracht. ’s Morgens vroeg werd ik wakker met Salvatore Adamo’s Dolce Paola op Radio1 en wellicht hebt u die zoete song ook wel gehoord die dag … Hij paste bij de laudatio die baron Bernard de Traux de Wardin u bracht en die we nu nog kunnen herbeluisteren op Radio1. Uw beste vriend de baron, die ook voorzitter is van de Stichting Koningin Paola, zagen we ’s avonds in een reportage van Koppen op tv Eén. Wie kan beter over u getuigen dan een goede vriend?

The Sausage Machine is een leerblog met twee wiki’s en in die web 2.0-context heb ik gekozen voor een citaat uit uw toespraak over internetveiligheid op de ICMEC-bijeenkomst van vorstinnen en first ladies in Parijs in januari 2007.  

Citaat uit de toespraak van H. M. Koningin Paola (ICMEC, Parijs, januari 2007)

Ik sta hier vandaag, als moeder, grootmoeder maar ook als inwoner van Europa. Onze kinderen, onze jong volwassenen leven in een wondere, doch vaak gevaarlijke wereld. Dankzij de vooruitgang op het vlak van communicatie en informatica gaat voor deze jongeren een geheel nieuwe wereld open; een wereld die hen helaas ook blootstelt aan talloze, vaak onzichtbare en sluipende gevaren.

Enkel met verenigde krachten kunnen wij onze kinderen voldoende bescherming bieden tegen deze bedreigingen.

Ik ben verheugd over de inspanningen die op de hoogste niveaus geleverd worden: bij de Verenigde Naties, de Raad van Europa, in de Instellingen van de Europese Unie, in het OVSE waar er in december 2006 onder het Belgische voorzitterschap een belangrijke “Beslissing tegen de Seksuele Uitbuiting van kinderen” werd aangenomen.De verspreiding van kinderpornografie via het Internet en de onherstelbare schade die deze praktijk aanricht, houden me sterk bezig.

Om deze plaag te bestrijden, dienen een aantal concrete maatregelen te worden genomen op Europees vlak en indien mogelijk, op wereldvlak.

Het vervolg van de toespraak kunnen we hier lezen.

Internetveiligheid, zo breed mogelijk gezien: het gaat heel zeker ook ons, ‘edubloggers’ aan! Ik verwijs naar recente blogposts over dit onderwerp van webexperten Margreet van den Berg (met links naar organisaties en initiatieven die zich met veilig internet bezighouden) en Wilfred Rubens . Beiden pleiten voor de ict-competentie van jongeren en wijzen op de belangrijke rol van onderwijs. ‘Ict-vaardig is daarom nog niet ict-competent’.

TSM deelt de mening van Margreet en Wilfred en wil zich tenvolle inspannen om aan ict-competenties te werken – dit zeg ik in alle bescheidenheid. Aan de links naar de bijdragen van Margreet en Wilfred voeg ik een Eurobarometer-publicatie toe, een kwalitatieve studie over veiliger internet voor kinderen van de Europese Commissie (augustus 2007).

Als e-gedicht voor uw verjaardag koos ik voor een precies160-gedicht. Hoe kan het anders? Deze leerblog dankt zijn ontstaan aan de hedendaagse sms-gedichtvorm van Sofie Cerutti: een gedicht van precies 160 tekens inclusief spaties. TSM koos voor u een 160 van Mark Boog, de dichter die ook de gedichtendagbundel 2008 schrijft. Hopelijk bevalt het … De 160 van Mark Boog wordt gepresenteerd in een one-minute movie van drie jonge Nederlandse kunstenaars, Rogier KlompJin Angdoo en Roosmarijn Pallandt.

Het ga u goed, mevrouw!

Met vriendelijke groeten

Janien Benaets

18 reacties »

  1. Beste Mevrouw Benaets

    Het is weeral lang geleden en ik ben hier héél toevallig weer op de blog gesukkeld, was al reeds vergeten dat deze blog bestond :Bij deze hebt u en de andere leerkrachten groetjes van me! Ik kom zeker nog eens langs met onze Glenn!

    Even over internetveiligheid: er zijn veel dringendere zaken die om aandacht vragen.. Georganiseerde groepen die zonder moeite zo iemands zichtrekening leegplunderen (wat eigenlijk héél simpel is: al bij al 15minuten werk). Georganiseerde afpersing via internet, georganiseerde drugkoeriers op e-Bay. Men kan zelf een moord bestellen via e-Bay…
    Soms vind ik wel dat de prioriteiten verslappen en échte dringende zaken uit het oog verloren worden

    Groetjes
    Tim De Lobelle

    Reactie door timdl — september 17, 2007 @ 4:31 pm | Beantwoorden

  2. Hi Tim
    Leuk dat je nog eens langskomt en bedankt voor je kritische toevoeging. Zo heb ik je als mijn leerling altijd gekend: als een verstandige jongeman met een realistische en kritische kijk op ‘de wereld’.

    Je hebt gelijk dat de internetcriminaliteit dringend moet bestreden. Hoe kunnen wij, gewone gebruikers, ons veilig en vrij in de webwereld bewegen als bij wijze van spreken achter elke pagina misdaad schuilt?

    Weet ook dat hier op de leerblog in de eerste plaats geschreven wordt vanuit een didactisch-pedagogisch perspectief, vertrekkend van de leersituatie van het schoolvak Nederlands. Onze ict-doelen mogen dan al te ‘eenvoudig’ klinken, we hopen op alerte, competente internetgebruikers (dus met kennis van zaken, vaardig in de snel evoluerende mogelijkheden en liefst van al met een kritische en ethische houding). Die ‘verwittigde’ man of vrouw is, zoals je weet, er twee waard, en die kunnen dan in het beste geval ook mee de strijd aanbinden tegen het zware vergrijp … In elk geval blijf ik ook seksueel misbruik via internet tot de prioriteiten (waarover jij het hebt)rekenen.

    Altijd welkom – ook live – mét Glenn. Alle succes in het hoger onderwijs!

    Tot de volgende keer …
    Groetjes
    janien van de ‘worstenmachien’ (vertaling van Wouter Rogiest, zie http://wouter7.blogspot.com/2007/08/sms-poziewedstrijd-odegand-revisited.html)

    Reactie door janien — september 17, 2007 @ 9:22 pm | Beantwoorden

  3. Nog een keer replyen voor het slapen gaan

    Men moet inderdaad klein beginnen en deze schandalige misdadigers zo vroeg mogelijk de kop indrukken. De groeiende carding community (groepen die systematisch online geld stelen) en hacking community zie ik persoonlijk als een véél grotere dreiging. Deze zijn één van de grootste bronnen van geld voor drugsbendes, terroristen en maffiabazen. Vandaar dat ik dit eerder als grote prioriteiten zag. Natuurlijk is dit géén reden om veiligheid op internet te ontmoedigen, het is net door die kleine (of grote?) groep onwetende internet gebruikers dat deze criminelen ook hun praktijken kunnen verder zetten.

    Het gaat moeilijk worden om deze groepen te bestrijden: “verkrachtingsites” en al de anderen worden zo ongelooflijk goed beveiligd door de hedendaagse technologie dat het praktisch onmogelijk is om deze sites op te sporen. Ook slachtoffers vinden en weldegelijk ontvoeren of misbruiken wordt veel te gemakkelijk. Een voorbeeld: voor je het weet staan ze je op te wachten aan je werk door simpel je computer te kraken (wat deze tijd écht niet moeilijk meer is) en chatlogs te lezen. De technieken die deze mensen toepassen worden zo verfijnd zo dat voorlichting echt niets meer uithaalt. Die ‘verwittigde’ man of vrouw, zoals u zei, was niet eens verwittigd en het kwaad is gebeurd.

    Gelukkig zijn deze zeer professionele mensen maar een fractie van de gigantische groep internetcriminelen, maar volgens mij toch een erg gevaarlijke fractie. Het overgrote deel kan uiteraard bestreden worden door mensen vroeg alert te maken voor zulke praktijken. En in deze nieuwe wereld vol met nieuwe technologie vind ik zeker dat zo’n voorlichting op school écht wel past! Samen staan we sterk, niwaar🙂

    Misschien kwam m’n vorige post een beetje verkeerd over. Nu ik het herlees was het alsof ik het een nutteloze onderneming vond!

    Groetjes
    Tim De Lobelle

    Reactie door timdl — september 18, 2007 @ 12:07 am | Beantwoorden

  4. Goeiemorgen, Tim
    (Zie je eerste zin …)

    Helemaal niet, Tim, ik denk niet dat ik jou verkeerd begrepen had. Ik begrijp jou zeer goed en ik ben blij dat jij de vinger legt op die diepe wonde. Zo ver had ik bij het opstellen van mijn euforisch getinte verjaardagswens-op-romantisch-idealistische toon niet eens gedacht.

    En wat de rol van de school in dit internetbewustmakingsproces betreft, moet ik toegeven dat ze wat mij betreft, nog al te veel in haar eilandpositie van wereldvreemdheid blijft ‘steken’. 0f moet ik zeggen dat ze er zich schuilhoudt want zo’n uitzonderingsplekje is natuurlijk veel comfortabeler en vrijblijvender? Ja, er wordt veel afgeschermd – en dat hoort voor een stuk zo, maar ik vind dat we in die richting overdrijven … Jongeren afschermen van ‘gevaarlijke’ sites, en daarmee is de kous af. Ach, hoe naïef zijn we nog.

    Als ik een multimedialokaal heb willen reserveren als vaklokaal voor Nederlands dit trimester dan was dat met de gedachte van ‘nu of nooit’. Jongeren van het derde jaar waar ik wachtbeurt had (14-jarigen) vertelden me dat ze elke avond zo’n 4 à 5 uur op de computer bezig waren – vnl. met vrienden maken op netlog … Houden wij daar op school voldoende rekening mee? Zijn we ons daarvan terdege bewust als we ’s avonds netjes onze lessen voorbereiden volgens de eindtermen (vele jaren geleden – in een ander tijdskader dus – geconcipieerd en uitgeschreven) en leerplannen die (dus) veel te weinig aandacht claimen voor multimediageletterdheid.

    Hoe halen we die supersnelle ict-evolutie ooit in? Ik voel me als leraar hopeloos achter lopen … Hopeloos is veel gezegd. En inhalen moet het onderwijs niet, denk ik, maar het is wel vijf na twaalf, vind ik.

    Niet dat ik ict-pretenties heb, maar als ik de ‘nieuwe’ vakoverschrijdende ict-aanbevelingen van onderwijsminister Vandenbroucke lees, besluipt me ook dat gevoel dat onderwijs het warme water nog aan het uitvinden is, halfblind en halfdoof voor de webrevolutie die in volle hevigheid voortraast. En dan vragen die eindtermen SLECHTS ‘inspanningsverplichting’ van de scholen …

    Gelukkig heb ik maatschappijbewuste oud-leerlingen die met beide voeten op de grond en in het leven staan en die me met kennis van zaken tot de harde werkelijkheid brengen. En die de school niet nodig hebben gehad om die noodzakelijke ‘kennis van de wereld’ en van actuele ontwikkelingen te verwerven! Jongeren als jij die hopelijk wel geloof in eigen kennen en kunnen en creativiteit hebben meegekregen op school …, een luisterend en nieuwsgierig oog en oor van hun leraren, een voorbeeld van taal- en dus ook denkkracht, warme aanmoediging, discussie over de grote thema’s, en ‘wegwijzers’ in richting hoopvolle toekomst. Jongeren als jij die met een sterk geloof in je persoonlijke krachten en competenties op weg worden gezet op een spoor van langetermijndenken.

    Er is ook echt geen participatie van jonge denkers als jij in het secundair onderwijs. De verpampering en verkleutering tiert nog al te welig. Er is geen generatiekloof meer, er zijn geen grote uitdagingen meer voor jongeren in de samenleving, schreef cultuursocioloog Koen Raes enkele jaren gelden. Toch voel ik een nieuwe wind. In jouw stem, Tim, en die van anderen, zoals (oud-)TSM’ers Rutger en Joy en Dimitry en Izabela en Veronique en … Stefan en Sven en Tamara en Dieter en Evelyn en de anderen hoor ik een zeer sterke betrokkenheid op wat in de wereld van politiek en multimedia omgaat. Jullie hebben ook een duidelijke boodschap voor de volwassenen die sturen, én de wil om een persoonlijke bijdrage aan een betere wereld te leveren. Wat staan wij ouderen, wat staan wij leraren toch naar de hemel te staren? Terwijl de wereld aan jullie voeten ligt … wachtend op ons signaal. Of belemmerd door onze kortzichtigheid? Onderwijs dat een domper zet op verfrissende ideeën en capaciteiten van de nieuwe generatie, hoe lang kan dat nog blijven duren?

    Zeer bedankt en succes, Tim en de anderen!

    Reactie door janien — september 18, 2007 @ 7:43 am | Beantwoorden

  5. tip voor een blogpost
    -> lancering van de koppijn
    ik ga nog wat links zaaien, ahum

    Reactie door J/ — september 22, 2007 @ 9:29 am | Beantwoorden

  6. @ J/
    Le Semeur, dan denk ik aan Van Gogh … een impressionistische én een expressionistische. Au coucher du soleil. Net gemaaid … én twee paddenstoelen gefotografeerd – dat kon ik nie late – herinnering aan het lager secundair toen we paddenstoelen in dozen mee naar school zeulden. Heerlijk wel. Een inktzwam en zo’n rooie met witte stippen, beide gebroken wel, en giftig wel. En daarbij gedacht: if I had a robomov …

    Welke vind jij de mooiste? Van die Van Goghs, bedoel ik. Ik denk dat jij voor expressionisme gaat of ben ik toch mis? Ajakkes: moet nog langs saatchi. Hoe kon ik …

    Fantastische tip!! Héél goed idéé!! Hoe kun je het weten! Als Brusselmans-fan-forever ben ik dat wel aan hem verplicht. Als ik A de koningin zeg, moet ik B Brusselmans zeggen, vind ik. Wat denk je, zou ik die brief van de tweede helft van vorige eeuw die hij voor me schreef – als antwoord op die ‘enquête’ over de mediatisering van de literatuur – erbij publiceren? Had I but Time enough…

    Bedankt!

    Reactie door janien — september 22, 2007 @ 4:41 pm | Beantwoorden

  7. @ J/
    Klopt dat, pas vanaf 24-09?

    Reactie door janien — september 22, 2007 @ 4:47 pm | Beantwoorden

  8. Amai da was nen uitbundige reply mevrouw Benaets😀

    De wereld is inderdaad veranderd, meer en meer ervaar ik dat ook jongeren zeer machtig zijn nu met het internet en de technologie die erbij komt. Alles ligt een klik verder, zoals mij ooit ter oren is gekomen dat kennis macht is! Soms word ik zelf bang van wat we allemaal kunnen en weten! Maar het is natuurlijk ongelooflijk hoeveel we al kunnen, maar hoe meer ik leer hoe meer ik begin te begrijpen dat we eigenlijk nog niets voorstellen en dat de technologie nog lang in een razend tempo zal ontwikkelen. Het is bijna science-fiction!

    Ik ga maar eens een feestje bezoeken!
    Groetjes
    Tim

    Reactie door timdl — september 22, 2007 @ 6:03 pm | Beantwoorden

  9. Hi Tim

    Leuk feestje, hoop ik voor jou! En leuk toch dat je ff kwam ‘aperitieven’ op TSM!

    Wie zegt het!? Blij het eens direct uit de mond van de zogezegde niet-bestaande netgeneratie te horen! Ja, nu vereenzelvig ik een geïnformeerde man als jij maar meteen met ‘de netgeneratie’… Er zijn er van die generatie ook die (nog) niet zo ver denken als jij en die nog volop in de loutere ‘doe’-fase zitten: zich zonder na te denken op het net gooien …

    Hoewel, zijn het heel dikwijls de ‘ouderen’ niet die de jongeren ervan ‘verdenken’ van als kiekens-zonder-kop de net-hort op te gaan?? Zou de groep van 9-12-jarigen niet het meest blootstaan aan de ‘gevaren’? En zijn we met de doelgroep van TSM, 15-18-jarigen, al niet in confrontatie met zeer bewuste gebruikers, van wie en met wie wij, als digital immigrants, alles te leren hebben?

    Al wekenlang wil ik over jouw generatie bloggen, maar het komt er maar niet van, nu het schooljaar met zijn vele praktische regelingen en afspraken is gestart … En zeker ook nu ik wonder boven wonder, mysterie van het leven, nu ik sinds 18 september een tweede kleinzoontje heb …!! Ik ben nog steeds sprakeloos.

    Groetjes
    janien

    Reactie door janien — september 23, 2007 @ 8:10 am | Beantwoorden

  10. Aaaaah nog een klein wonder op de wereld, hoe heet hij?
    Vriend van mij gaat ook één van de dagen vader worden, spannend :p

    Internet en veiligheid leer je natuurlijk ook met vallen en op staan. Ik had voor het eerste onbeperkt toegang tot internet toen ik 6 of 7 jaar oud was. Kwestie van veel tijd door te brengen/verkwisten achter dat scherm en dan kom je vanzelf alles te weten!

    Reactie door timdl — september 23, 2007 @ 3:14 pm | Beantwoorden

  11. @ Tim
    DAAN(tje)! Mijn eerste kleinzoontje heet OTTO(otje)!

    Vallen en opstaan. De weg van alle leren. Zo verging het ook Ottootje. Zo zal het ook voor Daantje zijn … En voor ons, internetgebruikers, middelbare scholieren, studenten en anderen.

    Veel succes, Tim! … Je bent toch bij je keuze voor politieke en sociale wetenschappen gebleven?

    Reactie door janien — september 23, 2007 @ 7:05 pm | Beantwoorden

  12. Jeps, had eerst Sociaal Economische Wetenschappen gekozen omdat ik dan keuzevakken had als networking en managing. Maar dan had ik echt een K*T rooster en minder toffe proffen, wat het allemaal minder aantrekkelijk maakte. Uiteindelijk heb ik dan toch Politieke gekozen en zit samen met Bavo, morgen om 10u ’s morgens is het onthaaldag (en het is nu 2 ’s nachts :D).

    Laat nog wel iets weten als ik langs kom met Glenn en Sofieke

    Reactie door timdl — september 23, 2007 @ 11:40 pm | Beantwoorden

  13. Gefeliciteerd Janien, met je tweede kleinzoon.
    Laten we hopen dat internet veilig genoeg is, tegen de tijd dat Daantje online gaat.

    Overigens denk ik dat je gelijk hebt met je inschatting van de gevarenzone:
    9 tot 12 jaar: ze doen hun ogen dicht en steken een digitale snelweg over.
    En scheppen daar dan over op.
    Hun ouders staan er vol verbazing naar te kijken.
    Vanmorgen luisterde ik naar een podcast van Dave Lamorte.
    Hij zei: ‘De kennis hebben ze al, maar nog niet het inlevingsvermogen.’
    Mijn groep8-ers kunnen zich nog niet voorstellen
    dat er mensen zijn die niet het beste voor ze willen.
    En snappen niet dat klasgenoten huilen om hun ‘geintje’.
    Moeilijk is dat.

    Reactie door Elke — september 24, 2007 @ 1:25 pm | Beantwoorden

  14. @ Elke

    Dank je voor je lieve wensen!

    Bedankt ook, dat jij vanuit je klaspraktijk en je kennis van je doelgroep deze waardevolle informatie toevoegt aan het spontane gesprek dat mijn ‘kersverse’ oud-leerling Tim hier op gang heeft gebracht.

    Ik kan me voorstellen dat het zeer moeilijk is om je groep8-ers empathie te leren. Ik zou niet weten hoe eraan te beginnen. Trouwens, wat inlevingsvermogen betreft, vraagt ‘de samenleving’ ook dat onderwijs die ‘emotionele intelligentie’ zou bijbrengen aan ‘oudere’ jongeren, zoals de groep 15-18 jaar. Het gaat dan meestal over preventie van jeugdcriminaliteit die een gevolg zou zijn van dat grote gebrek aan empathie … Als ik het goed voorheb, wil Joop Dirksen aan emotionele intelligentie werken door het lezen van literatuur. Het lezen van goed geselecteerde romans zou een kwaliteit als inleving kunnen helpen ontwikkelen.

    Daar zit volgens mij wat in, als ik denk aan de gesprekken over boeken die we met de inktaapjury voeren …(de groep van 15-18 jaar die de kwaliteitsliteratuur van de grote literaire prijzen leest): ook de jongeren zelf vinden die reading talk, die debatten zeer verrijkend, niet enkel voor hun literair inzicht, ook voor het omgaan met grote levensvragen en de thema’s van de tijd.

    Grijpt ‘onze tijd’ ook niet steeds meer naar ‘verhalen’ om een publiek (bijvoorbeeld i.v.m. personeelsmanagement)gemakkelijker en sneller met een boodschap i.v.m. samenwerking of verandering te ‘bereiken’?

    Moeilijk blijft het. Ik ben het met je eens. Er zullen veel verhalen en veel gesprekken en leerverbanden nodig zijn, denk ik.

    Reactie door janien — september 24, 2007 @ 5:06 pm | Beantwoorden

  15. […] jaar op het menu in mijn (vroegere) klas 5, nu 6 so. Als één van de grootste favorieten prijkt hij al van bij de start op de blogroll. Evelyn Eeckelaert (6 so) is familie van hem en ze zou hem […]

    Pingback door Mijn grootste geluk is dat ik nooit niet van België moet leven. (Jan Fabre) « The Sausage Machine — april 9, 2008 @ 8:36 am | Beantwoorden

  16. […] De Lobelle, niet om een mening verlegen, liet in brandende webkwesties op TSM van zich horen, en ik kom hem geregeld tegen op het forum en de blogs van De […]

    Pingback door Hola a todos! Jorden Hellemans naar Valencia! En auf Wiedersehen op TSM, lieve oud-leerlingen! « The Sausage Machine — april 15, 2008 @ 8:24 am | Beantwoorden

  17. […] vreugdevolle klanken wil ik ook opdragen aan H. M. Koningin Paola die ik bij dezen hartelijk dank voor de eervolle en prettige uitnodiging! En […]

    Pingback door De Koningin Paolaprijs voor het Onderwijs 2008 of het rodelopergevoel van een leraar « The Sausage Machine — juni 7, 2008 @ 1:23 pm | Beantwoorden

  18. […] blijft zich herhalen. Is het geen eeuwenoude ‘gouden’ match: koning(inn)en en kunstenaars? Money is Time for Art. Laat een reactie […]

    Pingback door Johan Tahon met witte, gedroomde sculpturen … “om me te wapenen t.o.v. die enorme, die oneindige leegte rond ons” « The Sausage Machine — augustus 8, 2009 @ 8:21 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: