The Sausage Machine

december 18, 2007

Happy Blogging! Yesyesyes, I believe in educational blogging!

Maar dat wist u al. To blog or not to blog, that’s life in The Sausage Machine since January 2007. Met de woorden van Steve Hargadon klinkt het zo. Ik citeer uit zijn oproep aan de edubloggers om 17 december 2007 als  10e verjaardag van de weblog te vieren, en zet de vetjes. Op de datum geklikt? Ook edublogger André Manssen viert mee. En vele anderen overal ter wereld. Edubloggen. Je doet het of je doet het niet! Ja, ook microbloggers.

On December 17th, 2007 (according to Wikipedia) the phrase “weblog” will celebrate its 10th birthday.Some of us believe that blogging, as one of the great entry points into “read/write” web (or “Web 2.0”), is having a transformative impact on education and learning, and that we are at the start of a new renaissance that will be defined by the participatory, contributive, and collaborative nature of the Web.

Aldus Steve Hargadon. Ja, ik leerblog en blogleer in The Sausage Machine. I am a believer, dus. To sausage or not to sausage. Is het niet 5 na 12, liet Willem Karssenberg me onlangs nog vragen op zijn

beroemde blog TrendMatcher. willemkarssenberg.jpg  Wat een eer, Willem!

Wat een eer! BIS. Is het toeval dat ook zijn naam begint met een W? Wat een eer, Willy!

willyvermaelen.jpg   Uit Willy Vermaelens creatieve inspiratie ontstond de prachtige bannercollage van de jongerenweblogs in The Sausage Machine. Kunnen we de edublog beter vieren dan met Willy’s collage en zijn warme aanmoediging voor mijn 5 en 6 so?!

willy-vermaelen-collage-blogstsm.jpg 

Collage van jongerenblogbanners door Willy Vermaelen

Here they come, the happy 7! 

Jongerenblogs uit The Sausage Machine (chronologisch)

crazytooks.wordpress.com 

ruttietje.bravejournal.com

lepofo.wordpress.com

huntersofdoom.wordpress.com

midnight4.wordpress.com

evelyn1990.wordpress.com

christophe261.wordpress.com

Er is de creacollage van Willy, maar dat is nog lang niet alles. Kijk eens! Wat een toffe kans voor Christophe van 5 so! Dat ik mee de schrijver in hem heb mogen ontdekken … Happy blogging, toch! Da’s pas creatief schrijven anno 2007! Wie of wat biedt authentiekers, up-to-daters, gepersonaliseerders? Wie of wat biedt meer autonomie, persoonlijkheidsontwikkeling, digitale identiteit, digitale geletterdheid? Wie of wat biedt meer bewustwording in richting creativiteit? Reageer!

By the way, onze Schotse leermeester and heroe Ewan McIntosh gelooft er ook sterk in, in de oneindige uitdagingen van 2.0 voor creatief schrijven. Kijk eens naar zijn referentie aan very good practice met The Guitar Hero Robot en meer met Twittories en de ‘Just Three Words’-toepassing! Met Ewan McIntosh roep ik het uit: “incredible“! Wowowow! 

Veel succes, christophe261, blog ze creatief! 

Intermezzo
Hoe het voor Christophe allemaal begon? Ik citeer zijn allereerste blogpost van 21 november 2007. Op zijn blog Freak on a Leash kun je het bijhorende tubeje bekijken en beluisteren. Nog geen maand oud, Christophes blog, en nu al een webautoriteit van 2!

Wel, eerst en vooral de titel… Ik weet niet juist waarom ik nu net die titel heb gekozen, maar dacht dat het wel bij me paste. Freak on a Leash is tevens ook de titel van een lied van Korn, zoals je kan zien in het filmpje hierboven. Korn is een nu-metalband uit Bakersfield,California. Het is nu niet bepaald mijn lievelingsgroep, maar het heeft toch iets.

Freak on a leash, een gek aan een ketting. Opgesloten zitten in je eigen wezen.

Geconfronteerd worden met jezelf, dag na dag. Wetende dat dit niet is hoe het zou moeten zijn. Dit klinkt ingewikkeld, dat weet ik. Maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar…

Niets is simpel, niets is vanzelfsprekend. Dat is het leven.

Van creatief schrijven 2.0 naar literatuureducatie 2.0, twee krachtige tags in de woordenwolk van The Sausage Machine, is maar een klikje. En met literatuureducatie 2.0 duikt meteen de blogvrouw op deze blogverjaardag op, mezelf niet meegerekend. Ha! Eva! Eva Simon. Beter bekend als Commissaresse 2.0.

eva-simon-300.png

Foto JB, Mechelen, Dag van de Literatuureducatie 2007

Wat een eer voor leerblog The Sausage Machine! Op de Dag van de Literatuureducatie van 13 november 2007 in het mooie congrescentrum Lamot te Mechelen volgde ik een panelgesprek met 2.0-experten Eva Simon, Johan Mijs en Kristof Michiels gemodereerd door Rune Buerman van Stichting Lezen: Brave new world: Web 2.0 en literatuureducatie. Mijn bloggershart sloeg even over toen het Sausage Machinetje in de slideshow geprojecteerd werd in de categorie ‘participatieblog‘ en Eva Simon het een “schitterend voorbeeld” noemde. Wow! Bedankt, Commissaresse 2.0! Geïnteresseerden? De powerpointpresentatie van de happy 3 tweepuntnullers kun je hier bekijken.

Besluit t.g.v. Celebrate Blogging 2007

Hoera voor de blog! Geen doemgedachten. Geen blogangsten. Vrij en vrolijk het (edu)web op om te leren, te participeren, bij te dragen en samen te werken in goede en kwade dagen. In het Nederlands doe je dat met succes met Willem, WillyEva, Elke, Cindy, Margreet, WilfredAndré, Sofie, Pierre, Bart, Hans en Hans, Alina, Frank, Jef, …  The Sausage Machine can’t blog without you. Dit is een waarheid als een koe. Een taalkoe van Tom, our man-in-the-wiki, onze jongste en niet de minste leermeester, our heroe hier en nu!

Een stevig en heftig dankuwel, edubloggers! Thank you, edubloggers all over the world!

13 reacties »

  1. Champagne!

    Reactie door Smetty — december 18, 2007 @ 9:33 am | Beantwoorden

  2. Aan al wie jarig is of binnenkort jarig zal zijn, een dikke proficiat! Ook een gelukkig Nieuwjaar🙂

    Reactie door Commissaresse — december 18, 2007 @ 10:43 am | Beantwoorden

  3. wow, een authority peak!

    Reactie door J/ — december 19, 2007 @ 8:58 am | Beantwoorden

  4. geache mevrouw benaets,
    eerst en vooral denk ik dat ik u proficiat ga wensen! Daarbij kom ik terug op uw ontdekking van christophe. Hij is echt een goeie vriend van mij en ik hoor (en lees) hem helemaal openbloeien sinds hij een blog heeft! Ik had nooit gedacht dat er een schrijver in hem verborgen zat en ‘k vind het echt super dat hij zich zo amuseert met het schrijven.
    Dus proficiat met het ontdekken en ontplooïien van zijn talent, ook al mag ik hem natuurlijk geen roem afnemen door te zeggen dat hij alles aan u te danken heeft!
    Bovendien is dit een wanhopige poging om met u in contact te komen. Ik had er geen idee van hoe ik u mijn vraag kon stellen en probeer dat dus maar op deze manier.
    U hebt mij namelijk aangeraden om deel te nemen aan de wedstrijd op precies160.com, maar dat lukte mij niet! Kan u misschien nog eens mailen hoe ik mijn gedichten kan inzenden? Ik hoop dus dat ik op deze manier contact met u krijg!
    bij voorbaat bedankt én geniet van uw vakantie!
    met vriendelijke groetjes
    mieke Totté

    Reactie door mieke totté — december 21, 2007 @ 7:39 pm | Beantwoorden

  5. @ Mieke Totté
    Hey Mieke
    Leuk, toch, dat je hier langskwam! Altijd welkom, trouwens, en als je (nog) creatief werk hebt liggen dat je ons wilt tonen, ook zeer welkom op onze wiki voor creatief schrijven op http://project07.wikispaces.com. Word gerust lid van dat schrijfplekje dat we met zoveel mogelijk schrijvers en lezers warm willen houden!! Ik weet maar al te goed dat ook jij een aankomende schrijfster bent. Klasgrenzen vallen weg! Iedereen van overal, maar ook iedereen, is hier in The Sausage Machine welkom en op zijn wiki’s! Zeker jij ook! Jij, Mieke Totté, de dichteres die ik heb leren kennen via onze wedstrijd “Gedicht verzonden”, ongeveer een jaartje geleden, en die met 160’s op de beginpagina’s van deze blog prijkt!

    Het doet me enorm veel plezier dat je blijft schrijven. Heb je daarover iets te vertellen, kom naar TSM. Als we op die wiki project07 nu eens een heus schrijverscollectief zouden oprichten, wat zouden jullie daarvan vinden: jij en Christyophe en Lindsay en nog vele anderen? Daar kunnen we dan samenkomen en overleggen en discussiëren over elkaars en ons werk? Op dit moment heb ik heel weinig tijd, de vakantie is pas begonnen en ik moet nu dringend kerstboodschappen doen … Ik kom hierop vlug terug.

    Je 160 posten? Opgelet, je moet naar http://www.precies160.nl en nadat je op het mobieltje hebt geklikt om het gedicht van de dag te lezen, kun je naar de navigatiebalk aan de linkerkant. Daar klikt je beneden in de balk >20 aan voor de jongerenwedstrijd. Je moet je op de 160-site wél aanmelden, anders kun je niet meedoen. Stuur gerust verschillende gedichten in! Wie niet waagt, niet wint! Heel veel succes! Nog niet gelukt? Kom dan terug naar hier met je vraag …

    Tot binnenkort! Wat leuk, dat ik jou als schrijfster mee kan uitnodigen in ons ‘collectief’. Ik zal ook Christophe en Lindsay vragen of ze mee willen … En ik wil je op school ook aanbevelen aan de collega’s die leerlingen ‘In the spotlight’ willen plaatsen. En breng jij nog andere vrienden en vriendinnen mee die graag schrijven / en of lezen naar The Sausage Machine of naar de wiki? Lezen alleen en beoordelen en discussiëren kan ook, hoor. Je hoeft geen schrijver te zijn. Je kunt ook als ‘creatief geïnteresseerde’ meekomen!

    Heel veel beste kerstwensen meteen
    janien van TSM

    Reactie door janien — december 22, 2007 @ 8:30 am | Beantwoorden

  6. hey, de link naar de blog van christophe261 op deze post is de verkeerde (gaat naar dezelfde site als die erboven staat)

    Reactie door J/ — december 22, 2007 @ 9:26 am | Beantwoorden

  7. @ J/
    Hey, bedankt! Goed dat je het meldt!!! Had ik niet gecheckt … Dankzij jou hersteld.

    Reactie door janien — december 22, 2007 @ 9:51 am | Beantwoorden

  8. hallo janien (toch vreemd om een (oud)leerkracht bij de voornaam en zonder die geachte aan te spreken!!)
    Hartelijk bedankt voor uw enthousiaste reactie! Het is altijd leuk om die te krijgen!! En uiteraard zou ik met plezier meewerken aan uw projecten. Ik vind het een hele eer dat u zoiets aan mij vraagt!
    bovendien ook bedankt voor de hulp bij het inzenden van mijn gedichten. Hopelijk lukt het deze keer wel!
    ik wens u nog fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!!
    met vriendelijke groetjes
    mieke

    Reactie door missmieke — december 24, 2007 @ 11:18 am | Beantwoorden

  9. […] woensdag, the day after Pierre Gorissens nieuwe webavontuur.      Waar of niet: TSM weet zijn webleermeesters wel te kiezen, nietwaar?! Kijk maar op Pierres ICT en Onderwijs BLOG voor zijn nieuwste verhaal in […]

    Pingback door Pierre Gorissens nieuwe webavonturen « The Sausage Machine — mei 14, 2008 @ 9:28 am | Beantwoorden

  10. […] werken, aan je profilering! Tonen, je talenten! Aanbrengen, die eigen thema’s! Komaan, opkomen, Stefan (politiek en maatschappij, voetbal), Evelyn (communicatie, PR), Sven (multimedia), […]

    Pingback door Fw: Radio 1 @ Scholieren. Welke scholier wil een dag werken op de redactie van Peeters & Pichal? « The Sausage Machine — mei 30, 2008 @ 6:53 am | Beantwoorden

  11. […] dankbaar laat ik Wilfred Rubens aan het woord. Van in het prille begin is hij webleermeester van The Sausage Machine. Met een nuancerend en verdiepend antwoord reageert hij op mijn post over de vraag Angst voor de […]

    Pingback door De exaflood is geen ramp, dixit Wilfred Rubens « The Sausage Machine — augustus 28, 2008 @ 10:47 am | Beantwoorden

  12. […] van de ICT-praktijkdag van Klascement in Gent op 1 december 2008: updating van mijn oude liefdesverklaringen voor web 2.0 in web 2.0-stijl. Mijn oud-leerling Sven Wassenaar, mijn vroegere medebeheerder en nu […]

    Pingback door TopTags voor het nieuwe werken / leren: web 2.0 en duurzaam « The Sausage Machine — november 12, 2008 @ 8:46 am | Beantwoorden

  13. […] geliefd thema, dat geeft vonken. Tja, ik kan het gewoon niet laten, en varieer eens te meer op oude liefde die zoals iedereen weet niet […]

    Pingback door Waarom moet ik nog een taal leren? Google kan alles voor mij vertalen! (Willem Karssenberg #lt100jr) | The Sausage Machine — mei 31, 2011 @ 10:37 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

