The Sausage Machine

december 30, 2007

NYE 2008 Poetical

Gelukkig Nieuwjaar! Happy New Year 2008!**

winteravmbdec07.jpg

52 kaarten (fragment)
Oude stad, 1 januari 2008*

1.
Maak een tegel schoon.
Ga erop staan.
2.
Breng aarde aan.
Plant rozen.
3.
Zwaai naar een schip.
Gil bye.
4.
Is de boot lek, roei dan aan dek.
Help hozen.
5.
Let op uw rug.
Vertil u niet.
6.
Zinkt de boot toch,
red u dan niet, maar zwem.
7.
Zwem wat u kunt.
Zwem door.
8.
Schoolslag is slecht.
Blijf recht.
9.
Of overeind.
Of is een ander woord voor keus.
10.
Een keus is leuk.
Een keus is fun.
11.
Kies een spreuk.
Een leitmotiv.
12.
Leer iets.
Bijvoorbeeld Duits.
13.
(…)

*Nieuwjaar

Bart Moeyaert

(Geciteerd naar best vermogen.)

**Bij dit nieuwjaarskaartje van The Sausage Machine …

  1. De foto met winterboom is van december 2007 door MBM.
  2. Het gedicht is het zeventiende stadsgedicht van Bart Moeyaert, tot Gedichtendag 2008 nog stadsdichter van Antwerpen. Ik citeer het in de vorm zoals het op Moeyaerts site gepresenteerd wordt. De cijfers staan daar in grijs, ik geef ze weer in zwart omdat mijn editor geen grijs geeft. Ook de illustratie met speelkaarten ontbreekt hier. Het stadsgedicht 52 kaarten situeert zich in de oude stad en is speciaal voor Nieuwjaar 2008Het behoort tot de laatste stadsgedichten van Bart Moeyaert, waaronder het zestiende, Wiezen, voor Oudjaar 31 december 2007, en het achttiende, Locomotief, voor januari 2008. Lees eens hoe mooi ze zijn. Op Bart Moeyaerts site staan ze onder het hoofdstuk Poëzie. Zijn stadsgedichten zijn op dat plekje nu alle online, elk gelokaliseerd op een stadsplan van Antwerpen. In het nieuwe jaar, heel binnenkort op 21 januari 2008, verschijnen ze in Bart Moeyaerts nieuwe bundel Gedichten voor gelukkige mensen.

 stdsdidocmoeyaert.jpg Foto’s B. M. en diploma Universiteit Antwerpen

Bart Moeyaert, die in 2007 samen met stadsdichters Tom Lanoye en Ramsey Nasr eredoctor werd van de Universiteit Antwerpenstadsdidocua.jpg    blogt in januari 2008 bij Villa Kakelbont! Zolang er dichters zijn, is er geloof, hoop en liefde over.

4 reacties »

  1. Voor u ook een Gelukkig Nieuwjaar en de beste wensen voor 2008!!

    Groetjes Tamara

    Bedankt om nog eens kijkje te komen nemen🙂

    Reactie door midnight4 — januari 5, 2008 @ 7:39 pm | Beantwoorden

  2. Tuurlijk wil ik dat doen!🙂

    Vind het trouwens een heel leuk idee. Ik denk de laatste tijd veel na over wat ik ga willen verder studeren.
    Ik heb enkele ideetjes, maar heb eigenlijk geen flauw benul welk nu juist het beste gaat zijn voor mij! :s
    Ik heb mijn dromen en mijn twijfels en ik zie het zitten om deze neer te schrijven.🙂

    Ik ga er morgen mijn werk van maken en zal dit in een mailtje naar u doorsturen. Als u dat een goed idee vindt?

    In verband met mijn video’s en trailers … Ze staan nog altijd op de blog. Boven aan de pagina net onder de tijger kan je kiezen uit de verschillende pagina’s en normaal gezien zou het daar moeten staan. Ik weet dat er weinig aan veranderd, maar ik weet geen inspiratie te vinden voor iets nieuws. Altijd video’s en trailers is om den duur ook maar eentonig, maar ik zal wel iets vinden want ik wil van deze blog wel iets maken. Ik vind het eigenlijk wel tof.🙂

    Ik ben echt benieuwd wie onze leraren gaan worden voor Nederlands en Duits. Het zal weer even wennen worden, maar dit wil niet zeggen dat we u (en dan spreek ik voor heel de klas) gaan vergeten!🙂

    Groetjes Tamara

    Reactie door midnight4 — januari 5, 2008 @ 8:15 pm | Beantwoorden

  3. Tof, Tamara! Heel goed idee. Je maakt me al nieuwsgierig naar je tekst. Ik verwacht je binnenkort.

    Reactie door janien — januari 5, 2008 @ 11:06 pm | Beantwoorden

  4. […] MBM, 29-11 en 20-12-2007. […]

    Pingback door Hoe schoon was mijn school « The Sausage Machine — januari 1, 2009 @ 5:47 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

