The Sausage Machine

januari 5, 2008

Van blogkruisbestuiving naar genderbloggen. Het voorbeeld van ICTwereld en The Sausage Machine

“Zo blijven we lenig”, schreef ik Willy Vermaelen nog. Hij lijfde blogger Christophe van den Boom (17) als weblogauteur op ICTwereld in om over het school- en studentenleven te schrijven. Christophe brengt hem zijn eigen jeugd in herinnering. Christophe heeft veel te vertellen op zijn persoonlijke blog. Hij schrijft open en vlot. Een geweldige idee, Willy! Op mijn beurt nodigde ik kersverse blogger Mieke Totté (missMieke, 15) uit om elke eerste maandag van de maand op The Sausage Machine te bloggen over haar passie voor schrijven (en dus ook bloggen) onder de serietitel Van missen en Miekes. Ik had Mieke leren kennen als dichteres in de 160-gedichtwedstrijd (januari 2007) van 5 aso (de klas van Christophe in 2006-2007), hier op de leerblog … missMieke strooit haar woordenrijkdom over de wereld uit en blogt net als Christophe aan haar (schrijvers)persoonlijkheid. Zo schreef ik het zo-even nog in de reactieruimte bij Willy.

Dag Willy! Snel, he, die jeugd van tegenwoordig … en bij de pinken, ik bedoel, bij-de-blog! Kijk maar naar Christophe.Ik denk dat ik het je al gezegd heb: wat een goede en leuke idee van Christophe als auteur te vragen op jouw ICTwereld! Ook mij – en zijn medestudenten op school – was het al direct opgevallen hoe vlot hij schreef en hoe snel hij in bloggen ‘zijn ding’ gevonden had. Ik was zeer aangenaam verrast en ontroerd van in hem via bloggen de schrijver mee te hebben mogen ontdekken. Net als jij!

Jouw lichtende voorbeeld, de renaming van The Sausage Machine van 5 en 6 so naar ‘de jeugd van tegenwoordig’ (al veranderd in ‘the new generation’), en de opening van onze wiki over ‘die jeugd’, heeft me geïnspireerd om ook een aantal jongeren van mijn oude school als auteur in TSM uit te nodigen. Zo zal blogger missMieke (15) elke eerste maandag van de maand op TSM bloggen over haar passie schrijven (en dus ook bloggen). Ik moet haar nog aankondigen op TSM. Hopelijk morgen, als ik tijd vind, want maandag komt haar eerste ‘stuk’ er aan …

Welkom, ook aan jou, Willy, en de lezers van ICTwereld! Zo blijven we lenig, niet, van ICTwereld naar TSM en omgekeerd. Of van een mannenwereld naar een vrouwenwereld. Jongens en meisjes, vrouwen en mannen. Blogkruisbestuiving. Zo doen we samen aan genderbloggen, niet, Willy?!

5 januari 2008 20:45

BLOGKRUISBESTUIVING.

Het voorbeeld van ICTwereld en The Sausage Machine. 4 bloggers in het spel. Man vraagt man en vrouw vraagt vrouw naar het voorbeeld van man.

                   michelangelo-klein.png  michelangelo-klein.png

                               Michelangelo http://mannurot.blogsome.com     

Gevolg?        

GENDERBLOGGEN. Of een proeve daarvan. 

Jonge vrouw (yes, ladies first) en jonge man bloggen op uitnodiging van een vrouw en een man. Vier personen in blogverbinding van respect, waardering, verwondering, dankbaarheid, aanmoediging, bewondering, ontroering, eerlijkheid, openheid. 

Vanaf januari 2008 NIEUW op ICTwereld en The Sausage Machine: ‘lust en leven’ van de jeugd van tegenwoordig, door auteurs Christophe en missMieke!!

Succes, beste nieuwe jonge auteurs! Welkom, blogpubliek!

The new generation is alive and kicking.

 

 

3 reacties »

  1. Geweldig idee Janien! Jammer dat de video (alive and kicking) waarnaar je verwijst, verwijderd is bij Youtube….
    Wat was daarin nu te zien dat er voor zorgde dat YouTube aangeeft: “This video has been removed due to terms of use violation” ?
    Of zou André Rouvoet (Nederlandse kuisheidspoliticus) nu ook al actief zijn op YouTube. Of was die video echt heel erg heftig……

    Reactie door Moniek Verhaaren — juni 23, 2008 @ 2:14 pm | Beantwoorden

  2. @ Moniek
    Bedankt dat jij me op die video hebt gewezen … Ik had gewoon naar deze oude blogpost verwezen, en heb de links niet ‘gecheckt’.

    Maar wat zou er ‘mis’ geweest zijn met die video?? Het was gewoon een clip van het wereldberoemde (oude) “Alive and Kicking” van Simple Minds. Niet speciaal heftig of ‘onkuis’, dacht ik. Niks opvallends of shockerends, anders had ik hem me nog wel herinnerd. Ik heb de link maar geüpdatet naar een live versie van dat nummer door Simple Minds op de Proms in Rotterdam (1997).

    Bedankt dat je me verwittigde. Ik ben nieuwsgierig komen kijken en kan het ‘raadsel’ eigenlijk niet oplossen. Is er iemand die dit weet?

    Reactie door janien — juni 23, 2008 @ 9:51 pm | Beantwoorden

  3. […] Als KC-fan, ICT-liefhebber en mijn motto getrouw – er kunnen niet genoeg ‘lijstjes’ geproduceerd – ruim ik dus plaats voor de e-tip van Katrien. Hopelijk vinden onderwijzers, leraren, docenten, studenten, opleiders, …, hier hun gading. En/of alleszins inspiratie en stimulatie! Met dank aan Katrien De Groote en KlasCement! Met hartelijke groeten aan algemeen coördinator Hans De Four, projectcoördinator Bea Claeys van De lat hoog voor talen, en vrijwillig moderator Willy Vermaelen, de bekende blogger van ICTwereld, geen onbekende in The Sausage Machine.  […]

    Pingback door Fw: Toolkit e-didactiek. Via KlasCement « The Sausage Machine — januari 23, 2010 @ 10:03 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.