The Sausage Machine

januari 6, 2008

Maan, mond en missMieke

Ik ben Mieke Totté, zit in het vijfde jaar gezondheids- en welzijnswetenschappen op joma. Ik ben lid van een gezellig gezin, heb twee zusjes en een broertje, een lieve mama en papa en twee honden (nu ja, die horen niet écht bij het gezin, maar zijn het vermelden waard). Ik hou van rode snoepjes, bruine ogen, roze shampo, vakantie én letters.

Vooral de letters zijn belangrijk. Zonder letters was er geen Mieke en waren er geen mensen, en zonder mensen geen letters! Ik ben een gigantische tetter, tover een hele dag de meest idiote verhalen uit mijn getrainde mond. En ook mijn vingers kunnen er wat van. Door te schrijven, dichten, bloggen, … kan ik zelfs die éxtra woorden kwijt. Dingen die ik vreemd genoeg niet over mijn lippen krijg, vloeien vaak zonder problemen uit mijn pen, alsof ze de teut van een theekan is. Moet je wel iets instoppen, zonder gevoel geen gedichten, maar ’t komt er perfect (en overheerlijk🙂 ) weer uit.

’t Was dus ook weer een mooie kans om hier mijn creativiteit op los te laten. Elke maand komen vertellen over iets wat zo belangrijk voor me is, is een mooie ode aan die passie. Want zeg nu zelf, woorden ZIJN toch gewoon bijzonder? Verbaal gezien heeft de maan me alvast veel moois te bieden. Elke eerste maandag van de maand hier mogen schrijven … symbolisch toeval🙂

Ik ben dit nieuwe jaar meteen begonnen met een verbale uitspatting. Zoals de traditie in onze familie dat wil, had ik weer enkele nieuwjaarsbrieven klaar. De meeste leeftijdsgenoten houden zich daar niet meer mee bezig, maar ik vind het een mooie gelegenheid om toch eens even te zeggen hoe belangrijk sommige mensen zijn!!
Dus was ik (uiteraard weer véél te laat) beginnen schrijven. En tijdens het schrijven ontdekte ik dat dit jaar 2008, symbolisch gezien, veel te bieden heeft.

Ingekort (de héle brief zou snel vervelen, die was bedoeld voor een superenhousiaste oma, niet voor iets of iemand anders) komt het erop neer dat de twee zou kunnen staan voor samen. Samen dingen doen, samenwerken, kráchten bundelen🙂 Een nul kan staan voor een geheel, perfect rond, harmonieus en standvastig. Of ze symboliseert het nieuwe begin, nieuwe kansen, van helemaal niets beginnen. De acht was een hele uitdaging, maar met dank aan onze lerares wiskunde heb ik haar vanop haar kant bekeken. En dan staat ze voor oneindigheid (niet de lerares, de acht, uiteraard). Hopelijk krijgt iedereen in 2008 dus de kans om samen met lieve mensen nieuwe dingen te proberen, een perfect geheel te vormen en oneindig gelukkig te kunnen zijn!!

En in afwachting daarvan ben ik alweer wat gelukkiger omdat ik mij heb kunnen uitleven op deze toffe blog.

13 reacties »

  1. @ missMieke en anderen

    En ondertussen ben ook ik alweer gelukkiger! Kenjedenke, met een jonge nieuwe auteur en de mooimooie start-op-Driekoningenzondag van de ‘Maandagblogposts van missMieke’ die we ook een titel gaven: ‘Van missen en Miekes’.

    Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, nietwaar! Hoe meer schrijvers, hoe liever! Tot meerdere eer en glorie van het schrijverschap, het bloggen, de literatuur, de kunst, de creativiteit!

    Mooi gedaan, missMieke, dankuwel!

    Tot blogs, bij jou op http://missmieke.wordpress.com of hier op TSM elke-eerste-maandag-van-de-maand of op andere momenten, of elders ter wereld.

    janien

    Reactie door janien — januari 7, 2008 @ 9:07 am | Beantwoorden

  2. @ missMieke

    Welkom hier!
    Mooie tekst! Ik wist dat je goed kon schrijven en deze tekst bewijst het nogmaals.
    Fantasie, schrijfstijl en natuurlijk woorden zijn wat deze tekst maken tot wat ze is en ik vind dat je weer echt mooi je best gedaan hebt🙂
    Ik ben benieuwd naar wat het gaat worden voor volgende maand? Of ga je vandaag als beginnen?
    Nuja we zien wel ..🙂

    @ janien

    Natuurlijk is zij niet de enige reden dat ik deze blog regelmatig zal lezen. Jouw teksten zijn heel interessant. De ene al wat meer dan de andere, maar zeker de moeite waard om te lezen.

    Vind het jammer dat je op pensioen bent, want je was altijd een toffe leerkracht. De vervanger is vandaag niet opgedaagd.Blijkt dat hij ziek was ofwel gewoon niet meer komt en dat ze ee nadere vervanger moeten zoeken. Ik hoop dta het iemand is die met evenveel plezier als jij voor de klas staat, want het zal nu wel weer even wennen worden..

    Oh en trouwens🙂 Ik be nwel benieuwd naar wie de nieuwe leekracht zou worden.. U zei eerder al dat u hem in de blogroll had staan, maar daar staan zo veel namen in,waarvan ik meer dan de helft niet ken, dus.. zou ik aan u mogen vragen, wie de kandidaat is en waar ik hem kan vinden? Aangezien u ook zei dat hij muzikant is ben ik wel beniuwd achter hem.

    Alvast bedankt en beide nog veel succes!

    Christophe

    Reactie door christophe261 — januari 7, 2008 @ 5:57 pm | Beantwoorden

  3. @ Christophe

    Tof van jou hier te vinden met applaus voor missMieke en mij! Heerlijk, toch! Bedankt, man!

    Je weet dat ik jouw schrijftalent even stevig waardeer als dat van Mieke … Ik schreef het nog in een reactie op een van je posts. Eender welke tekst en welk voorstel ook van jou tot participatie aan ‘onze’ worstenmachine is meer dan welkom. Zoals je weet, is TSM nu van ‘the new generation’, en dat zijn jullie allemaal. Als je nog ‘kandidaten’ zou kennen, mag je ze gerust aanbevelen.

    De blogroll? Het is o.a. ook de bedoeling dat je (even) kennis zou maken met de mannen en vrouwen en organisaties die daar gelinkt staan. TSM is ook nog altijd een ‘leerblog’ om iets nieuws of iemand nieuw te ontdekken en te leren kennen. Niet verplicht, hoor! Nu, je bent dus op zoek … Ik geef je een hint – alleen omdat jij het bent. Je moet eens goed kijken bij de A. En hiermee heb ik je al de pap in de mond gegeven. Meer zeg ik niet. Je zult zien, je weet genoeg nu. Ik wil toch een beetje discreet blijven.

    Ik hoop vast dat de nieuwe leraar komt. Eigenlijk was hij vrijdag al ziek toen ik hem voor het eerst ontmoette. Het kan dus best zijn dat hij door ziekte geveld niet is kunnen komen. Mocht hij hier ook op bezoek komen …, dan maak ik meteen van de gelegenheid gebruik om hem vlugge beterschap te wensen en veel geluk met Nederlands in jullie klas(sen)!

    We horen en zien nog van elkaar! Heb je gezien dat ik over jou en Mieke en Willy en mij heb geblogd in de vorige post? Zo staat de kerk nu in het midden met 2 m/2 v.

    Veel geluk, Christophe! En ik moest je ook nog maar eens een dikke proficiat sturen voor je geweldige kerstresultaten. Voor Nederlands had je ook zeer goed gescoord!

    Zoals ik ook al tegen Mieke zei: tot blogs!

    Reactie door janien — januari 7, 2008 @ 6:13 pm | Beantwoorden

  4. merci alletwee😉 keitof dat jullie zo positief reagere!!
    Ik vond het plezant om te kunnen schrijven!!
    dus ja, bedankt hé!!
    kus,
    mieke
    p.s.: mooie trui christophe😉

    Reactie door mieke — januari 7, 2008 @ 6:15 pm | Beantwoorden

  5. Heey.. mevrouw Benaets, of Janien…

    Aan u nog een vraag. De zogezegd nieuwe leerkracht voor Nederlands zou een man zijn die ook muzikaal aangelegd is.. U gaf al de hint om bij de A te kijken in uw blogroll…
    De enige die daar iets met muziek te maken heeft is Agent Wander.. voor zover als ik niet verkeerd gekeken heb. Aangezien hij van de kanten van West-Vlaanderen is .. zie ik hem niet zo snel Nederlands aan ons geven, maar ja.. als hij de persoon in kwestie is, dan zou het toch heel tof zijn..
    Maarja we zullen wel zien.. Ik weet het u nog te vertellen hoe de eerste Nederlandse les afgelopen is!

    Alvast bedankt en tot gauw!

    Christophe

    Reactie door christophe261 — januari 8, 2008 @ 8:43 pm | Beantwoorden

  6. @ Christophe

    Je vraag over de nieuwe leraar. Enkel omdat jij het bent, die het hier zo vriendelijk komt vragen. Nou, dit zou kunnen klinken alsof ik een schoothondje toespreek. NEEN! GEMEEND! Echt gemeend hoor, en zeker niet vanuit de hoogte, nu ik voor jou ‘gewoon’ janien van TSM ben. (Niet dat de drempel leraar-leerling anders zo hoog was, je begrijpt me wel, maar in onze ‘oude’ schoolcontext was dat toch anders, met ‘enige’ afstand. Jullie noemden me niet bij de voornaam, zoals dat bij ons op school gebruikelijk is.)

    Eindelijk, hier ben ik dus over de nieuwe nieuwe nieuwe leraar. Het is inderdaad de derde met wie ik via de directeur (hij is immers als Algemeen directeur ook het hoofd van het personeel) morgen een afspraak heb. Derde keer, goede keer?! Ik ken enkel zijn naam M. D. en zijn jonge heldere stem (kordaatheid en enthousiasme meende ik te bespeuren). Meer niet. Ik dacht dat hij morgen al zou kennis maken met 6 en jullie zien hem dan maandag, veronderstel ik.

    Ziezo, Christophe, jij bent de eerste die ‘iets’ weet, meteen ook ‘alles’ wat ik op dit moment over hem weet.

    Veel groetjes
    janien

    Reactie door janien — januari 9, 2008 @ 4:06 pm | Beantwoorden

  7. @ missMieke
    Leuk dat jij hier het voorbeeld van je vriend op ICTwereld evenaart. Het maakt TSM en ICTw een stukje rijker, wanneer we ook de studenten zelf eens aan het woord laten.
    Diep in mezelf hoop ik, dat het in de toekomst al eens een discussie uitlokt tussen student(e)-leraar🙂
    … via de weblog(s) wel te verstaan…
    @ Janien
    Het bleef een paar dagen erg stil op je weblog. Uitzondering was de “maandag missdag” … als navolging op de “vrijdag visdag”.
    Ik dacht al dat je wegens gebrek aan tijd niet schreef op je weblog.
    Dagelijks merk ik dat in Delhaize, GB of Aldi (niet-gesponsorde reclame): mensen met pensioen hebben nog minder tijd dan de groep die nog aan het aftellen is…

    Reactie door willy vermaelen — januari 10, 2008 @ 6:47 pm | Beantwoorden

  8. een suggestie: misschien dat de blogposts van missmieke iets krijgen (een andere kleur, specifieke vermelding, signatuur?) waardoor duidelijker is dat ze door een gastauteur geschreven worden, nu is er enkel de inhoud, groet

    Reactie door J/ — januari 13, 2008 @ 5:03 pm | Beantwoorden

  9. […] Deze blogpost is dankbaar opgedragen aan Sven Wassenaar, mijn klasassistent multimedia en medeblogger in The Sausage Machine van januari 2007 tot januari 2008. Sven Wassenaar zal in dit nieuwe jaar als co-auteur in The Sausage Machine maandelijks bloggen over zijn specialiteit multimedia. Als vertegenwoordiger van ‘the new generation’, schrijvers onder de 20 in TSM. […]

    Pingback door De poëtische taal van de nieuwe layers in de Web Trend Map v3.0 « The Sausage Machine — januari 16, 2008 @ 10:06 am | Beantwoorden

  10. @ J/
    JA! Volkomen gelijk. ik zat al met dat probleem, maar kreeg het niet direct opgelost. Mijn WP-editor laat zoiets niet toe. Ik had daarom alvast een categorie aangemaakt. Maar daarover ben ik ook niet echt tevreden. En de naam daarvan wil ik al vernaderen.

    Ik dacht aan foto’s of avatars van de auteurs? Zou dat hun zichtbaarheid al niet verhogen, denk je?

    Bedankt voor je reactie en veel groetjes

    janien

    Reactie door janien — januari 17, 2008 @ 9:01 am | Beantwoorden

  11. […] ervaring of autoriteit op dit gebied: ze volgt Gezondheids- en welzijnswetenschappen. En ze is co-auteur op de experimentele leerblog The Sausage Machine, een ‘engine of innovation’ op zich. […]

    Pingback door Kan digitale didactiek je leven nog wel redden? POLL :-) « The Sausage Machine — januari 21, 2008 @ 1:20 am | Beantwoorden

  12. […] 55 dagen lang peilt hij naar jouw koudste werkwoord. Zeker aanbevolen aan missMieke, nieuwe jonge auteur in The Sausage Machine, vertegenwoordiger van the new generation. Zij vindt het weer van januari […]

    Pingback door Grijsverdrijf van Wouter Rogiest. (Categorie: mooiste dingen voor Gedichtendag) « The Sausage Machine — januari 26, 2008 @ 10:09 pm | Beantwoorden

  13. […] bedankt voor je Pieces! Dikke proficiat met je afstuderen! Geniet van de Méditerranée en de rest van je […]

    Pingback door Puur Middellandse Zee-blauw (1) « The Sausage Machine — juli 2, 2009 @ 9:50 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

