The Sausage Machine

januari 10, 2008

I Don’t Know Enything. I Browse Web Therefore I Am.

 “I Don’t Know Enything. I Browse Web Therefore I Am.” (Jo, SanKu) 

Januari: nieuwjaarsbrieven, goede voornemens, nieuwe programma’s, nieuwe jasjes, lijstjes– en trendreporttijd! Terugblikken en vooruitkijken. Ik mag dan wel niet de expertise hebben van een TrendMatcher als Willem Karssenberg … maar trends, op eender welk gebied, interesseren me mateloos.

Trends. Dat is vooruitblikken op, voorspellen wat (wellicht) nieuw wordt, voeling houden met wat leeft en beweegt in samenlevingen, speculeren op de toekomst van economie, ecologie, wetenschap, kunst, religie, cultuur, lifestyle, industrie, onderwijs. Panta rhei. Alles vloeit, alles beweegt, alles verandert. Het eeuwige bewegen. De dynamiek van de tijd. De eeuwige verandering. “Niets is ooit, alles wordt.”

Trends opsnuiven. Een waas van toekomst ontwaren. What wonderful sensations! Vandaag laat ik me meevoeren van slide tot slide door Jo, SanKu, een Koreaan in Amerika, die bekend staat als ‘Web2.0-evangelist’ en ‘bizz designer’. Het motto op het einde van Jo, SanKu’s slideshow koos ik als titel van deze blogpost.

Op SlideShare publiceerde Jo, SanKu een week geleden zijn update van de Web2.0 Trends: ‘2007 Hot issues reviewed’ en ‘2008 Web2.0 prediction’. Zijn presentatie doorbladerend in snelleestempo blijven volgende tags hangen. Ik streef dus geen volledigheid na. Sommige termen staan in het Amercan English (dat ik op web2.0 het meest tegenkom), omdat ik er geen adequate Nederlandse vertaling voor ken.  Gewoon een beetje wegdromen bij woorden en een plaatje? … ‘For an empowered you’. Immers, ‘information finds you’.

**2007 Web 2.0 Reviewed by Jo, SanKu**

Een eenvoudige oefening in snellezen levert volgende algemene trefwoorden op. Eigennamen als Google, Twitter, Facebook, … heb ik zelfs achterwege gelaten. En ach, ik ben er me van bewust dat wat volgt geen verrassingen, geen geheimen inhoudt voor de gespecialiseerde tweepuntnullers die The Sausage Machine ZOUDEN aandoen.

  • 2007 was het jaar van personalisering, sociale netwerken, RSS-websyndicatie, open platform, het semantische web2.0, virtuele werelden, online video, liefde, vrede, mobile, widget effect, widget economy, ecologie, freakonomics, blogs en wiki’s, openheid, vertrouwen en reputatie, diensten, open identiteit, open source, delen (sharing), user generated content, JIJ, attention economy, attraction economy, meta-ego, extended reality, microcontent.

Ik kies ter illustratie, especially for you, een klavertjeskleurige geluksslide van Jo, SanKu.

josanku20youkleinpng.png

**2008 Web 2.0 Predicted by Jo, SanKu, gescreenshot door janien**

josankupredictnieuwklein.png

josankupred082klein.png

Web 2.0-toekomsttrends volgens SanKu.

Wat zeggen andere profeten? Met het jaar 2007 als basis kunnen we bij alle profeten echo’s verwachten. Echo’s als Google en Facebook, nu samen onder het motto ‘Sharing is Caring’. Maar dat de webwereld zich steeds meer rond de persoon van de individuele gebruiker gaat centreren en zich op hem concentreert in zijn sociale, economische, culturele profiel, kan zelfs een kleine gebruiker als ik vaststellen. De grote democratiseringsslag is al lang gewonnen … door jou en mij. In 2006 was jij, was ik al Time’s ‘Person of the Year’. En als ik de filosofie en de missie lees van DP Dataportability  , moet ik geen kenner zijn om in te zien dat het hen om mijn online identiteit(en) te doen is: hoe ze oneindig veel informatiedata met mij willen verbinden. Met jou. Met u. Meer lezen over dataportability? Of even kijken en luisteren naar de story van DP door Robert Scoble, hier al maandenlang op de blogroll aanwezig als Scobleizer? Look and feel

De countdown naar de Trendmap version 3 van Oliver Reichensteins Information Architects Japan is op 8 januari 2008 begonnen! Uit hun brede terugblik op 2007 pluk ik enkel hun besluitzin.

All in all, 2007 is the Internet’s summer of love, and a preparation for the big infolution in 2008
And a summer of love it was. The infolution was not a prediction for 2007, but for 2008. 

Oliver Reichensteins voorspellingen 2008 beloven een weblustig leven met Google als spirituele raadgever en meer. Het filosofisch geïnspireerde SanKu-motto in mijn blogposttitel, “I Don’t Know Enything. I Browse Web Therefore I Am”, hoor ik echoën tussen de zuilen, ja tot in het koor van de googlechurch op de site van Information Architects, waar het een religieuze ondertoon krijgt. “The Rise of a Religion” is de titel van een alinea over ‘Holy Google’Google heeft volgens Reichenstein alles om tot een nieuwe religie uit te groeien. Google als dagelijks ritueel van de internetter. Google als referentie voor de waarheid. Google als spiegel van de menselijke natuur. Google als streven naar absolutisme.

Het wordt verlangend uitkijken naar de opvolger van ialogo.gif ’s Web Trend Map v. 2! Voor u/jou toch ook?

Wordt vervolgd.

9 reacties »

  1. Een mooi bericht Janien!
    (en dat zeg ik echt niet omdat ik erin genoemd wordt…)

    Reactie door Willem — januari 10, 2008 @ 7:22 pm | Beantwoorden

  2. Ik weet niet precies waar ik mijn reactie op jouw blog moet achterlaten dus maar hier. Ik vind het leuk om de onvoorstelbare berg info te lezen. Jouw blog is net de binnenkant van mijn hoogd. Knap om dat op beeld te krijgen. Ik ga meer kijken.

    Reactie door karinwinters — januari 11, 2008 @ 9:30 pm | Beantwoorden

  3. “I Don’t Know Enything. I Browse Web Therefore I Am.”
    Ik vind het een mooi stukje Engrish.
    Bijna zo mooi als
    “All your base are belong to us.”

    Reactie door Elke — januari 13, 2008 @ 3:35 pm | Beantwoorden

  4. […] blog van Ionica Smeets en Jeanine Daems. Zo fascinerend kan wiskunde zijn! Vooruitgang, op eender welk gebied, fascineert me dus. Met onze klassen Nederlands hebben we altijd deelgenomen aan de […]

    Pingback door Zonnewagens voor cyborgs. Kevin Warwick en Kristof Dessein @ jongeren so « The Sausage Machine — januari 14, 2008 @ 11:32 pm | Beantwoorden

  5. […] van informatiearchitect-dichter Oliver Reichenstein […]

    Pingback door De poëtische taal van de nieuwe layers in de Web Trend Map v3.0 « The Sausage Machine — januari 15, 2008 @ 10:13 am | Beantwoorden

  6. […] je daarmee nu gelukkig bent of erdoor verontrust. Het is een feit dat Google tot onze dagelijkse rituelen is gaan behoren. En voor de meesten zijn de sites die rond het G-centrum liggen ook dagelijkse […]

    Pingback door Web Trend Map 2008 Released! G = Me and You and the World « The Sausage Machine — januari 26, 2008 @ 7:38 am | Beantwoorden

  7. […] Glossy. Luxury. Het is niet dat TSM nooit Royalty gaat. Hiet is niet dat trends geen categorie zijn. TSM beweegt eidoch in een andere wereld. In die van de ‘literaire […]

    Pingback door Wat hebben Jaime Hayon, Nedda-El-Asmar, Dior en de Amerikaanse Vogue met elkaar gemeen? 25 diamanten! That’s it! « The Sausage Machine — april 10, 2008 @ 4:53 pm | Beantwoorden

  8. […] FF Fladderen naar Lively by Google … Het 3D-web op! Een open VW gaat open! Ingedeeld onder: Uncategorized — janien @ 11:58 pm Tags: 3D-web, A Media Circus, Global Kids Testing Center, Google, Lively by Google, mdeana, open virtuele wereld, Second Life, virtuele wereld Google’s New Virtual World!  In mijn mailbox is het eerste nieuws op 9 juli 2008 binnengelopen om 0.08 uur: Meghan Deana van Global Kids Inc., een Amerikaanse non-profit-organisatie met een leereiland op Second Life, nodigt uit om alvast een kijkje te nemen in haar snel geopende ‘kamer’ in de virtuele wereld (Tweakers noemt het een ’sociale-netwerkgame’) van Google op […]

    Pingback door FF Fladderen naar Lively by Google … Het 3D-web op! Een open VW gaat open! « The Sausage Machine — juli 10, 2008 @ 12:00 am | Beantwoorden

  9. […] vooruitzicht van de ICT-praktijkdag van Klascement in Gent op 1 december 2008: updating van mijn oude liefdesverklaringen voor web 2.0 in web 2.0-stijl. Mijn oud-leerling Sven Wassenaar, mijn vroegere […]

    Pingback door TopTags voor het nieuwe werken / leren: web 2.0 en duurzaam « The Sausage Machine — november 12, 2008 @ 8:46 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: