The Sausage Machine

januari 26, 2008

Grijsverdrijf van Wouter Rogiest (Categorie: mooiste dingen voor Gedichtendag)

 gedichtendag1.jpg    poetika2.0 Gedichtendag 2008

Grijsverdrijf

grijsverdrijfaugrw0073.jpg

Wit wit wit jij blijft geen wit,
ik verlies je in mijn stappen.

Terecht. De huid die om mijn voeten zit
gebruik ik goed, door op vuil te trappen.

Wouter Rogiest

Foto en gedicht: gedichten gevonden in zeven , maandag 3 september 2007, Grijsverdrijf.

Grijsverdrijf was TSM’s favourite poem voor Gedichtendag 2008!
Originele presentatie van het gedicht-met-foto: klik op Grijsverdrijf.
Foto: Wouter Rogiest.
Trefwoorden door Wouter Rogiest bij zijn blogpost Grijsverdrijf: grijs is vuil, niemendalleke, witte schoenen=vuile schoenen

The Top of Poetry Pops volgens Wouter Rogiest: hier kijken en doorklikken, daar lezen.

Meedoen aan de winterpoll bij Wouter Rogiest? Mog 55 dagen lang peilt hij naar jouw koudste werkwoord. Zeker aanbevolen aan missMieke, nieuwe jonge auteur in The Sausage Machine, vertegenwoordiger van the new generation. Zij vindt het weer van januari “verschrikkelijk”. Maar niets zo gelukkigmakend als de warmte van Gedichtendag, schrijft missMieke in haar nieuwe blogpost die hier maandag verschijnt. Mét daarin haar eigen ‘dinggedicht’ voor Gedichtendag 2008! Wow! Coming soon! Raad eens welk ding Mieke Totté tot schoonheid vertaalde? Neen, sportschoenen zijn het niet.

Wouter Rogiests gedicht was me al in september 2007 opgevallen (niet alleen zijn gedicht, ook zijn mooi vormgegeven blog en eigenzinnig poëtisch gevulde posts!). Ik linkte ernaar als model op de schrijfwiki van TSM, Het Scriptorium: als teaser voor creatief schrijven voor Gedichtendag 2008. Enkel Grijsverdrijfs laatste versregel vind ik wel niet zo geslaagd. Naar mijn smaak ‘stokt’ het ritme, waar het in de andere regels golft of kabbelt. Nu, zo’n stok in de wielen kan als een betekenistoevoeging bedoeld zijn of als shockeffect, maar ik denk niet dat het deze werking genereert. Wat denk jij, Wouter? Ja, ik weet het, bij je trefwoorden staat ‘niemendalleke’, maar toch. Ik kon het niet laten van een kritisch nootje te kraken. Ook een niemendalleke als dit kan een kunstwerk zijn. Is een kunstwerk. Met een klein kantje, voor mij.

@ Wouter Rogiest
@ Mieke Totté

Jullie verdienen beiden (voor het m/v-evenwicht) de Salsiccia d’Oro (vertaald: Het Gouden Saucijsje) van The Sausage Machine! Vanaf deze blogregel bestaat deze  gouden prijs voor mooiste Gedichtendaggedichten. Elk jaar willen we die aan tweepuntnullers toebloggen.

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

