The Sausage Machine

januari 28, 2008

Dagen vol gedichten en onstabiele theekannen (missMieke’s Piece of Blog)

 missmieke-321.jpg    missMieke’s Piece of Blog

Dagen vol gedichten en onstabiele theekannen

Januari is een prachtige maand! Niet om het weer, want dat is verschrikkelijk, en ook niet om de grote hoeveelheid bijzondere gebeurtenissen, want die zijn er niet, maar wèl omdat ze er in deze maand een dag hebben uitgepikt om hélemaal te gebruiken voor gedichten. Gedichtendag, op 31 januari, is volgens mij een veel te zeldzaam moment! Want heel mijn leven zit vol met dichten en bedicht worden!

Mijn dagen worden gevuld met woorden. Ik praat een hele dag en dan schrijf ik ook nog eens een héle boel neer. In de vorm van verhaaltjes, vragen en brieven, gedichten en blogberichten, … En wat meer is, ik word gehoord zonder te spreken! Ik word gelezen! Ik kan mijn geheime gevoelens kwijt en kan mijn hart luchten zonder het te laten zien!

Dit jaar wordt gedichtendag  gewijd aan voorwerpen. Gewone, alledaagse dingen worden eens langs een bijzondere kant bekeken, gewikt en gewogen, geproefd, geroken en besproken. Een ode aan de knalrode knoop aan je jas, het vlees in de vitrine van de beenhouwer, de afgeklauwde tennisbal van je hond en die éne bruine pianotoets, tussen alle zwarte en witte.

’t Is wonderbaarlijk hoe al die geweldige dichters en dichteressen erin slagen om de meest banale dingen om te toveren in iets waarvan het vreemd is dat het niet wordt gezien! In iets dat bijzonder en waardevol is!

Ik heb geprobeerd mijzelf te vergelijken met een voorwerp. Om wat ik vaak voel opnieuw te verweven, te verwerken en te uiten in een gedicht. Daarom (opnieuw) het idee van een theekan:

Je giet me vol
Kokend water
kolkt
In mijn kille holte binnenin
Je woorden
Toveren witte wolkjes
tegen de rand van
mijn bestaan
Berustend
Tot je hand me zacht
maar dwingend
kantelt
en ik tevreden
en gehoorzaam
Mijn alles
en mijn helemaal
Stomend
In je knalrose
lonkende
Theekop giet

Voor veel mensen ben ik en is wat ik doe verwarrend.  En dat is begrijpelijk, want ik vind mezèlf al verwarrend! Maar met dit gedicht bedoel ik dus dat er vaak zoveel in me stroomt, dat ik zoveel zie en hoor en voel, en dat ik soms maar een klein duwtje nodig heb om mezelf leeg te laten stromen. En dat leegstromen gebeurt vaak via het bloggen, schrijven, dichten, tekenen, piano spelen, …

Een tip dus, voor iedereen die voelt dat het hete water te hoog komt, zoek iets, of iemand die je helpt kantelen!

8 reacties »

  1. Sprakeloos ben ik, van verwondering en bewondering … ! Met dit machtig mooie gedicht – in de prachtige context van de maand januari, het Gedichtendagthema én de making of door de dichter herself – win je La Salsiccia d’Oro 08 (Het Gouden Saucijsje) van The Sausage Machine, missMieke!

    Dikke proficiat en bedankt! You are gorgeous, en ik weer de gelukkigste blogger ter wereld.

    Veel blog- en dichtplezier en veel groetjes

    janien

    Reactie door janien — januari 28, 2008 @ 7:29 pm | Beantwoorden

  2. Hey,

    Ik heb ook een gedichtje geschreven ter ere van gedichtendag. Zoals het thema luidt gaat mijn gedicht ook over een voorwerp. Het is een voorwerp dat mij zeer bekend is. Het is een voorwerp waar ik altijd veel gebruik van heb gemaakt. Voornamelijk tijdens de examenperiode. Alsook bij jouw examen.
    Veel leesplezier (en lachplezier) !

    Ik ben handig en klein.
    Dingen wissen is mijn domein.
    Dat vind ik toch zo fijn.

    Je vindt mij in alle vormen en formaten.
    Er zijn wel mensen die mij haten.
    Leerlingen mogen mij soms niet gebruiken
    En sommigen vinden mij goed ruiken.

    Ik laat altijd witte sporen na,
    Overal waar ik ga en sta.

    Evelyn Eeckelaert 6EMT

    ps: ik heb op mijn spelling gelet. Als er alsnog fouten in staan, zou ik het op prijs stellen als u deze eruit haalt.

    Reactie door evelyn — januari 30, 2008 @ 8:13 am | Beantwoorden

  3. @ Evelyn

    Wat leuk, toch, dat je TSM een bezoekje bracht – én met een gedicht dan nog wel! Dank je wel, Evelyn! Het doet me heel veel plezier, kenjedenke.

    Wat een pittig gedicht! Hoe ben je toch op de idee van juist dàt voorwerp gekomen? Gewoon eens in je pennenzak gekeken? Dat zou ik wel eens willen weten …

    Ook jou blog ik de nieuwe Gedichtendagprijs van TSM zeer graag en met (lach)plezier toe: La Salsiccia d’Oro!! (Het wordt tijd dat ik eens een lijstje met de prijswinnaars 08 publiceer … kwestie van niemand te vergeten.)

    Proficiat, Evelyn, de groeten aan je klas en niet te vergeten aan jullie nieuwe leraar!

    Fijne krokusvakantie en veel groetjes

    janien

    Reactie door janien — januari 30, 2008 @ 8:51 am | Beantwoorden

  4. ik heb morgen vanaf 8 uur studiedag, gaat mijn gedichtendag.
    Toch start ik met
    Ding 1

    Is een Heidag een ding?
    Een Matrixorganisatie een ding?
    Leiderschap een ding?
    Is een mens een ding?
    Onder welk beding is een ding een ding?
    Onder geen beding?
    Is iets een ding als er het of een voor staat?
    Let eens wat meer op de dingen!
    Geniet wat meer van dingen!
    Misschien doe je vandaag jouw ding.

    Reactie door Karin Winters — januari 30, 2008 @ 9:57 pm | Beantwoorden

  5. @ Karin

    Ding-ding-dong! Als dit geen dinggedicht is … Homo ludens gaat op studiedag. Een heel fijne dag wens ik jou, vol van de poëzie der dingen en de zeggingskracht en speelsheid van de taal der mensen!

    Ook aan jou blog ik met vreugde La Salsiccia d’Oro toe. Vandaag. Op Gedichtendag 2008!

    Veel groetjes
    janien

    Reactie door janien — januari 31, 2008 @ 6:24 am | Beantwoorden

  6. […] tijdje terug had ik het er met mijn zusje over wat gedichten nu net zo bijzonder maakt … Volgens mij is het de vrijheid die je hebt, het totaal niet […]

    Pingback door maniakale maanden en superveel samenvattingen (Missmieke’s Piece of Blog) « The Sausage Machine — juni 2, 2008 @ 6:03 pm | Beantwoorden

  7. […] J/! Wie anders dan Wouter Rogiest, … naast Mieke Totté, Marie Meeusen en Maarten Inghels een bijzonder favoriete speelse […]

    Pingback door De sluier over dichters gelicht … Dimitri Verhulst, Wouter Rogiest en Driek van Wissen « The Sausage Machine — juli 3, 2008 @ 11:54 am | Beantwoorden

  8. […] schitterende maand vind! Ik heb geprobeerd dat in een gedichtje te verwerken, omdat dat voor mij makkelijker is dan het in gewone zinnen uit te […]

    Pingback door zinderende zomerdagen! (missMieke’s Piece of Blog) « The Sausage Machine — augustus 4, 2008 @ 5:42 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

