The Sausage Machine

februari 3, 2008

ja nein (Filip De Nys)

ja nein 

ooit zien we elkaar weer
op een dag op een bank op een plein in de zon
en dan denk je misschien
daar heb je ‘m weer
of erger nog
waar ken ik die van
of nog erger dan
die ken ik niet meer
maar ’t ergst van al
is dat ik je amper ken
en dat ik daar nauwelijks aan wen
wie ben je zo vroeg ik me af
toen ik die regels schreef
janien bleek een naam die je gaf
toen ik je ooit te kennen gaf
wie ik was en hoe ik heet
janien een naam van wie ik weet
die naam bevat te veel bevat zoveel
en zegt mij keer op keer
hoe veel je in je hebt aan taal
en hoe ik ook probeer ja nein
om langzaam letters langzaamaan
de letters dansen heen en weer
en telkens weer ontdek ik ja ontdek ik nein
ontdek na jein en proef de taal jouw groot geheim
de ja de nein de jein die in je woont
ontdek je voornaam ja je voornaam nein
je achternaam bena familienaam besta
en schuif de letters in elkaar en schrijf ze weer vaneen
janien benaets bintjes aaneen aaitjes bennen eitjes bananen
snaai bennetje ineens baantje baasje inenten benaets janein
maar toch vooral die ja en dan weer die nein en bovenal die jein
van ik wil wel en ik wil niet en ik twijfel ik bena ik besta
en ik sta en ik ben bijna ja nein voor jou
ja beste ja nein na nein ja beste
het allerbeste
filip dein

Filip De Nys

twijfelgedicht 

getwijfeld gelezen op twintig december tweeduizendenzeven

door Filip himself op JOMA Merksem
Poëzie voor mij. Wow, om steeds opnieuw te lezen en te herlezen. Poëzie voor altijd. Vereerd en zeer bedankt, Filip!

Een twijfelgedicht van Filip over en voor Janien. Er is ook nog het Twijfellied van Joke van Leeuwen Antwerps stadsdichter sinds Gedichtendag* 2008 . In de Arenberg te Antwerpen heeft ze die dag ook haar ritmisch bijzonder prachtige en snelle Twijfellied (“Doe ik wat ik kan? (…)”) voorgebracht. Jammer toch dat ik daar geen geluidsopname van kan laten horen! Ook van het professioneel en gevoelvol in kadans voorgedragen Twijfelgedicht van Filip De Nys heb ik geen audio. Jammer.

*In voetnoot staan aankomende dichterschappen hier te lande en nog noordelijker te trappelen van ongeduld om de zaken van de ‘gevestigde‘  lichamen over te nemen! Ja, voor Antwerpen is de nieuwe lente met Joke van Leeuwen al aangebroken. Maar het poëzielandschap heeft geen brakke grond, integendeel, zoveel latent talent sluimert en kringelt of worstelt zich naar boven

5 reacties »

  1. Heerlijk, om jezelf te ontmoeten op een dag in februari…

    Reactie door Filip — februari 16, 2008 @ 1:48 am | Beantwoorden

  2. Welkom, Filip, in The Sausage Machine! Ik hoop jou hier nog tegen te komen … Als het jou past, natuurlijk. Als je agenda het toelaat.

    En wat die andere dichter(s)-performers betreft, die ik hier al eerder aankondigde, Jan Jacquemyn en Co, die krijgen uiteraard binnenkort ook hun plek op deze webstek. Na onze workshop, Filip, welteverstaan na de workshop! Please, wait and see, boys and girls.

    Veel groetjes
    janien (koortsachtig naar de deadline toewroetend. Inspiration, inspiration and language power …, come on.)

    Reactie door janien — februari 16, 2008 @ 7:38 am | Beantwoorden

  3. […] Wat een eer en een feest! Vereeuwigd worden in gedichten! Bij dezelfde gelegenheid componeerde ook Filip De Nys zijn twijfelgedicht ja nein dat ik hier al publiceerde. […]

    Pingback door Drie variaties op een afscheid. Drie gedichten van Jan Jacquemyn « The Sausage Machine — juni 25, 2008 @ 8:14 am | Beantwoorden

  4. Ik vind dat mijn papa en joke van leeuwen dit gedicht prachtig hebben gemaakt

    Reactie door Emma — oktober 15, 2008 @ 10:53 am | Beantwoorden

  5. Dag Emma

    Wat leuk dat je hier naar het twijfelgedicht van jouw papa bent komen kijken. Joke van Leeuwen en jouw papa kunnen zeer goed dichten! Ik ben nog altijd even blij met het gedicht dat jouw papa speciaal voor mij geschreven heeft. Prachtig! Prachtig! Nog eens dank je wel aan je papa. Vergeet je het hem niet te zeggen – als je nog eens langs zou komen …

    Groetjes
    janien

    Reactie door janien — oktober 17, 2008 @ 1:23 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

