The Sausage Machine

maart 25, 2008

Spreekangst? Podiumvrees? Forget it! Of hoe presentatoren zich op een conferentie voorbereiden

In het mooie Maastricht loopt op 26 en 27 maart 2008 ‘dé conferentie voor onderwijsvernieuwing en ICT’ . Het centrale thema heet Design4all, integraal ontwerpen. Als lid van de programmacommissie is Wilfred Rubens, TSM-leermeester van het eerste uur, vandaag al naar Maastricht vertrokken. De voorbereidingen zijn er in volle gang. Pierre Gorisssen, van de TSM-feeds, zal er dit jaar wel niet bij zijn, schrijft hij op zijn ICT & Onderwijs Blog

design4all08klpng.png

Hoe rechtgeaarde en geroutineerde sprekers als Karin Winters, Willem Karssenberg en Wilfred Rubens zich op hun talrijke presentaties voorbereiden,

 karin.png           willem.jpg           wifredrubens2.jpg    

is minstens even leerrijk als hun presentatie zelf. Dat een goede presentatie begint bij een goede voorbereiding weet elke presentator en elke leerling en student van de eerste klas van de basisschool tot het laatste studie- of opleidingsjaar al lang. Alle schoolboeken en leraren/docenten voor de klas herhalen het tot in den treure. En het web bulkt van de boeken en boekjes, cd-roms, sites, slides, filmpjes van hoe het wel en niet moet.

Audiovisuele ondersteuning? Voor en over presenteren? Van  de soberste proefpowerpointjes als vlugge opwarmingsoefeningetjes voor een les over mondeling presenteren naar een afgewerkte 1.0-PPt tot screencasts en tubejes en andere films: duizenden modellen, cursussen, discussies, tips staan er te bekijken en te beluisteren op leersites, blogs en SlideShare

Woorden wekken, voorbeelden trekken. Of hoe goede presentatoren zich voorbereiden

Zes edubloggers, meldt Wilfred, onder wie Karin Winters en Jef van den Hurk van Onderwijs voor Overmorgen, zullen van de conferentie verslag doen op de conferentieweblog van Design4all … Wilfred, druk bezet als programmacommissielid, hoopt op conferentietwitteren. En last but not least is er de weblog van de ICT-leerlingen die de conferentie ondersteunen.

Aan allen veel succes en plezier!

10 reacties »

  1. Dank. Ik zal zelf trouwens niet presenteren.

    Reactie door Wilfred Rubens — maart 25, 2008 @ 5:30 pm | Beantwoorden

  2. @Wilfred
    Ik zag jou op de conferentieblog staan onder ‘Links naar presentatoren’, vandaar …

    Reactie door janien — maart 25, 2008 @ 5:36 pm | Beantwoorden

  3. TSM-feeds?

    Reactie door Pierre — maart 25, 2008 @ 6:13 pm | Beantwoorden

  4. @Pierre
    Een blogger als ik kan zich wàt gelukkig prijzen met kritische lezers als Wilfred en jij!

    Ach, wat heb ik me onduidelijk uitgedrukt, met excuus. Ik wilde even op jouw feeds attenderen: in mijn widgetlijstje met feeds in de rechtermenubalk. (Dat heet toch ‘rechtermenubalk’?) Juist is juist, Pierre. En duidelijkheid is een hoofdcriterium van goed presenteren …, dat weet ik wel, maar daar ben ik niet zo goed in, zoals blijkt.

    Reactie door janien — maart 25, 2008 @ 6:22 pm | Beantwoorden

  5. na even weer naar 28 gezakt te zijn, nu toch de 30!

    Reactie door J/ — maart 25, 2008 @ 7:10 pm | Beantwoorden

  6. Oh díe feeds. Nou snap ik hem.
    Enne, een andere eigenschap van een goede presentatie is dat hij prikkelt, soms de luisteraars (in dit geval lezers) prikkelt, uitdaagt en/of verrast.
    Levert bij een presentatie interessante discussie op, en bij een blogpost reactie. Gaat je goed af!🙂

    Reactie door Pierre — maart 25, 2008 @ 10:25 pm | Beantwoorden

  7. @J/
    Hoe jij mijn scores bijhoudt… Straks word ik nog zenuwachtig (nu ik het zeg, ‘zenuwen’, wél geen nood voor me met een ‘zenuwarts’ in de buurt. Jeetje, is deze lapsus te vergeven of te verwijderen??) Waar was ik gebleven? Ik wil weer alles tegelijk zeggen (ja, ik weet het al – logorree, je hebt die diagnose al lang gesteld), straks word ik nog zenuwachtig als ik weer begin te zakken, kom ik onder blogstress of internetverslaving – heb ik daar gisteren nog over gelezen hoe sterk die internetverslaving zich onder de Zuid-Koreanen verspreidt. Vorig jaar schreef Edwin Mijnsbergen van ZB Digitaal er ook al over: http://zbdigitaal.blogspot.com/2007/11/kampen-voor-internetverslaafden-in-zuid.html
    Overigens, die ZB Digitaal is een machtige site, ik zeg dat niet zomaar omdat hij de grote winnaar van de Dutch Bloggies in de categorie Onderwijs geworden is, ik had hem al veel eerder opgemerkt en geblogrold. Daar heb je mijn ZoneAlarm weer … Verdwijnt mijn tekst hier en is het alsof ik niet gereplikeerd heb.

    Veel groetjes – moet eens vlug nakijken wat die ZA doet of niet doet

    Reactie door janien — maart 26, 2008 @ 7:28 am | Beantwoorden

  8. @Pierre
    Aangenaam! Goed, dat jij hier de (hopelijk volle!) aandacht vestigt op een wel zeer belangrijk criterium. Want wat als een publiek in slaap dommelt, afgeleid wordt door een vogel buiten, zachtjes onderuit zakt in dromerij, een ongeïnteresseerde gelaatsexpressie toont, het geeuwen nauwelijks kan onderdrukken, het hoofd afwendt … Niets zo erg als zo’n luisteraar – of lezer die na 1 seconde al weggesurft is. We willen het elkaar niet wensen!

    Reactie door janien — maart 26, 2008 @ 7:34 am | Beantwoorden

  9. @J/
    Spellinggecheckt: gerepliceerd met een c. Dacht het al … http://woordenlijst.org
    gaat bij mij niet uit.

    Veel groetjes
    (Toch niet teveel sneeuwlast gehad gisteren – wat hoorde ik: 880 km file, een record (met c, ja, zie woordenlijst.org)

    Reactie door janien — maart 26, 2008 @ 7:37 am | Beantwoorden

  10. Het ging fantastisch mede danzij jouw tips🙂
    Voor deze ene keer trouwens minder gespannen, zo’n spreker ben ik nou ook weer niet hoor, tikken in je eentje is veel makkelijker. Maar als je een presentatie geeft in een ruimte met dozen…..kan je dag niet meer stuk

    Reactie door Karin Winters — maart 27, 2008 @ 9:18 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

