The Sausage Machine

april 26, 2008

ICTwereld wil La Cascarilla steunen. Bloggen verbindt en geluk is een werkwoord.

 Bloggen verbindt en geluk is een werkwoord.

Van Willy Vermaelen van ICTwereld        

ontving ik een gulle reactie op mijn blogpost met de solidariteitsoproep van Ilona Plichart en Maël Boutsen voor de heropbouw van de school van La Cascarilla in Noord-Peru. 

ICTwereld wil dit project steunen.
Daarom:
De opbrengst, van 1 mei tot 31 mei 2008, van al de klikken op de Google advertenties die overal op mijn websites en weblogs staan zal begin juni overgeschreven worden op rekeningnummer 001-5452995-22 om dit project te steunen.

Willy Vermaelens portaaladres is http://www.ictwereld.be. Op zijn weblog nam hij trouwens de oproep van Ilona en Maël over. Bedankt voor de versterking, Willy! 

Met twee toepasselijke citaten wil ik Willy’s solidariteit in een nog ruimer perspectief plaatsen. Het eerste citaat gaat over het geluk van het geven, het tweede over de spijtige vaststelling dat liefdadigheid uit de mode is. Voor Willy Vermaelen geldt dat laatste niet. Hopelijk voor vele anderen met mij evenmin.

Geven maakt gelukkig
Ik las het nog in de nieuwste Campuskrant (16 april 2008), het tijdschrift van de K.U.Leuven. “Geluk is een gave”, waarbij ze citeren uit de krant DeMorgen (ik citeer uit Campuskrant):

Wijsgeer Francis Bacon wist het al. ‘Geld is als mest. Het is alleen goed als het wordt verspreid.’ Canadees onderzoek geeft hem nu gelijk: vooral hoe we ons geld uitgeven, bepaalt ons geluk. De stelregel is: hoe meer je geeft aan anderen, hoe blijer je zelf wordt. “Empirisch onderzoek bevestigt dat wie gevend in het leven staat, gelukkiger is dan mensen die erop uit zijn te krijgen”, vertelt Toon Vandevelde, economisch filosoof aan de K.U.Leuven. “Het is een vicieuze cirkel want wie veel geeft zal ook meer terugkrijgen. Op voorwaarde tenminste dat hij niet geeft om te krijgen want dat heeft een ander meteen door.”

Basisvoorwaarde is wel dat je geld hebt. Al speelt de hoeveelheid niet zo’n grote rol.

Citaat uit Campuskrant, K.U.Leuven, 16 april 2008, p. 3.

“Arme mensen helpen is niet meer in de mode.” (Hilde Kieboom)
In Het Nieuwsblad van dit weekend van 26-27 april getuigt Hilde Kieboom in een interview n.a.v. de 40e verjaardag van de Sint-Egidiusgemeenschap. Op de vraag of de maatschappij verhard is en we vergeten zijn wat liefdadigheid is, antwoordt Hilde Kieboom:

‘Soms heb ik wel die indruk, ja. Je ziet die verharding ook tegenover bedelaars en armen op straat. Steeds vaker hoor ik mensen zeggen dat het hun eigen schuld is. Nu, onzekere tijden zijn altijd ook wel tijden van verharding. Onze samenleving wordt complexer, is verwarrend, onoverzichtelijk. Ik zie veel angst. Veel mensen sluiten zich op in hun eigen kleine kringetje, in hun eigen ik. Ze komen alleen nog maar voor zichzelf op. Maar gelukkig krijgen we soms ook andere signalen: bijvoorbeeld dat mensen toch beginnen te beseffen dat de overheid niet alles kan doen. Het moet voor een stuk ook van de mensen zelf komen. Kijk naar ‘Naked’, de happening die vandaag in de hippe Kammenstraat plaatsvindt. De opbrengst van hun Fashion for charity gaat naar Kamiano. Dat is dan weer een positief signaal.’

Citaat uit Het Nieuwsblad, 26-27 april 2008.

Toelichtingen: 1) Kamiano is het daklozenrestaurant van Hilde Kieboom in Antwerpen. 2) Naked08 werd aangekondigd in Talk of the Town.

 

 

      

 

3 reacties »

  1. heb waarschijnlijk wat gemist, wat ik kan ik nu op mijn Blog voor je doen? Doorlinken naar Willy of naar jou?
    De foeilelijke tassen van Vuitton hebben we al gehad……maar ik ben altijd in voor goede acties!

    Reactie door Karin Winters — april 29, 2008 @ 10:23 pm | Beantwoorden

  2. @Karin
    Zo voel ik het ook … La Cascarilla met vrijwilligers Ilona en Maël en anderen, o.a. de bouwers van de Bouworde, mogen er wel bij varen! Bedankt voor je belangstelling voor mijn post met Willy’s liefdadige reactie.

    Het is gelijk wat je doet, naar Willy rechtstreeks of via mij. ICTwereld is wel the place to click. Toch dit: Willy waarschuwde me ervoor dat ik niet mocht oproepen om massaal op zijn Google Ads te gaan klikken, anders zou google zijn Ads blokkeren. Het komt er dus op aan van ‘voorzichtig’ door te sluizen …

    Reactie door janien — april 30, 2008 @ 6:20 am | Beantwoorden

  3. […] van blogger. Ik deed al mee aan Blog Action Day tegen armoede, ik verwees al naar Hilde Kieboom met Kamiano en naar Moeders voor Moeders van Monique Verdickt. Ook probeerde ik Ilona Plichart […]

    Pingback door Inne Verbeke geeft danslessen voor een betere samenleving! Armoedebestrijding op Luchtbal, Antwerpen « The Sausage Machine — juni 11, 2010 @ 6:22 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

