The Sausage Machine

mei 21, 2008

Allejezus, betrapt in het Arcadia der poëten!

Voor wie nog koortsachtig op zoek is naar literactua … ter voorbereiding van het examen Nederlands, component Literatuur. Drie uitdagingen! Of gewoon een zoekwerkje-tussendoortje voor wie zin heeft in poëzie …

  • uitdaging 1 Heeft de man op de foto dit gedicht geschreven?

Een vrouw mag dan
Pakweg duizend gezichten hebben
Haar borsten
Zijn op een hand te tellen

  • uitdaging 2 Zoek een foto van de dichter van volgend gedicht! 

Ik heb je verguld in mijn gedachten.
Een sieraad-idee, een must-have-concept.
Een vrouw uit de duizend, wie weet
wat nog meer. Nooit geef ik het bloot,
die gedachte gedaante van jou die ik draag
als de kleren van de keizer
in wie ik alsnog geloof.

  • uitdaging 3 Wie, ja wie schreef deze Tango?

TANGO

Zonder zonden gaat dit zoeken niet maar tevergeefs
is de hooggehakte tango met je zachte moordenares,
het betuttelen van de getuite lippen, het nippen
aan haar nat van jou, haar gevaarlijke vat op jou.

Vrijen is een vrolijk sterven voor beginners.
De attributen van de droefte rusten, roesten niet
in de vrucht van haar lichaam. Allejezus,
die fuik van het furieuze vergeten!
Je leest braille met haar tepels en weet:
 
als een ranke ruiter berijd je haar
en geen landschap schuift voorbij,
geen snee is glimlach, geen slaap geneest.
Je thuiskomst in haar is ongemeubileerd.

@ mijn voormalige 5 & 6 so

Als het van mij afhing🙂 … voor 12 extra punten, douze points!

9 reacties »

  1. Dag Janien

    Wat een leuke blog heb jij ! Maar alarm, iets vertelt me dat ik hier veel te lang kan verdwalen, en dat terwijl ik eigenlijk examens moet opstellen. Later kom ik zeker terug. Kom gerust eens kijken naar mijn blog, als ook bij jou de verdwaalzin op zou duiken…

    Groetjes
    Marie

    Reactie door Marie — mei 21, 2008 @ 12:47 pm | Beantwoorden

  2. Zoveel lof, ik word er zowaar stil van🙂 Zal je ook een linkje geven, welke titel geef ik je? Janien of the sausage machine of beide?

    Reactie door Marie — mei 21, 2008 @ 4:11 pm | Beantwoorden

  3. Bedankt, hoor, Marie! Voor je bezoek en wederbezoek! Kies jij maar. Ik hoop gauw over jouw “Huiverinkt” en “Buidelpraat” en zoveel meer te bloggen.

    Groetjes
    janien

    Reactie door janien — mei 21, 2008 @ 4:49 pm | Beantwoorden

  4. waskowsky heeft ’t gedaan
    rogiest bereden
    op de tango van van hekken

    Reactie door J/ — mei 21, 2008 @ 6:05 pm | Beantwoorden

  5. @J/
    Wat leuk, dat je de ‘uitdagingen’ bent aangegaan!! En een antwoord in gedichtvorm dan nog! Mijn blogweek is weer goed …

    Als strenge rechter🙂 moet ik je wel vertellen dat je je wel wat dichterlijke vrijheid hebt gepermitteerd: versregels 1 en 3 zijn niet ‘juist’ als oplossingen voor mijn ‘opdrachten’.

    Graag wil ik besluiten met het Olympisch adagium ‘deelnemen is belangrijker dan winnen’. BTW, zou er nog iemand komen om mee te zoeken, denk je?! En BTW2 (jaja, ik kan wéér niet ophouden), wanneer dicht jij nog eens? Of mis ik nog iets?

    Reactie door janien — mei 22, 2008 @ 7:11 am | Beantwoorden

  6. @Marie: op mijn blog staat in mijn blogrol ‘janien sausagemachine’; tis maar een tip.

    @Janien: ik wil nou toch ook wel heel graag weten wie de auteurs van deze gedichten zijn.
    Ik vind ze alle drie mooi, maar herken er geen een. Kun je niet na een paar dagen de namen bekend maken? Al of niet met een prijsje voor J/? Of was je dat je alterego?

    Reactie door Moniek Verhaaren — juni 3, 2008 @ 3:37 pm | Beantwoorden

  7. inderdaad, een grote prijs

    Reactie door J/ — juni 3, 2008 @ 5:43 pm | Beantwoorden

  8. @ Moniek Verhaaren

    J/ is mijn alterego niet. J/ vindt jouw voorstel wel oké, lezen we! Of toch niet helemaal: J/ wil een “grote prijs”. Vind je dat niet een beetje veel voor slechts één juiste oplossing van de drie?? Prijsje of grote prijs? Alles ist relativ, nietwaar?

    Terzake: ik had er ook al aan gedacht van de namen ‘bekend’ te maken, anders staat die post daar maar te staan, en J/ heeft enkel Wouter Rogiest van ‘uitdaging’ 2 ‘betrapt’.

    Vraagje. Heb jij een voorstel van ‘prijsje’ voor J/? Want ik wil J/ als the one and only toch wel honoreren. Anders doet straks nooit nog iemand mee … Behalve jij ook nog. Bedankt voor jouw warme belangstelling. Je ziet: ook J/ is niet ongevoelig gebleven voor jouw reactie.

    Groetjes

    PS Ik moet dringend nog eens naar jouw ontzettend knappe Salon Seize en je al even interessante Mosredna op http://mosredna.blogspot.com!

    Reactie door janien — juni 3, 2008 @ 6:09 pm | Beantwoorden

  9. […] Jansen, Wouter Rogiest Dit is een oplossingenspecial voor de ’literaire uitdaging’ alhier die drie dichters wilde laten betrappen in het Arcadia der Poëten. Speciaal voor […]

    Pingback door De sluier over dichters gelicht … Dimitri Verhulst, Wouter Rogiest en Driek van Wissen « The Sausage Machine — juli 3, 2008 @ 11:36 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

