The Sausage Machine

juni 2, 2008

maniakale maanden en superveel samenvattingen (Missmieke’s Piece of Blog)

 missMieke’s Piece of Blog 

maniakale maanden en superveel samenvattingen

 

Hoi bloggers,

ManMan, wat gaat de tijd snel! Opeens besefte ik, tussen het schrijven van een samenvatting biologie en het eten van een banaan (energiebooster) dat het alweer een nieuwe maand is!! Dus is het ook weer tijd voor een nieuw blogbericht …

Deze maand zal er van ontspannen lezen en schrijven niet véél sprake zijn. Al wat gelezen zal worden, zijn schoolboeken, samenvattingen en examens, al wat geschreven zal worden, zijn samenvattingen, examens en … samenvattingen! Natuurlijk is dat weer lichtjes overdreven, want ik hou nog tijd genoeg over om te ontspannen en dan is mijn favoriete ontspanningsbezigheid nog altijd een of ander boek. Momenteel ben ik voor de 4e keer een Harry Potter– boek aan het lezen, voor de tweede keer een serie typische tienerboekskes die ik ooit gekregen heb én ben ik de Story, de Reader’s Digest en de National Geographic aan het lezen, dus ik heb nog niet te klagen! En nadien, na die twee weken hard blokken en een weekje totale stress-ontlading staan er alweer twee volle maanden voor de deur met massa’s tijd om de andere helft van de bibliotheek te verslinden (de ene helft is al achter de kiezen😉 )

Een tijdje terug had ik het er met mijn zusje over wat gedichten nu net zo bijzonder maakt … Volgens mij is het de vrijheid die je hebt, het totaal niet gebonden zijn aan regels en wetjes, het loshangen van zinsbouw en leestekens, het vrijuit kunnen uiten wat er binnen in je borrelt. Maar omdat dit toch een serieuze blog is (en mijn ideeën waarschijnlijk maar een ministukje van alle belangrijke dingen weergeven), ben ik het toch maar eens gaan opzoeken, …

Simon Vestdijk, een of andere meneer (zo ver ben ik nu ook weer niet op zoek gegaan🙂 ) die lezingen gaf over de techniek der poëzie zegt:

«De dichter doet alles met zijn woorden om het proza te ontlopen. Ten aanzien van het proza is het gedicht iets bijzonders, een ‘abnormaliteit’, een onderbreking – een bijzonder moment in de voortvloeiende bewustzijnsstroom of in de stroom van gebeurtenissen, die door het proza op de voet worden gevolgd. Het gedicht isoleert zich als het ware uit de sfeer van het proza; het geeft een stilstand te zien, een zwevende stilstand (…) daar waar het proza voortstroomt, voortkabbelt, en nooit stilstaat, maar daarnaast ook nooit zweeft. De poëzie is een verticaal, het proza een horizontaal phenomeen.»

Simon Vestdijk, De glanzende kiemcel. Acht lezingen over wezen en techniek der poëzie. Athenaeum-Polak & Van Gennep, Amsterdam, 1975.

Ik ben het hier zo goed als volledig mee eens, buiten het feit dat ik vind dat poëzie net zo goed stroomt, kabbelt, beweegt, … Ik vind poëzie soms veel stromender dan proza, omdat je jezelf erin kan leggen, omdat je er je eigen gevoel in kan leggen, zelfs als de schrijver iets hélemaal anders bedoelde met wat hij schreef!!

Hier nog een gedicht van Ed Franck, een schrijver en dichter die echt heel mooie boeken en gedichten heeft. Dit gedicht gaat over een vraag, en over wat iemand doet met wat je die ander biedt. Ik vond het een mooi gedicht omdat het een vraag is naar veiligheid en geborgenheid, een gevoel dat ik zelf ook graag heb (en dat iedereen volgens mij wel graag heeft!)

ZOMAAR EEN VRAAG (Ed Franck)

als ik jou een boom breng

bouw jij dan voor mij een hut
vol schuilen en vol ruisen

of liever nog een nest
van mos en kietelveertjes

of bouw je met zijn takken struikgewas
vol heb ik jou daar en vind me maar

of zou je gewoon een vuurtje stoken

Bij deze sluit ik mijn blogbericht af en kruip ik onder de wol, met een van de lectuur-mogelijkheden van de avond (volgens mij ga ik maar voor Harry Potter, ’t werd net heerlijk spannend toen ik besefte dat ik nog maar wat voor school moest gaan werken!), en gooi ik me morgen weer met volle moed en goesting in het schoolleven van een blokkende/ genietende/ hoopvolle en vooral puberale puber.

Vrolijke groetjes en tot blogs!!
Mieke

3 reacties »

  1. Dag Mieke

    En toch een eerstemaandagblogpost spijts de maniakale maanden waarin je moet blokken én superveel samenvattingen schrijven! En toch geblogd over schrijven en lezen en boeken en gedichten. Wow x 4 x meer! En een zeer plechtig citaat van Simon Vestdijk … hoe ben je juist op hém gevallen? “De glanzende kiemcel” is al een oud boek. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet waardevol is! Definities van poëzie door schrijvers zijn ongemeen boeiende ‘stof’. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vele gedichten waarin dichters naar een definitie van hun ‘métier’ zoeken. In elk geval: indrukwekkend gedaan én zooo mooi gebibliografeerd! Een model ben je.

    Weet je, je zou over poëzie ook eens dat nieuwe boek van prof. Geert Buelens kunnen lezen. Wow, hoor! Warm aanbevolen! (Zal ik het jou cadeau doen voor je Pieces of Blogs of heb je toch liever “De 100 beste gedichten van 2007” en die van 2006 of … het liefst een boekencheque?)

    Tiens, blokken en bloggen: zou dat niet samengaan?! En samenvattingen schrijven op je blog?

    Heel veel dank! Heel veel succes tijdens deze laatste volle maand school!

    Groetjes
    janien

    PS Dat boek van Buelens zal ik je ff voorstellen in een blogpost met een paar links …

    Reactie door janien — juni 2, 2008 @ 6:00 pm | Beantwoorden

  2. @ janien
    hoi :p bloggen was een welkome ontspanning en deed letterijk deugd!
    Achteraf ging alles weer veel vlotter (kwestie van je hoofd wat minder vol doen zitten, hé!)
    Ik vind dus trouwens ook dat het helemaal niet nodig is om me een boek cadeau te doen, als beloning voor mijn blog-stukjes!! Ik hou van schrijven en ’t is al bijzonder fijn dat ik dat hier mag doen (op een populaire blog!) en voor iemand die het waardeert🙂 Dat is al een hele beloning op zich!!
    Simon vestdijk was een toevallige ontdekking … was op zoek naar een omschrijving voor poëzie en botste op dat stukje … Ik vond dat wel iets dat in een blogbericht over schrijven paste😉
    Dus nogmaals bedankt voor de kans hier te mogen bloggen en tot volgende maand!!
    Groetjes,
    (Miss)mieke

    Reactie door Mieke — juni 3, 2008 @ 3:04 pm | Beantwoorden

  3. […] -maniakale maanden en superveel samenvattingen (Missmieke’s Piece of Blog) […]

    Pingback door Rowling in Stella McCartney | The Sausage Machine — september 26, 2012 @ 10:52 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

