The Sausage Machine

juli 5, 2008

Verfrissende Vlinders en Ontluikende Oren

  missMieke’s Piece of Blog

 Verfrissende Vlinders en Ontluikende Oren

hoihoi bloggers,

‘t Is weer een mooie dag voor een eerste maandag van de maand. Juli telt voor mij immers als de eerste échte zomermaand, hoewel de zomer al wel een aantal dagen bezig is … Ik vind zomer pas écht zomer als ook de zomervakántie wordt ingezet en de zon komt piepen! Zomervakantie houdt voor mij vooral in: véél tijd om bezig te zijn met vanalles, inclusief lezen, schrijven, vertellen en fantaseren!

Lezen en schrijven zal meteen van de partij zijn, want ik vertrek morgen voor een weekje naar de zee, waar (dag)boeken een handig tijdverdrijf zijn. En in augustus trek ik voor twee weken mijn speelkleren en oude schoenen aan en duikel ik de speelse wereld van het speelplein in, waar fantaseren en vertellen dagelijkse kost is!

Maar zomer wil ook zeggen: bééstjes! Al meteen de eerste dag van de zomervakantie stond ik vol gigantische boebels! Ik hou van de zon en van bossen, maar de muggen mogen van mijn part toch wegblijven. En nog méér beestjes kropen rond … Mijn broertje kwam na een zwerftochtje terug met twee rupsen!! En uiteraard wist onze dierenliefhebber mijn ouders te overtuigen om die beestjes in een (netjes verluchte) doos bij te houden. Die rupsen verpopten en vandaag kwam er uit een van de twee poppen een vlinder gekropen.

Daarmee ben ik aanbeland bij mijn ónderwerp van dit blogbericht!! Schrijven is zo’n beetje zoals de metamorfose die zo’n vlinder ondergaat. Eerst het eitje. Er ontspringt ergens een ideetje, maar nog niet echt ontwikkeld en nog verstopt tussen alle andere dingen die in je hoofd omgaan (zoals examens, vriendjes, broertjes die met rupsen door je huis schuifelen ) ). Dan komt de rups … Het idee wordt ontdékt! Het zat er al wel, maar nu wordt het opgegraven en wordt er over nagedacht! Dan heb je de pop … Je idee wordt uitgewerkt, er wordt dieper over nagedacht, gevoel in gelegd en uiteindelijk zorgvuldig op papier gezet. Uit die pop komt dan een (meestal toch) mooie vlinder! Je gevoel, het idee, is uitgewerkt en klaar en, voor wie het waardeert, mooi en de moeite waard!! 

Omdat ik dat zomaar eventjes ontdekte, ben ik op zoek gegaan naar een gedicht over vlinders en ik vond er zelfs een (door Marbos) dat spreekt over het vormen van gedichten of verhalen! Ik vind het wel een beetje een naargeestig en droevig gedicht, maar ‘k vind het ook wel mooi en fijn. Anderzijds begrijp ik ook niet helemaal wat het wil zeggen en heb ik het een paar keer moeten lezen voor ik er iets van snapte, maar ik denk dat het weerspiegelt dat schrijven niet altijd makkelijk is …

Zomaar, enkele woorden op papier,
een zin vormend op het vervormde hout.
Gedachten als vlinders in het bleke maanlicht
vervuld van zachte gratie, glinsterend als goud

Ze vliegen op dit papier gedachteloos verder
ik reik mijn hand en houd ze vast
Ze vervagen dan tot bleke skeletten
of vormen om tot een zware last

Toch reik ik steeds opnieuw
naar de vlucht van mijn eigen ik
totdat de laatste vlinder is gevlogen
tot aan de laatste adem, de laatste snik.

En slechts het bestaan van hen bevestig ik hier
door het vormen van wat woorden
niet de vlinder gevangen, maar haar vlucht

want hoewel ik het erg verzucht
ik zou haar met mijn geest vermoorden
door zomaar wat woorden op papier.

De vlinder in kwestie (die van mijn broertjes rups) zit momenteel op een van de bloemetjes in de tuin, zich klaar te maken om uit te vliegen en ik ga me klaar maken om te genieten van mijn laatste avond voor ik op reis vertrek … Tot blogs volgende (hopelijk) zonnige zomermaand!!

Vrolijke, vlinderse groetjes,
MissMieke

1 reactie »

  1. Hoihoi Mieke

    Bedankt, bedankt! Weetje – mocht dit? Ik heb bij de moderatie je vlindergedicht gegoogeld en een linkje gelegd naar de auteur … TSM wil in alle omstandigheden ook al zijn bronnen zo goed mogelijk weergeven … Kwestie van helemaal open kaart te spelen, transparant te zijn en duidelijk. Neen, ik bedoel niet dat jij dat niet zou zijn.

    TSM blijft ook een beetje een ‘edublog’. Het is het leraartje in mij dat elke auteur ‘recht’ wil doen en dat ook wil laten zien waar ze haar mosterd haalt. Neen, ik ben geen allesweter. Ja, ik maak gebruik van duizenden open bronnen die hier op het web te blinken liggen, én van de ‘gebruikelijke’, familie, vrienden en kennissen, boeken, kranten, magazines, radio, tv, … veel om op te noemen.

    Wat de beestjes betreft: leuk, toch, voor je broertje dat hij die rups heeft zien ontpoppen! BTW, toch maar opletten voor teken als je veel in de bossen gaat hossen … Ik hoor er links en rechts voor waarschuwen. De teken zouden zelfs oprukken naar de steden. Er zijn ‘slachtoffers’ gesignaleerd op metro en tram. Nou. Spaar ons van tekenbeten!

    Een heel prettige, gezellige en zonnige vakantie, Mieke!

    Reactie door janien — juli 5, 2008 @ 4:07 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

