The Sausage Machine

juli 14, 2008

Quatorze Juillet! Feest in blogland met bleu.blanc.rouge van Bart Van Loo

Franse taal en cultuur/literatuur vanaf vandaag, de Franse nationale feestdag of Quatorze Juillet, nooit meer zonder bleu.blanc.rouge! “Francofilie aanbevolen”! En terwijl het feest op de Champs Elysées volop gaat beginnen, onder kritiek om de aanwezigheid van Assad, maar tegelijkertijd ook in grote vreugde om Ingrid Betancourt … roep ik alle bloggers op: please, help spreading the news about Bart Van Loo worldwide!

 Bart Van Loo, foto Koen Broos

Zoals mijn oud-collega vreemde talen en romanist Bart Van Loo – “ongeneeslijk francofiel”zelf zijn blog voorstelt (ik kopieer, zie ook hierboven, in kleiner lettertype):

DE BLOG VAN BART VAN LOO

Bleu.blanc.rouge verhaalt de francofiele peripetieën van Bart Van Loo. Hij wil graag een ambassadeur zijn voor een cultuur die steeds meer in de verdrukking komt. Deze blog is gelinkt aan www.bartvanloo.info waar bezoekers gedetailleerde informatie vinden over de boeken en causerieën van de Antwerpse auteur. 
(blauw van TSM)

Dit kun je ook in de reactieruimte van Bart Van Loo’s post van 13 juli 2008 lezen:

Veel geluk, Bart!

Was it in the air?! Al dagenlang loop ik rond met een blogpost in mijn hoofd over Bart Van Loo! The meme of French culture / literature … Het moést en zou er van komen, nadat ik maanden achter bleef sinds jouw nieuwe boek, je pleidooi op Radio 1 over de verfransing vs. de verengelsing, jouw ‘helse’ recensie in Knack over die nieuwe grote Franse schrijver.

Jij hebt me ingehaald op deze ook in Vlaanderen zonnige quatorze juillet. Tja, liever vandaag open dan morgen de 15e om 15 uur … dan drijven er misschien weer wolken aan. Hoewel, ook jou is de Vlaamse i.c. Nederlandse tale wonderzoet, zoals mij.

Veel succes!

Veel zomermorgengroetjes
janien van The Sausage Machine x

     PS @ Bart

En dan wil ikje zeker ook nog hartelijk feliciteren   

met je nominatie als Alumnus van het Jaar 2008 van de Universiteit Antwerpen!! (BTW, knappe présence op de groepsfoto! Olala! Indrukwekkend, die man met de blonde artistieke manen!)

PS … Eens kijken of deBurenMoniek Verhaaren, De Papieren Man, Literatuurplein, Gerrit Komrij, Jozef Deleu, denBrabo Literair of de Contrabas jou al gelinkt hebben … Tja, la curiosité, Bart, ongeneeslijk nieuwsgierig …

PS … PS Als begeleidende muziek koos ik het wondermooie Zomer in Brussel van Eva De Roovere (ja, Bart, haar site-opener kleurt ook en bleu-blanc-rouge, maar haar lied klinkt onvervalst Nederlands/Vlaams …)

Ik drink m’n glas leeg en vergeet de fooi
Kijk in de spiegel, groet mezelf en lach
Ik laat m’n zorgen los tot morgen
Want vandaag was veel te mooi

Een zomerdag

Bron: www.moron.nl

 

4 reacties »

  1. Proficiat Mr Van Loo,

    Eindelijk iemand hier in Vlaanderen die opkomt voor de Franse cultuur. Ben geboren in 1935 en heb de gelukkige tijd nog gekend dat er nog geen boycot was tegen al wat Frans was. Wij beluisterden Franse liedjes, wisselden de woorden uit. Er waren in Antwerpen cinema’s die steeds Franse films gaven, juweeltjes waren daarbij !!! Allemaal voorbij …

    Gelukkig kunnen we er nog naartoe naar dat prachtig land. Nu meer iets persoonlijks : heb twee honden en ben nergens zo welkom met mijn honden dan in Frankrijk, hetgeen voor mij ook nog eens een pluspunt is.

    Succes hoor !!!

    Reactie door Van Wesemael Regine — juli 14, 2008 @ 5:20 pm | Beantwoorden

  2. Op vakantie naar Frankrijk over een paar dagen….leuk dus! enne laat de nachtegaal de marseillaise fluiten bij: http://www.nightingale-song.com/ (vond ik wel bij je passen)

    Reactie door Karin Winters — juli 15, 2008 @ 7:44 pm | Beantwoorden

  3. […] even uit te wijken naar Knack Blogt waat de nieuwe blogger (en recensent) Bart Van Loo – ook alweer geen onbekende in The Sausage Machine (’je bent bij of je bent het niet’) zich aan Belgische (wat zeg […]

    Pingback door De actualiteit in woord, beeld en klank in Knack e-mag « The Sausage Machine — juli 23, 2008 @ 1:25 pm | Beantwoorden

  4. […] in 80 vragen. Die titel … knipoogt naar zijn blog – die op Quatorze Juillet (!) 2008 openging – én naar Jules Verne. Share this:TwitterFacebookE-mailPrintVind ik leuk:LikeWees de eerste om […]

    Pingback door hij weet meer over onze zuiderburen dan Hollande en Sarkozy samen | The Sausage Machine — mei 15, 2012 @ 12:59 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

