The Sausage Machine

november 10, 2008

Taalunie opent startpagina voor literatuuronderwijs in Nederland en Vlaanderen.

 literatuurondstartpag650

Van het Algemeen Secretariaat van de Nederlandse Taalunie ontving ik op 6 november 2008 volgend persbericht (1) (2) (3) dat ik citeer. Enkel de letterkleur en de vetjes zijn van TSM.

PERSBERICHT

Taalunie opent startpagina voor literatuuronderwijs in Nederland en Vlaanderen
  
De Nederlandse Taalunie heeft een startpagina literatuuronderwijs geopend op haar website ‘Taalunieversum’. Daar kunnen Vlaamse en Nederlandse leraren terecht die bijvoorbeeld een literair project zoeken of die eens bij de wetenschap te rade willen gaan over de beste didactiek voor literatuuronderwijs.

Op de pagina staat meteen al een nieuwe publicatie, Het literatuuronderwijs in Nederland en Vlaanderen. Een stand van zaken. Daarin heeft de Taalunie interessante informatie bijeengebracht die er over het literatuuronderwijs in ons taalgebied is. Zo zijn er overzichten van lesmateriaal en van wetenschappelijk onderzoek. De bundel geeft ook informatie over kerndoelen en eindtermen en wat die betekenen voor de leerplannen en de toetsing.

De Taalunie wil met deze inventarisatie niet in de laatste plaats ook een vergelijking tussen het Nederlandse en het Vlaamse literatuuronderwijs mogelijk maken. Ze vindt dat vooral belangrijk omdat er in Nederland en Vlaanderen nog steeds vooroordelen over elkaars praktijk bestaan en dat terwijl zij elkaar juist zo goed kunnen inspireren.

Een eerste vergelijking leert al dat de doelstellingen van het literatuuronderwijs in Vlaanderen en Nederland in grote lijnen hetzelfde zijn. Een verschil is dat het onderwijs in Vlaanderen meer beïnvloed wordt door de leerplannen van de onderwijskoepels en dat er in Vlaanderen, in tegenstelling tot Nederland, geen aparte methodes/schoolboeken voor literatuuronderwijs zijn.

De startpagina is te vinden op www.taalunieversum.org, maar is ook te bereiken via www.literatuuronderwijs.org. 

Bron: Algemeen Secretariaat van de Nederlandse Taalunie via e-mail.

literatuuronderwijs_coverntu-mini  Graag trek ik met dit plaatje nog eens de aandacht op de brandnieuwe publicatie met een stand van zaken van het literatuuronderwijs in Nederland en Vlaanderen door Martijn Nicolaas en Steven Vanhooren, geen onbekenden in The Sausage Machine, niet voor niets beetje litblog (what’s in a name).

Als oud-leraar Nederlands en beetje litblogger ben ik blij dat de Taalunie extra ruimte en tijd vrijmaakt (4) voor het literatuuronderwijs! Heeft de Taalunie immers niet de ideale positie en de mogelijkheden om in helikopterview het hele taalgebied te overschouwen en in beschouwing te nemen? Ik had de eer (en het bijzondere genoegen!) van onlangs mee te mogen vergaderen op het bureau van de NTU aan de Lange Voorhout in Den Haag. De septemberzon lag nazomerend over de stad en ik was slechts vijf minuten te laat – de loopafstand op hoge hakken vanaf de parking onder het Malieveld had ik toch wat te krap berekend … Aan nummer 19 ontmoette ik de lichtvoetige Hilde Lauwers en de zachtmoedige Paul Demets die net met de trein aangekomen waren. Als ik Paul Demets zie, moet ik altijd aan die andere Paul denken, een van mijn favoriete dichters: Paul Snoek. Paul Demets zal doctoreren met zijn biografie. Ik kijk er reikhalzend naar uit: dat wordt een topuitgave van een begenadigde schrijver, dichter en kenner!

Het was daar op de Taalunie een prettige bijeenkomst van een Nederlands-Vlaams gezelschap onder de krachtige leiding van de briljante en kokette algemeen secretaris Linde van den Bosch, bijgestaan door haar medewerkers, de blonde, minzame Martijn Nicolaas en de edelmoedige Steven Vanhooren, de wilde haren artistiekerig bijeen in een paardenstaart. Ik (be)schrijf hier zonder de minste bijbedoeling, in respect en vol bewondering. Uit dank voor de eervolle uitnodiging en de gezellige ontvangst.

Voetnoten
(1) @ Moniek Verhaaren
Ik denk speciaal aan jou als student. Zin om er met literatuur in te vliegen?
(2) @ Jeroen Clemens
Natuurlijk richt ik me ook tot jou!
(3) @ Dirk Leyman
Zou de beroemde Papieren Man ook geblogd hebben over dit bericht? Ik heb nog niet kunnen kijken. Toch wel nu. Na een – toegegeven, eerder vluchtig – bezoek: geen nieuws over de literatuuronderwijspagina van Taalunieversum. Och kom, onderwijs: quantité négligable voor een eliteblogger? 
(4) De laatste decennia is er – terecht – veel aandacht (gegaan) voor (naar) het functionele taalonderwijs. Hoogste tijd dus om het literatuuronderwijs een weids podium te geven. Alle schijnwerpers aan! Regelmatig laait het discours over de ondergang van onze beschaving weer op (ging het er in de derde aflevering met Paul Verhaeghen en Hans Münstermann ook niet over in (N)Iets met boeken?). Er rijzen vragen over ontlezing en vervlakking en verdoving en verarming van onze geest, de taal. Ondertussen verschijnen er meer boeken dan ooit, boomen blogs, community’s en netwerken waarin mensen van allerlei rang en stand en overtuiging en opleiding over alle grenzen heen communiceren en teksten produceren en creëren dat het een (lieve) lust is. In de lusttuin van cultuur en wereld blijft ook de literatuur groeien als kool. Onuitputtelijk is de (taal)kunst. Een goudmijn voor het literatuuronderwijs. Aanboren. Delven. Naar boven halen. Bewerken. Verwerken. Doen glanzen. Inpassen. Spiegeling. Verlichting. Verrijking. Zegening.

4 reacties »

  1. Dag Janien
    Een mooi initiatief dat ik zeker zal volgen. Vind het zelf soms ook moeilijk om de leerlingen te boeien en wat te leren over literatuur. Ben nu 55 scripties aan het nakijken van Havo 5 en VWO 6 leerlingen. Dat is niet altijd een feest en misschien ook geen goede keuze als opdracht. daar moeten we het ook maar eens over hebben.
    Maar het webloggen van de leerlingen loopt ook, en dat inspireert.
    je verwjzing naar mij ( waarvoor dank) verwijst naar de blog/ website die bedoeld is voor de leeringen en informatie geeft over Nederlands.
    Mijn persoonlijke edublog ( met mijn overpeinzingen, vreugdes en zorgen staat, zoals je weet, op ne.helenparkhurst.nl/blogs/jeroencl
    Misschien zorgt het fiet dat er onder ne.helenparkhurst.nl/… een aantal blogs hangen ervoor dat ik op mijn edublog weinig commentaar krijg. Of dit is te hoogmoedig en is het gebodene niet zo uitnodigend.
    Zie je vandaag toch op het edublogetentje?
    Groet.

    Reactie door Jeroen Clemens — november 10, 2008 @ 10:15 am | Beantwoorden

  2. Beste Collega Janien

    Jouw enthousiasme voor alle belangrijke onderwijsgebeurtenissen werkt hoogst aanstekelijk. Ik kan me goed voorstellen dat jij in een vorig leven als lerares Nederlands een bevlogen onderwijsmens was, die je leerlingen inspireerde tot hoge belangstelling en merkwaardige prestaties.

    Heel graag laat ik mij nu ook door jou inspireren tot exploratie en bekendmaking van de nieuwe startpagina in Nederland en Vlaanderen en van de “brandnieuwe publicatie” over de stand van zaken van dat literatuuronderwijs in Nederland en Vlaanderen van Martijn Nicolaas en Steven Vanhooren.

    Met mijn dank en met mijn bijzondere waardering en heel vriendelijke collegiale groeten

    Ghislain Duchâteau

    Netwerk Didactiek Nederlands

    Reactie door Ghislain Duchâteau — november 11, 2008 @ 10:21 pm | Beantwoorden

  3. Beste voorzitter van NDN

    Bedankt voor uw warme woorden! Wat een aanmoediging! Ik word er stil van … Wat zou ik zijn, waar zou ik staan zonder de ruggensteun van NDN en uw schouderklopjes?!

    Succes voor u en uw vereniging!

    Vriendelijke groeten
    janien

    Reactie door janien — november 12, 2008 @ 7:40 am | Beantwoorden

  4. @ Jeroen Clemens
    Beste Jeroen

    Het spijt me zo dat ik meer dan een week later jouw vriendelijke reactie hier publiceer. Vandaag pas heb ik jouw comment opgemerkt tussen tientallen en tientallen spamreacties in mijn spambox. Ik heb een heel aantal pagina’s zitten doorbladeren nadat Cindy De Smet me erop attent gemaakt had dat haar reactie niet doorgestuurd werd (ze kreeg de melding – zoiets in de aard, ik heb dat ook al wel gehad bij andere blogs waarop ik wilde reageren – “deze reactie werd al eens verstuurd”. Zo kwam ik jou verrassend en verrast tegen op pagina 4 van mijn spam queue. Kun je het me vergeven?

    En tja, jammer genoeg ben ik ook niet op het edublogdiner geraakt. Dat betreur ik heel erg, dat ik jou en vele anderen live heb moeten missen. Hopelijk zien we elkaar bij een andere gelegenheid.

    Met jou wil ik blijven ijveren voor aangenamer, leuker, beter literatuuronderwijs.

    Warme groeten op deze sneeuwwitte avond van zondag 23 november
    janien

    Reactie door janien — november 23, 2008 @ 6:10 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

