The Sausage Machine

november 12, 2008

TopTags voor het nieuwe werken / leren: web 2.0 en duurzaam

In het vooruitzicht van de ICT-praktijkdag van KlasCement in Gent op 1 december 2008: updating van mijn oude liefdesverklaringen voor web 2.0. Mijn oud-leerling Sven Wassenaar, mijn vroegere medebeheerder en nu nog co-auteur en posterdesigner (ssst, artwork-in-progress …) spreekt in reclametaal voor The Sausage Machine van 100% web 2.0. Dat wil ik nu de dagen korten nog eens doen oplichten in kleur … 

Ik selecteerde uit mijn feeds vier links die het wereldwijde belang illustreren en de zeer belangrijke impact beschrijven van web 2.0 op onze leef-, leer- en werkomgeving (het ene sluit het andere niet uit).

web20syncmooij  Dit is de lead van het recentste artikel van Michel Mooij op SYNC. Zijn kop luidt laconiek maar zeer veelzeggend: Delen en samenwerken met web 2.0. (Ik begin me af te vragen of web + 2.0 geen tautologie is geworden … U /jij ook?) De tekst klinkt me als een geloofsbelijdenis in de oren. Yes, I believe in web 2.0. Het is niet de eerste keer dat je me dit hoort bekennen. Yes, we can web 2.0. Daarvan ben ik meer dan ooit overtuigd. Wat een mooi overzicht, wat een pakkende tekst, Michel Mooij. Wie hem leest, wil nooit meer anders leven, werken, leren.

Een tweede update voor de web 2.0-pleidooien in deze litblog die ook beetje leerblog wil blijven, vond ik bij Moniek Verhaaren, geen onbekende in The Sausage Machine. Met haar deel ik de kernwoorden literatuur, onderwijs en web 2.0. Het gaat over een recente PowerPoint van Giedo Custers (academische lerarenopleiding, K.U.Leuven) die ik als stimulans en referentierots in deze post plaats. 

Wie anders dan Trendmatcher Willem Karssenberg bevoorraadt me / ons met het volgende leer- en doeboek, een publicatie (ook downloadbaar), gepromoot door dezelfde Giedo Custers bij wie ook Moniek Verhaaren in de leer ging?! Als ik mijn leermeesters niet had! Het betreft een boek bij de themawerking 2008 van REN Vlaanderen. De titel zegt alles: Web 2.0: Van installatie tot implementatie.

web20karssenbergboek  Niet te missen volgens Willem! En hij kan het weten!

Lifehacking, dat ik bij Margreet van en Berg leerde kennen, en dat o.a. ook in Antoine van Dinter een grote promotor heeft gevonden, is 100% bekommerd om onze gezondheid en ons welzijn. Lifehacking kleurt je dagen met krachtige en prachtige tips: met en door hen wordt werken zoveel  efficiënter, effectiever, productiever, creatiever, en dus aangenamer, m.a.w. zo duurzaam mogelijk. Gelukkigmakend. Wat willen we (nog) meer?! Van Lifehacking een wervende voorstelling van MindManager8 en MindManager Web om mindmappend nog veel lichter, sneller en beter (online!) te kunnen samenwerken!

lifehack           Ik citeer Frank Meeuwsen (11 november 2008):

MindManager8 en MindManager Web [zijn] twee nieuwe toepassingen die informatie overzichtelijk en inzichtelijk maken via mindmaps, tijd besparen en de productiviteit van gebruikers kan doen groeien. Bovendien is het delen van informatie veel eenvoudiger geworden door de toevoeging van de nieuwe Mindjet Player. Hiermee zijn voor het eerst door iedereen interactieve mindmaps te gebruiken, ook wanneer zij niet beschikken over de software.

BESLUIT

Nooit meer zonder. Zonder web 2.0, zonder Moniek Verhaaren, zonder Willem Karssenberg, zonder Giedo Custers, zonder Michel Mooij, zonder Margreet van den Berg, zonder Frank Meeuwsen!

Zin om anders te gaan leven, leren, werken? Om er op lichte en lichtende vleugels in te vliegen gedragen door de verfrissende webwind van de herfst 2008?! Veel succes, genot, geluk!

UPDATE herfst 2009. Via Lifehackinghetnieuwewerkenblog.nl open vanaf 22 september 2009!

UPDATE lente 2011.

3 reacties »

  1. Aanvullend – over Sven Wassenaar als posterdesigner … Ik ‘ontdekte’ zijn nieuwe blog zo-even! Net nadat ik deze post publiceerde. Allen naar http://hersenscheet.wordpress.com onder de beloftevolle titel “Want ook hersenen hebben een uitlaatklep nodig?!”!

    Wordt vervolgd.

    Heel veel dank en succes, Sven!
    Groetjes
    janien

    Reactie door janien — november 12, 2008 @ 9:16 am | Beantwoorden

  2. Wow, zie ik zomaar ineens opnieuw mijn naam hier staan, terwijl ik alleen maar verslag deed van een conferentie toch? Hoe dan ook bedankt. We blijven delen, of het nu een tautologie is of niet.

    En als je niet meer weet wat een tautologie is, of denkt dat dat écht niet zo veel voorkomt, bekijk dan dit filmpje van Alles Kan Beter: http://www.youtube.com/watch?v=LUa4AEE9FQ0
    waarin hét bewijs wordt geleverd dat er heel wat getautologied wordt, op televisie o.a.

    Reactie door Moniek Verhaaren — november 16, 2008 @ 11:15 pm | Beantwoorden

  3. Dank voor de melding over Het Nieuwe Werken Blog, top!

    Reactie door Alex Vermeule — september 25, 2009 @ 1:20 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

