The Sausage Machine

november 29, 2008

Bloggevaar of The Belgian Story in drie (ethisch verantwoorde, mijnheer de minister?) paragrafen

1   In het oog van de blogstorm
In het oog van de blogstorm, nadat ik defensieminister Pieter De Crem in Ongehoorde Meningen op Radio 1 met trillende stem nog eens over het bloggevaar hoorde orakelen, nam ik het besluit: deze blogpost moet me van het bloggershart. Nie warm, nie willen.

Mijn impulsreactie? Zonder pretenties: weet de minister waarover hij spreekt als hij het over web 2.0-dingen, sociale media als blogs heeft? Kent hij de weldadige communicatieve en creatieve kracht van online delen? Als ervaringsdeskundige zou hij zo’n straffe uitspraken (zie onder) waarschijnlijk niet doen. We’re all in the Connected Generation, mijnheer de minister, of u dat nu zint of niet. Of zijn het ‘de mensen’ die u afschrikken, mijnheer de minister, ‘gewone’ mensen? Betekent the Wisdom of Crowds überhaupt iets voor u?  Of bent u een modelexponent van de oude hiërarchische structuren? The World, Flat?!

2   De minister en het bloggende barmeisje

Keer op keer had het MSN-nieuws me in zijn Actuaquiz de vraag gesteld  waaromwerdzij291108msnkl

Ondertussen is het antwoord over de wereld genoegzaam bekend, daarop wil ik dus niet meer terugkomen. Wat een scoop was dat! Die blogposttitel moest de nieuwsgierigheid wel danig prikkelen. Wil een blogger geen publiek?! In talrijke citaten uit Nathalies blogpost smeren kranten als DeMorgen het verhaal van de minister-met-de-feestneus-op smeuïg uit. Voor wie geen internet heeft. Ook zogezegd serieuze kranten willen een zo groot mogelijk lezerspubliek. En De Standaard kopt in een artikel in Opinie van 25 november 2008 met een blogposttitel van Nathalie en kiest als lead een citaat uit dat artikel. BlogSter in New York, zag ik  ergens oplichten. Het was een mooie soap, ja, menig blogger legde dit nieuws geen windeieren. Prompt opende een groengebannerde dangerousblog-blog. En natuurlijk, de Blogoloog, geen onbekende in The Sausage Machine, liet meermaals van zich horen.

3   De beroepsblogger, de minister en ik
De directe aanleiding tot deze snelle post? Binnenstromend nieuws in mijn mailbox van Conversationblog, van Philippe Borremans, de man die ik vanmiddag op Radio 1 bij Lieven Vandenhaute zijn mening van beroepsblogger hoorde geven. Philippe Borremans’ blogpost is het allerbeste wat ik tot nu gelezen (en gehoord!) heb. 

conversationblogkl    philborremansbio1   Philippe Borremans

Op Pieter De Crems veelgeciteerde

Ik wil van deze gelegenheid en dit nonevent gebruik maken om een gevaarlijk fenomeen in onze maatschappij te signaleren. Wij leven in een tijdgeest waarin het iedereen vrij staat naar goeddunken en zonder enige verantwoordelijkheid op blogs te gaan posten. Dit overstijgt zelfs het moddergooien. Het is bijna onmogelijk om zich daartegen te verdedigen. Iedereen van u is een potentieel slachtoffer.

geeft Philippe Borremans zijn standpunten van 1 belastingbetaler en burger, 2 blogger en 3 PR-professional. Standpunten die ik kan delen. ‘I’m on your side’, Philippe Borremans.

Vragen die Borremans op het einde van zijn blogpost opwerpt, houden ook mij bezig. Over het evenwicht tussen transparantie en privacy. Over de ‘bedreiging’ door blogangstige gezagdragers die de freedom of speech van de ‘gewone‘ man/vrouw wel eens aan banden zouden willen kunnen leggen. Over ware democratie. Over het goede, het schone en het ware in het leven en in het opgeschrevene …

2 reacties »

  1. Hey Janien, bedankt ! We gaan met zijn allen verder op de “Dangerous Blogger” page op Facebook: http://tinyurl.com/dangerousblogger Kom eens een kijkje nemen.

    Reactie door Philippe Borremans — december 1, 2008 @ 11:35 am | Beantwoorden

  2. […] zal het Facebook zijn dat DeMorgen zal redden? En … zal het Facebook zijn dat je vrije meningsuiting (zie ‘dangerous blogger’) helpt […]

    Pingback door Facebook in Flanders: je privacy ontheiligd? « The Sausage Machine — december 11, 2008 @ 12:56 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

