The Sausage Machine

november 29, 2008

De pittige kern van eigentijds onderwijs

ernomijland    Erno Mijland schrijft niet enkel op het web. Erno Mijland is een kenner. Erno Mijland is kennisondernemer. Erno Mijland schrijft een interviewboek. Ja, hij weet hoe dat moet! 

ernomijlandnuleren 25 verhalen van geloof, hoop en liefde. Dat maak ik uit de inhoud op.

De inhoudsopgave van zijn boek alleen al: de hoofdstuktitels, de namen van de interviewees, de interviewtitels … ze klinken me als de muziek van poëzie in de oren. Zoveel te leren. Zoveel stimulansen om te vernieuwen. Zoveel inspiratie. Zoveel tallenkanten op muziek te zetten in het onderwijs … Je bent geweldig, Erno Mijland! Al die denkers en leermeesters bijeengebracht in overzicht. Een onderwijsmeditatieboek. En heel aangenaam leesbaar (dat deed de titelgeving me trouwens al vermoeden), lees ik bij een van de interviewees, Pierre Gorissen, op wiens blog ik dit nieuwe boek ontdekte. Veel succes, Erno Mijland! Ik kopieer de inhoudsopgave.

Onderwijs op een kruispunt

Hoofdstuk:  De ‘concept car’
1        Adjiedj Bakas – ‘Scholen leiden op voor de jaren vijftig’
2        Frans Meijers – ‘Reflecteren leer je alleen in dialoog’
3        Marc Vermeulen – ‘Een vonk aansteken door zelf te vonken’
4        Rob Creemers – ‘Of de enige, of de beste zijn’
5        Doekle Terpstra – ‘Het beroep van leraar wordt leuker’
6        Ton van Haperen – ‘Het onderwijs is failliet, de verkoop gaat door’

Hoofdstuk 2: Het rijdende laboratorium
7        John Hattie – ‘Doen wat echt het verschil maakt’
8        Coen Free – ‘Leren is leuk, als je tenminste iets leert’
9        Jan Klaasen – ‘Geef kinderen de ruimte kind te zijn’
10       Luc Stevens – ‘Geen motivatie, geen leren’
11       Berthold Gunster – ‘Een goede leraar is een tuinman’
12       Ad Verbrugge – ‘Computer is een triviaal middel’

Intermezzo: het lerende brein onder de loep

Hoofdstuk 3: De schoolbus
13       Jeroen Boschma – ‘Generatie Einstein: slimmer, sneller en socialer’
14       Mathieu Weggeman – ‘Aansluiting zoeken bij de screenagers’
15       Wim Veen – ‘De homo zappiens kan multitasken’
16       Jan Ruigrok – ‘Neem leerlingen serieus en je bereikt meer’
17       Martine Delfos – ‘Pubers hebben óók gelijk’
18       Kirsten Cuppen – ‘Maak kinderen wegwijs in de virtuele wereld’
19       Peter Nikken – ‘Ketchup is geen bloed’

Hoofdstuk 4: Een vrachtwagen vol technologie
20       Pierre Gorissen – ‘Stimuleer proeftuinen voor leertechnologie’
21       Margreet van den Berg – ‘Games maken de leraar niet overbodig’
22       Piet Kommers – ‘Prikkel de nieuwsgierigheid bij de leerling’
23       Rob Martens – ‘Motiveren in plaats van controleren’
24       Frank Janssen – ‘Web 2.0: maak er een feestje van’
25       Justine Pardoen – ‘Met oprechte belangstelling de deur openhouden’

Epiloog: overleven op het kruispunt
Verder lezen

Het mag pretentieus (en voor velen voorspelbaar :-)  ) klinken, maar ik zeg JA op en roep HOERA bij elk citaat in de titels. En nog een schepje daarbovenop: ik durf te bekennen dat ik al jarenlang streef naar de 7 attitudes van de kenniswerker, zoals door … Erno Mijland opgelijst in een blogpost van 4 oktober 2008.

5 reacties »

  1. Bloos ; )

    Reactie door Erno Mijland — november 29, 2008 @ 10:05 am | Beantwoorden

  2. Ik kreeg deze pagina nog een keer binnen via Google Alerts. Nu snap ik ineens de verwijzing naar dat lied van De Mens.

    Reactie door Erno Mijland — december 30, 2008 @ 8:02 pm | Beantwoorden

  3. Wat leuk! Ik heb me even afgevraagd of de verwijzing duidelijk (genoeg) was. Blijkbaar wel voor wie De Mens kent. Dubbel fijn, niet alleen te weten dat, maar ook hoe je gelezen wordt.

    Meteen herinner je je me eraan: ik wilde jouw boek bestellen!!

    Reactie door janien — december 30, 2008 @ 10:25 pm | Beantwoorden

  4. […] – hij noemt zichzelf in mooier Nederlands liever kennisondernemer – Erno Mijland (overigens geen onbekende in The Sausage Machine met Nu leren voor morgen!) heeft zijn oor te luisteren gelegd bij Adjiedj […]

    Pingback door De edurobots komen! Any teacher that could be replaced by a computer, should be. « The Sausage Machine — mei 1, 2009 @ 5:53 pm | Beantwoorden

  5. […] *Voetnoot. Twee voorbeelden ter illustratie – heb me in deze ‘terugblik in mijn verleden’ (!) beperkt tot een enkele link voor elk uit talloze verwijzingen. In een happybirthdaypost (!) verscheen Wilfred Rubens in The Sausage Machine (Archive, de leerblog) op 23 juni 2007. Erno Mijland kwam met een eerdere publicatie in The Sausage Machine op 29 november 2008: De pittige kern van eigentijds onderwijs. […]

    Pingback door e-leren en hoe! slimmer met @wrubens #elearning en @ernomijland #smiho | The Sausage Machine — juni 10, 2013 @ 10:02 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

