The Sausage Machine

december 4, 2008

Sinterklaas op heel oude panelen en heel nieuwe paden …

Vrijdag! Het grote feest, zegt mijn kleinzoon van drie aan de telefoon. Voor die feestelijke gelegenheid: een plaatje en wat links. Aha. Ik zie de Sint en Piet de wenkbrauwen al fronsen …

nicolaasretabelrad13501     De Sint-Nicolaasretabel
Foto www.radio1.be

van de Meester van de Lucialegende (einde 15e eeuw) met de drie ‘nieuwe’ zijpanelen … zoals vanaf 4 december 2008 te bewonderen in het Groeningemuseum in Brugge.

Als begeleidende tekst koos ik een stukje uit een werkstuk van student kunstgeschiedenis Willem ter Velde (de voetnoten heb ik weggelaten):

De wondere daden van Nicolaas

De vroegste legende over de heilige Nicolaas stamt uit de zesde eeuw. In die legende redt Nicolaas drie onschuldige mannen van het doodvonnis, terwijl de beul het zwaard al paraat had om het vonnis uit te voeren. 

Andere legenden gaan over Nicolaas die duivels kon verjagen, zieken genas, stormen op zee tot bedaren bracht en zelfs overboord gevallen zeelui redde. Maar er zijn ook legenden waar hij drie ongetrouwde zusjes aan een echtgenoot hielp, dieven en andere zondaars weer op het rechte pad zette en drie jongens uit een pekelvat redde.

Voor al deze wonderlijke daden gebruikte Nicolaas bovennatuurlijke gaven. Zo kon hij zich bijvoorbeeld snel verplaatsen of op twee plaatsen tegelijk zijn. Maar het is ook duidelijk dat in zijn handelen het helpen van anderen door middel van vrijgevigheid voorop staat.

Voor deze passage steunde de auteur ook op het standaardwerk van prof. dr. Rita Ghesquière, Van Nicolaas van Myra tot Sinterklaas. De kracht van een verhaal (1989), waarnaar ik eigenlijk op zoek was. (Hoogleraar en literatuurwetenschapper Rita Ghesquière was mijn medestudente in de Germaanse in Leuven.)

Anno 2008 = sinterklaas 2.0. Ja, in veel nieuwe jasjes gaat de eeuwenoude Sinterklaas op pad. Ook dit is sinterklaas, en dat en hier en daar en nog en véél meer … En last but not least wil ik groep 8 van de Margrietschool presenteren met een sinterklaasjump – ontdekt bij Trendmatcher Willem Karssenberg! In hun nieuwste sinterklaastube zingen ze over de kredietcrisis o.l.v. hun vakleerkracht muziek Henk van der Maten. Een dikke proficiat van TSM voor zoveel sinterklaascrea(c)tiviteit! ‘Lekker dansen, lekker swingen voor de Sint en Piet’!

… En, beste Sint & Piet, breng op school zeker ook maar meer ICT

Een heel leuk en fijn sinterklaasfeest!

9 reacties »

  1. Ja, morgen is het bij ons op school ook groot feest!
    Voor het eerst met een Sinterklazina:) De mannelijke docenten hadden, jammer genoeg, geen zin in een verkleedpartij.
    Je raadt nooit wie Klazina is.

    Reactie door Karin Bogaarts — december 4, 2008 @ 5:02 pm | Beantwoorden

  2. Veel succes en plezier, Sinterklazina! Benieuwd naar je foto – of film!

    Reactie door janien — december 5, 2008 @ 7:01 am | Beantwoorden

  3. Hallo Janien,
    Dank voor deze Historische les maar:

    Op 5 december is het wel de bedoeling
    dat je schijft in rijmeling
    Deze oer Hollandse Sint wil trouwens ook wel eens weten
    wat er in het Belgische met het Sint feest wordt gegegeten?
    Suikerbeesten zijn mijn favoriet
    maar die vind je in HealthfreakenHolland bijna niet
    Ben nu al 2 weken heel zuinig aan het doen
    met dat kleine doosje beesten in mijn schoen.
    1 ligt er nog te roepen
    dat het hoog tijd wordt hem op te snoepen
    de lekkerste bewaard als einde van de snoepparade
    dat is die Bruine, jeweetwel van Chocolade
    Fijne Klaassen wil ik je wensen, verdwijn niet in de zak van Sint
    alhoewel men het in Madrid momenteel aangenamer toeven vindt.

    Reactie door Karin Winters — december 5, 2008 @ 12:28 pm | Beantwoorden

  4. Wow, Karin! Bedankt voor jouw oer-Hollandse rijmpracht! Ja, ik wist het, ik weet het wel hoe de rijmmachine al weken door Nederland raasde … Maar ik kan/kon het jullie gewoon niet nadoen! Vereerd, dat hier nu een oerkunstig exemplaar van een sinterklaasrijm te pronken staat – als modelvoorbeeld van briljante rijmkunst.

    Reactie door janien — december 6, 2008 @ 7:58 am | Beantwoorden

  5. Ik ben na de 5e december pakjesavond wel wat sip
    Sint vereerde mij niet met de Flip🙂

    Reactie door Karin Winters — december 6, 2008 @ 10:53 am | Beantwoorden

  6. @ Karin Winters
    Aja … die Flip Mino? http://karinwinters.wordpress.com/2008/12/03/woensdag-gehaktdag-14-3-12-08/
    en
    http://karinwinters.wordpress.com/2008/11/08/weer-iets-te-wensen-flip-mino/

    Wat jammer toch! Niet braaf/lief genoeg geweest misschien? Troost je, wie weet krijg je hem met Kerst of Valentijn!

    En wat die suikerbeesten betreft – ik ken wel van die suikersigaren met een chocoladen mondstuk? Of bedoel je marsepeinen varkens en andere dierenfiguurtjes?

    En weer heb ik dit niet op rijm gekregen … Misschien kon jij wel eens een masterclass geven?!

    Update comment – avondreactie
    Eureka! Ik denk dat ik hem (eindelijk) heb … Dure de comprenure (dàt rijmt), tja suikergoed! Zijn het niet van die kleine suikerdiertjes, meestal lichtroze en zachtgeel gekleurd? Je merkt het. Ik ben niet echt een snoeper. Zal ik er opsturen? Dan kan ik me beter duidelijk maken, zie je.

    Reactie door janien — december 6, 2008 @ 12:58 pm | Beantwoorden

  7. Aanvullend (janien)
    Taalpost 851 meldt nieuws uit De Limburger over sinterklaasliedjes nieuwe stijl:
    http://www.limburger.nl:80/article/20081201/SCALA/337689586/1056

    Reactie door janien — december 8, 2008 @ 7:20 pm | Beantwoorden

  8. Ik kreeg van de Goedheiligman
    een spel, ’n game en gevulde speculaas.
    Kennelijk was ik lief genoeg geweest
    voor drie cadeautjes.
    Wat kreeg jij?

    Reactie door Elke — december 8, 2008 @ 8:58 pm | Beantwoorden

  9. […] enough and Time: dat is de kracht van verhalen over Sinterklaas of van Lokiboy, hoe dan ook, waar dan ook, wanneer dan ook, in velerlei talen en tekens. Telkens […]

    Pingback door Drie variaties op een stoomboot « The Sausage Machine — december 6, 2009 @ 8:38 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

