The Sausage Machine

december 17, 2008

Geen dt-fouten in het Groot Dictee van Kristien Hemmerechts

Misleiding van de kijker alias de dicteeschrijver?!

groot-dicteetv-visie08     Het Groot Dictee der Nederlandse Taal, jaren geleden uitgevonden door deVolkskrant, is niet in straattaal, maar sinds mensenheugenis in Algemeen (!) Nederlands gesteld. Dit jaar door Kristien Hemmerechts nog wel! Heerlijk, toch! De presentatie is ook niet in handen van H. M. Koningin Beatrix, maar van M … T … en P … F … (sinds mensenheugenis). Tot spijt van wie ’t misschien wel benijdt … Met -dt: hij drinkt immer nog altijd thee, nietwaar, zelfs in het Klein Dictee.

hemmerechtsonflickr1  Kristien Hemmerechts from LuckyLuke1955’s photostream on flickr.com

Dt-fouten, ach! Mijn topfavoriete schrijfster Kristien Hemmerechts out zich als ‘gewone’ taalgebruiker: waar hoorde ik haar dezer dagen getuigen dat die eeuwige dt haar wel eens parten speelt … ? Zij is de eerste vrouw en de eerste Vlaming die een Groot Dictee der Nederlandse Taal mocht bedenken! Een geval van positieve discriminatie? Kan dit Kristien Hemmerechts wat schelen? Haar celebritygehalte wordt er weer door verhoogd en het taalbewustzijn van de  taalgebruiker kan er maar door verscherpen!

Het weze u een troost. Bij mijn ontbijt hoorde ik la Hemmerechts op mijn Radio 1 verklappen dat ten gepasten tijde (1) en arctisch gebied (2)(?) niet in het Groot Dictee 2008 zullen voorkomen. (1) ten eeuwigen dage werd vorig jaar door Jan Wolkers al gebruikt, en (2) (?) gaf teveel discussie onder de taalkundigen die waken over de spellingzuiverheid van het nieuwe dictee. De dicteetekst was geenszins een gemakkelijke schrijfopdracht voor Kristien Hemmerechts omdat er zoveel aartsmoeilijks in moest en de taalkundigen van dienst elke spellingdiscussie moesten uitsluiten. Er kwam volgens haar veel knip- en plakwerk aan te pas.

Enige speculatie over de tekst? Zou het Woord van het Jaar 2008 erin voorkomen? Ik gok van niet. Wat zou het thema zijn? Het klimaat? Ik stem op een ecodictee! Wedden dat?!

Het werd uiteraard geen literaire tekst, verklaarde de Eerste Vrouwelijke Dicteeschrijver der Nederlandse Taal. Het wordt een verhaal dat grappig dicteert … Dat belooft! De spitante en humorvolle Kristien Hemmerechts kennende, wordt het een denderend spellingevent vanavond op de Vlaamse en de Nederlandse tv. Tot spijt van wie ’t benijdt, Bettina Geysen? En om het nog iets spannender te maken: gaat er weer een Belg met de eerste prijs vandoor, vraagt men zich in Nederland bang af?

2 reacties »

  1. En hoeveel fouten had Janien? Toch wel meer dan de spellingcorrectie van Word? (Zie mijn blog)
    Groet,
    Moniek

    Reactie door Moniek Verhaaren — december 18, 2008 @ 11:01 pm | Beantwoorden

  2. 21! Vanavond kom ik kijken, Moniek. Je prikkelt mijn nieuwsgierigheid. Ik vermoed (zonder -t) dat jij een leuk experiment hebt opgezet! Dringend aan het werk nu. Tot straks.
    Groetjes
    janien

    Reactie door janien — december 19, 2008 @ 6:43 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

