The Sausage Machine

januari 4, 2009

Fw: Taalpost in een soort Jommekesspaans

hanneklootsgoogle091Van mijn oud-leerling, de humorvolle taalkundige dr. Hanne Kloots, ontving ik met veel plezier taalpost onder de themaregel Polen & obussen:  staaltje van wat Hanne een soort Jommekesspaans noemt. [Ik link. Btw. Was ik daarnet nog bij KlasCement op hun subsite voor talen. Waar ligt de lat ook weer …? Hoe staat het ook weer met de talenkennis van de Vlaming? Maar ik kom al terzake, Karin, met de demo van een speciale West-Vlaamse soort van Jommekesspaans. Of taal uit het leven gegrepen. Recht van het veld.]

Een collega maakte Hanne Kloots attent op een filmpje uit Man bijt hondHanne licht toe in haar e-mail van 22-12-2008:

West-Vlaamse landbouwers leggen aan hun Poolse werknemers uit dat ze moeten opletten voor obussen. Ze doen dat in een soort Jommekesspaans. Een aanrader! […]

http://nl.youtube.com/watch?v=NCj4-svjO_Y

Voor de Nederlanders onder jullie: een obus is een soort granaat uit de Eerste Wereldoorlog.
 
Bedankt, Hanne! Hopelijk kun je ons in het nieuwe jaar nog veel sprankelends over taal tippen! Geknipt voor taalbeschouwing 2.0, dialectologie, de EU-taal Pools, Nederlands voor anderstaligen,… . Zo zou ik het als oud-leraar Nederlands en Duits ook kunnen formuleren. En … leve de taal van Jan en alleman!

Ach, eens leraar altijd leraar? Kruipt het bloed waar het niet gaan kan? De hemel behoede me voor dat be-lerende in deze tijden van je volste en reinste democratie want 2.0. Iedereen leraar of juist niet. Iedereen zijn ding en woensdag is gehaktdag. Iedereen leren dat het een lieve lust is: vooruit met de geit. Met Ewan McIntosh schreeuw ik het nog eens uit: No maps, no roadsigns!!

4 reacties »

  1. Hallo mevrouw Benaets

    Hier nog een nieuwtje over een oud-leerling!

    Als fotograaf zal ik in april 2009 een voettocht ondernemen van zo’n 2 500 km naar het bedevaartsoord Santiago de Compostela om over deze mystieke route een fotoreportage te maken, maar dat niet alleen, ik stap ook ten voordele van een goed doel, met name: vzw Kinderen van Cambodja.

    Elke km van de tocht wordt te koop aangeboden aan 5 euro per stuk en als koper van zo’n steunkaart zal je een uitnodiging ontvangen voor de fototentoonstelling die zal worden gehouden met de beelden die ik onderweg heb gemaakt.

    Daarom was mijn vraag aan u of u soms nog kanalen weet, waar ik niet aan denk, om deze kaarten aan de man te brengen of dit project bekend te maken of een post op dit fantastisch blog zou ook al zeer mooi zijn!

    Er is voor dit project, dat de naam Walking 2 Santiago 4 Cambodja draagt, een blog opgericht waar ik tijdens mijn reis geregeld iets zal op proberen te posten: http://jordentosantiago.wordpress.com Nu vind je er voorlopig info over het project en de stand van zaken ivm de kaartenverkoop.

    Bekijk ook zeker eens het promotiefilmpje: http://jordenfotografie.be/themovie.html

    Meer info over het goede doel vind je op: http://www.cambodja.org

    Vele groetjes en tot horens
    Jorden

    http://jordenfotografie.be
    info@jordenfotografie.be
    http://jordenhp.wordpress.com

    Reactie door jordenh — januari 7, 2009 @ 3:21 pm | Beantwoorden

  2. Hello Jorden

    Fantastisch! Wow! Ik ben even sprakeloos. Wat ben ik vereerd, gelukkig,trots en dankbaar dat jij me met dit goede nieuws opzoekt.

    Doe ik, een blogpost, dat is wel het minste wat ik hier voor jou kan doen. Zo vlug mogelijk. Waar ik ook maar wat tijd vind. Beloofd!!

    En ik wil meezoeken naar verspreidingsmogelijkheden.

    Heel veel geluk, Jorden!!
    In grote bewondering
    janien

    Reactie door janien — januari 8, 2009 @ 8:32 am | Beantwoorden

  3. […] Janien Benaets, pelgrimstocht, Santiago, solidariteit, Walking 2 Santiago 4 Cambodja Op mijn taalpost verraste mijn oud-leerling, de ondernemende fotograaf Jorden Hellemans me met heel goed nieuws dat […]

    Pingback door Fotograaf Jorden Hellemans op pelgrimstocht: Walking 2 Santiago 4 Cambodja « The Sausage Machine — januari 14, 2009 @ 9:08 am | Beantwoorden

  4. Actualisering maart 2009

    Het filmpje kreeg een Vlaamse Televisiester als meest hilarische tv-moment van het jaar. Zie

    http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GHV28DEVD.

    Reactie door janien — maart 31, 2009 @ 5:37 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

