The Sausage Machine

maart 6, 2009

Literaire zoo en literaire lente of het geheim van vogels en hun scheppers in dit Darwinjaar

verhelst-woutertjepieterse09affiche_kl1 

 

 

Heel graag geef ik het blije persbericht door van Marjolein van Putten over de Woutertje Pieterse Prijs 2009. Mijn felicitaties voor Peter Verhelst en Carll Cneut, favorieten van TSM! 2009 is nog pril, maar de prijzen kunnen nu al niet op voor Peter Verhelst. Manmanman, gelukkige man. En natuurlijk kan ook Carl Cneutt zich gelukkig prijzen. In een interview van Katrien Steyaert bekent schrijfster en actrice Ianca Fleerackers (van Flikken en LouisLouise): 

‘Ik ben dol op Carlls werk! Hij is de hedendaagse HiëronymusBosch, een echte stilist. Ik kan uren kijken naar hoe hij prachtige stoffen, dieren en details heeft geschilderd. Ik lees zijn prenten; ze zijn een boek op zich. Met mijn kinderen Lily en Wolf genoot ik al van zijn illustraties in Eén miljoen vlinders, met tekst van Edward van de Vendel, maar in Het geheim van de keel van de nachtegaal heeft Carll zichzelf overtroffen!’

Dixit Ianca Fleerackers in De Standaard, Boeken, 9 januari 2009.

Met de nachtegaal van de twee Vlaamse kunstenaars én Moniek Verhaaren zing ik meteen de Nederlandse (dieren)Boekenweek in … En niet te vergeten met Tjielp Tjielp of De Mus van Jan Hanlo door Tom America. Ook mooi als ringtone! Een suggestie voor liefhebbers (link geüpdatet 12-03-2009): op muurgedichten.nl vind je De Mus ook in Engelse vertaling én in genetisch gemanipuleerde vorm.

Ondertussen declameert en rockt TSM-lieveling, Humo’s Pop Poll-winnaar Beste Boek en curator Dimitri Verhulst de Literaire Lente bijeen! Spreekt hij ‘het‘ helder uit … in de mediaclips: niet zonder boze trilling in de stem?! Sjongejonge, beetje rel en ruzie passen zijn imago én marketing in het algemeen wel. Van een pittig-pikant sausje lusten Wij Het Publiek wel pap, jongens! Weer een pak mensen meer die de man en het event in kwestie zogezegd hebben gehoord en gezien. Ja, je moet de media – zeker ook de nieuwe – weten te bespelen. Was Dimitri Verhulst niet on Facebook? Zo maak je van je merk een held, nietwaar Guillaume?!

Zal Dimitri Verhulst dus de 2 000 man halen op het boekenfestival van Radio 1 (Gent, vrijdag 3 april 2009)?? Tja, dat hangt van u/jou en mij af.

T.a.v. onderwijs en literatuureducatie

  • Woutertje Pieterse Prijs: alle info, ook lestips  i.v.m. met ‘oude’ winnaars (en binnenkort ook de nieuwe …), staan op de mooie site van de Wouterje Pieterse Prijs.
  • Zogezegd in Gent, startschot van de Literaire Lente met en door Dimitri Verhulst: tekst en uitleg, doorlopend audio en foto’s op de site van Radio 1!
  • Lessuggesties n.a.v. de Nederlandse Boekenweek? Die verspreidt de NTU!

Veel literair (leer)plezier!

rozen   De rode rozen van TSM voor Peter Verhelst en Carll Cneut mogen in deze post niet ontbreken! Jammer dat ik ze tot het einde heb moeten bewaren: ik kreeg ze niet naar mijn zin gelay-out in de tekst boven …

4 reacties »

  1. Aanvulling door janien
    Mijn blogpostwoorden over de prijzen’regen’ voor Peter Verhelst zijn pas koud of er dient zich alweer een nieuwe prijs aan: de Jan Campertprijs 2008 voor zijn dichtbundel “Nieuwe sterrenbeelden” die hij op vandaag zondag 8 maart 2009 ontving in Den Haag! Wow! Ik herhaal nog eens: wat een gelukkige man, die Peter Verhelst.

    Reactie door janien — maart 8, 2009 @ 4:30 pm | Beantwoorden

  2. Aanvulling Dimitri Verhulst door janien
    Dimitri Verhulsts dubbelganger? Daar! Waar?
    http://www.sietoebie.be/soft/2008/09/25/ik-ben-de-nieuwe-dimitri-verhulst/!

    Reactie door janien — maart 10, 2009 @ 8:00 am | Beantwoorden

  3. […] in het Nederlandse taalgebied had het nieuws al medio februari 2009, vlak voor de lancering van Zogezegd in Gent, het boekenfestival waarvan Verhulst curator is. Ik las het nieuws over Verhulsts curatoriële […]

    Pingback door Di-mi-tri, Di-mi-tri!! Dimitri Verhulst Himself was on Facebook. Was. « The Sausage Machine — maart 10, 2009 @ 9:30 pm | Beantwoorden

  4. […] Hier mijn reactie op een blogpost van jeugdbibliothecaris Stefan Bosmans die ik zopas las op de voortreffelijke kinderboekensite Vertel eens… . Stefan gaat voor Peter Verhelst en Carl Cneutt als winnaars met Het geheim van de keel van de nachtegaal, nu al een gouden boek. […]

    Pingback door Zullen we een bos beginnen voor de Gouden Uil? « The Sausage Machine — mei 3, 2009 @ 7:46 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

