The Sausage Machine

maart 20, 2009

Drastische onderwijshervorming toegejuicht

Onderwijshervorming schaft aso, tso en bso af

Geen Latijn in de eerste twee jaar van het secundair onderwijs, lesblokken van twee à drie uur en een afschaffing van de opdeling in algemeen, technisch en beroepsonderwijs. Dat zijn enkele opvallende punten uit een voorstel tot hervorming van het secundair onderwijs dat besteld is door Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke. De Morgen kon het plan inkijken.

 Een begin maken met een hervorming van het secundair onderwijs was voor sp.a-minister Vandenbroucke het laatste agendapunt voor de verkiezingen van juni. Om de aansluiting met het basisonderwijs te vergemakkelijken wordt voorgesteld om de lesuren van vijftig minuten te vervangen door blokken van twee à drie uur. Het merendeel van de lessen bestaat uit een basispakket, waarbij een grotere aandacht is voor cultuur en technologie. Een viertal uur per week zal men kunnen kiezen uit een van de vier zogenaamde “belangstellingsgebieden”: “natuur en techniek”, “talen en cultuur”, “handel en economie” en “gezondheid en samenleving”. Zij vervangen de huidige opdeling in aso, tso en bso. Daarnaast komen er ook nog twee “keuze-uren” die mogelijk besteed zullen worden aan remediëring. (DWM)

Nieuws van de (lente)dag. Ik neem over van msn. Dat overneemt van DeMorgen. De foto met onderwijsminister Frank Vandenbroucke, geen onbekende in The Sausage Machine, dateert van 4 juni 2008.

Een eerste reactie

skp09vdb

  •  *   Voor een afschaffing van de beschotten tussen aso en  tso heb ik altijd al gepleit, o.a. hier, n.a.v. uitspraken van Mieke Van Hecke van het VSKO in de zomervakantie 2007. Ik denk dat ook Peter Dedecker deze hervorming zal toejuichen

*   Ook wat lesblokken betreft: hoera! Alleen al organisatorisch zoveel comfortabeler en efficiënter: zeker ook voor project- en ander groepswerk, voor samenwerking onder vakken, collega’s, klassen. Voor infrastuctuurbenutting, buitenschoolse activiteit. Ik heb het geluk gehad van voor mijn schoolvak Nederlands meestal over blokken van twee lesuren te kunnen beschikken: dat betekende volgens mij een hoger rendement en een grote tijdsbesparing.

*   Geen onderwijsvernieuwing zonder cultuur en technologie! Dat spreekt vanzelf. Laat het u/jou nog maar eens gezegd zijn vanop deze (edu)(lit)blog.

Onderwijshervorming. Education reform. Niet alleen Vlaanderen, ook Obama ligt er vandaag wakker van. Zo meldt Associated Press via mijn Google Alerts.

Dit stukje verscheen vandaag ook op edublogs.be van Cindy De Smet. Zie dus ook commentaar en discussie aldaar!

!   UPDATE  25-03-2009 

! UPDATE 28-04-2009

 

16 reacties »

  1. Wat is er in godsnaam mis met de naam BSO en TSO?
    Beroeps Secundair Onderwijs, Technisch Secundair Onderwijs neutraler kan je zoiets toch niet laten klinken ?
    Stel je maar eens voor dat men het Minder Begaafden Onderwijs zou noemen.

    En dan nog iets, Frank Vandenbroucke pakt de uitdaging voor de slimmere leerlingen nu al helemaal af.
    Sommige mensen zijn nu eenmaal begaafder dan anderen, dat is nu eenmaal zo, en als je die samenzet met leerlingen die minder begaafd zijn biedt je de begaafdere leerlingen al helemaal geen uitdaging meer. Zij hebben evenveel recht op aangepast onderwijs als de anderen. Frank doet er precies alles aan om het niveau te laten dalen ??

    Reactie door Tomas — maart 20, 2009 @ 6:02 pm | Beantwoorden

  2. meer voor the Sausage Machine in het algemeen, edoch ook voor deze post..
    >>

    The student finds no means of involvement for himself and cannot discover how the educational scheme relates to his mythic world of electronically processed data and experience that his clear and direct responses report.

    It is a matter of the greatest urgency that our educational institutions realize that we now have civil war among these environments created by media other than the printed word. The classroom is now in a vital struggle for survival with the immensely persuasive “outside” world created by new informational media. Education must shift from instruction, from imposing of stencils, to discovery —to probing and exploration and to the recognition of the language of forms.

    <<

    McLuhan/Fiore, The Medium is the Massage (1967)

    Reactie door J/ — maart 20, 2009 @ 7:39 pm | Beantwoorden

  3. Dan zullen ze eindelijk ook eens in het secundair onderwijs het differentiëren moeten invoeren, iets wat in goede basisscholen al jaren gebeurt.

    Reactie door stefan — maart 20, 2009 @ 9:25 pm | Beantwoorden

  4. Heel opmerkelijke hervormingsplannen alleszins. Ik moet het wel nog eens van heel dichtbij bekijken eer ik er een oordeel over kan vellen. Het belangrijkste voor mij, is dat er een onderscheid komt tussen differentiatie in “leerniveau” en differentiatie in “interessegebied”. Zie bvb dat van die school op basis van interessepolen, waarbij in die interessepolen nog onderscheid gemaakt werd qua niveau. Als ik het nu op het eerste zicht bekijk, zie ik dat iedereen bij elkaar zit, op die vakkencluster naar keuze na. Differentiatie op basis van interessegebied dus. Differentiatie op basis van leerniveau mis ik nog: gaat men op dergelijke manier in alle richtingen geen nivellering naar beneden krijgen?

    Maar ja, ik heb het nog niet goed genoeg bekeken, kan er dus nog niet direct mijn gedacht over zeggen zonder de mist in te gaan.

    Fijn dat je dit ook op edublogs gepost hebt!

    Reactie door Peter Dedecker — maart 20, 2009 @ 10:18 pm | Beantwoorden

  5. voor de Sausage Machine in het algemeen, edoch ook voor deze post..

    The student finds no means of involvement for himself and cannot discover how the educational scheme relates to his mythic world of electronically processed data and experience that his clear and direct responses report.

    It is a matter of the greatest urgency that our educational institutions realize that we now have civil war among these environments created by media other than the printed word. The classroom is now in a vital struggle for survival with the immensely persuasive “outside” world created by new informational media. Education must shift from instruction, from imposing of stencils, to discovery—to probing and exploration and to the recognition of the language of forms.

    McLuhan/Fiore, The Medium is the Massage (1967)
    we leven 2009

    Reactie door J/ — maart 21, 2009 @ 1:38 pm | Beantwoorden

  6. Oeie, mijn vorige commentaar is er niet door geraakt?

    Reactie door Peter Dedecker — maart 21, 2009 @ 11:05 pm | Beantwoorden

  7. zeg, komen mijn comments niet meer aan? recent 2 verstuurd?

    Reactie door J/ — maart 22, 2009 @ 10:25 am | Beantwoorden

  8. nog een poging..

    voor de Sausage Machine in het algemeen, edoch ook voor deze post..

    The student finds no means of involvement for himself and cannot discover how the educational scheme relates to his mythic world of electronically processed data and experience that his clear and direct responses report.

    It is a matter of the greatest urgency that our educational institutions realize that we now have civil war among these environments created by media other than the printed word. The classroom is now in a vital struggle for survival with the immensely persuasive “outside” world created by new informational media. Education must shift from instruction, from imposing of stencils, to discovery —to probing and exploration and to the recognition of the language of forms.

    McLuhan/Fiore, The Medium is the Massage (1967)

    Reactie door J/ — maart 22, 2009 @ 10:31 am | Beantwoorden

  9. Hey J/
    Bedankt zeg, voor je commentaar!! Gelukkig dat je me ook via e-mail verwittigde: jouw comment en die van Peter Dedecker stonden in de spamrij die gelukkig nog net niet door WordPress verwijderd was – ik denk dat ze ze veertien dagen laten staan, en eerlijk gezegd kijk ik die lijst met 100-den (seks)spammers eigenlijk nooit na … Nochtans had ik het een tijd geleden al eens voorgehad dat reageerders (Jeroen Clemens als ik me niet vergis en ook Smetty?) me erop attent maakten dat hun reacties niet gepubliceerd werden. Ze stonden ergens tussen pagina’s vol met seks: ik heb pagina na pagina zitten afspeuren, en warempel, zo ontdekte ik hun commentaren.

    Weet jij hoe dat komt? Ligt het aan mij of aan WP? Ik zal het de support eens vragen.

    Zal ik in ’t vervolg toch mijn spamrij nauwkeurig moeten overlopen – op zoek naar eventuele commentaren die ik écht niet wil missen?!

    Bedankt in elk geval voor het fantastische citaat uit je McLuhan! Kan ik/de wereld meegenieten van jouw lectuur en ev. mee nadenken!!

    @ Peter Dedecker
    Mijn excuus dat jouw commentaar niet eerder gepubliceerd werd. Zoals je hierboven kunt meelezen, had ik verzuimd van mijn spamrij te controleren. Bedankt voor je reactie! Nu, mijn stukje was ook geen doorwrochte argumentatie, maar slechts een eerste snelle (hoera)reactie op een samenvattend nieuwsbericht. As you can see.

    Reactie door janien — maart 22, 2009 @ 4:30 pm | Beantwoorden

  10. @Janien: geen probleem hoor, wordpress heeft soms wel kuren. Helaas kan je op wordpress.com geen andere plugins hosten, anders zou ik je de Mollom plugin zeker aanraden: http://wordpress.org/extend/plugins/wp-mollom/

    Weet jij trouwens of dat voorstel/plan ergens volledig in te kijken valt? Het zal je wel niet verwonderen dat het mij enorm interesseert😉

    Reactie door Peter Dedecker — maart 23, 2009 @ 12:48 pm | Beantwoorden

  11. dit was nu ook weer niet de bedoeling, 1 keer is genoeg hoor😉

    Reactie door J/ — maart 23, 2009 @ 6:41 pm | Beantwoorden

  12. @ Peter Dedecker
    Bedankt voor je advies – voor als ik eens een eigen WP-site heb. En wat dat hervormingsplan betreft: het ‘origineel’ wil ik liefst ook wel eens doornemen. Ik ga ernaar op zoek.

    @ J/
    Had er al eentje gedeletet. Gezien? De andere zendingen heb ik welbewust laten staan. Verhoogt de visibility. Zo’n belangrijk citaat voor TSM én voor de onderwijsvernieuwing mag hier gerust in tweevoud staan.

    Toch een vraag: “the language of forms”. Ik weet niet direct wat ik daaronder moet verstaan. Zou je me een duwtje in de goede richting kunnen geven?

    Reactie door janien — maart 23, 2009 @ 7:50 pm | Beantwoorden

  13. Sabine Deman(GvA) op Radio 1 over de onderwijshervorming: update 25 april 2009:
    http://www.radio1.be/programmas/ochtend/opinie-25-april.

    Reactie door janien — april 28, 2009 @ 3:09 pm | Beantwoorden

  14. Kan het niet gewoon blijven zoals het is? In mijn middelbaar is het al zo moeilijk om al simpelweg lessenroosters en examenroosters op te stellen en dat willen ze er nog eens allemaal andere vakkan gaan blij gooien. Denk ook eens aan al die oraganisatie dat het met zich meebrengt. Trouwens een BSo; TSO en ASo wat is daar mis mee. Ik den trouwens dat de leerlingnen van ASo ook niet zomaar de vakken kunnen dat leerlingen krijgen op TSO. Iedereen zijn eigen ding zou ik zo zeggen.

    Reactie door Kelly — juni 11, 2009 @ 6:50 pm | Beantwoorden

  15. @ Kelly
    Bedankt voor je reactie. De onderwijshervorming ‘vertrekt’ niet van nieuwe, nog ingewikkeldere dag- en uurschema’s, maar van een nieuwe visie op leren en talenten van jonge mensen. In ons onderwijs nu gaat veel te veel talent (kennen en kunnen, creativiteit, noem het kwaliteit, capaciteit, competentie) van jonge mensen ‘verloren’ doordat velen als in een waterval van ‘boven’ (aso, zogezegd voor de knapsten) naar beneden (van aso naar tso en bso) ‘tuimelen’, terwijl ze in dat nieuwe systeem (hopen de hervormers en ook ik) beter hun eigen ‘plaats’ kunnen vinden: wat het beste bij ieder past, volgens de ‘interessegebieden’ waarvoor je na de eerste jaren kunt kiezen. Het kiezen gebeurt dus pas als je 14 bent, en die oude opslitsing van aso/tso/bso zal er niet meer zijn. ‘Ieder zijn eigen ding’ zoals jij besluit, zal dus meer dan ooit ‘waar’ zijn.

    Reactie door janien — juni 11, 2009 @ 7:30 pm | Beantwoorden

  16. […] dank aan J/! Mijn State of the Blog in de woorden van Marshall McLuhan is ook als deelname bedoeld in de […]

    Pingback door State of the Blog « The Sausage Machine — januari 21, 2010 @ 9:41 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

