The Sausage Machine

april 3, 2009

Webgeleerder met Sven Wassenaar. Een gratis les voor Q, U and me

Leeswijzer: zeven varianten van de blogposttitel

  1. Onderwijs 2.0 of de oude rollen omgekeerd: leerling maakt leraar webwijs.
  2. Mijn deelname in onderwijs 2.0-discussies op LinkedIn:  2.1  Zie de stelling van Michiel Masselink.  2.2  Zie de stelling van Emiel Kanters.
  3. ICT-competenties van de jeugd van tegenwoordig: een illustratie
  4. Ja, ze bestaat, Gen-Y!
  5. Recensie www.bestetarief.be in de etalage (Ik dank de uitdrukking aan Willem Karssenberg. Bestetarief is een tariefvergelijkingsprogramma om goedkoper te bellen en te surfen.)
  6. Gemakkelijker en eenvoudiger goedkoper bellen en surfen? Neen, toch?!
  7. Tag: oud-leerlingen Janien Benaets

Mijn oud-leerling Sven Wassenaar, mijn gewezen assistent in de multimediaklas en co-auteur, designer 2008 van de TSM-affiche en TSM-promotor, momenteel eerstejaarsstudent hoger onderwijs, schreef gisteren een heel interessant artikel op zijn blog. Als je het mij vraagt: evidence te over voor de ICT-competenties van de new generation. Ja, ze bestaat, Gen-Y! Of is Sven de uitzondering die de regel bevestigt: dat we die generatie romantiseren, zoals Ewan McIntosh, een van mijn leermeesters online, beschrijft. Dat hun digitale geletterdheid erg beperkt is:

Today’s literacy benchmark is copy and paste. A media literacy strategy, instead of talking about how we block copying and pasting, and enforce filtering, rating, copyright and IPR restrictions, could begin the hard work of illustrating how copy, paste, open sourcing and creative commons-ing can lead to much better content and information for all.

Ewan McIntosh, 19 maart 2009

(Ik herinner me meteen ook een presentatie van Wilfred Rubens over de niet-bestaande netgeneratie op de OWD in november 2008.)

Sven Wassenaar ten voeten uit in een screenshot van en met een link naar zijn artikel van 2 april 2009. Meteen mijn hommage aan de leerling die zijn lerares een screenshot leerde maken, jaren geleden. (Voor eeuwig dankbaar, Sven!)

sven09

Svens recensie van de pas gelanceerde website bestetarief van het BIPT kun je hier verder lezen.

Na zijn foutenstudie eindigt Sven met de woorden 

Versta me niet verkeerd: ik sta achter het centrale idee van zo’n site. Maar dan wil ik hem voor het BIPT nog wel eens hermaken. Gratis, als het moet…

Is dit geen verfrissend staaltje van kennisdeling, noem het competentiedelen?

Speciaal aanbevolen aan minister Vincent Van Quickenborne, bijgenaamd Q – als minister van Ondernemen en Vereenvoudigen, en aan alle twijfelaars aan de competenties van de  Y- of Google-generatie. Ha! Gelukkig zijn er ook opscheppers, zoals Elke Das en André Manssen en ik.

3 reacties »

  1. Dat is het mooiste:
    een warme lentedag met zoemende bloesems
    en
    lieve leerlingen die je niks meer te leren hebt.

    Reactie door elke — april 3, 2009 @ 6:48 pm | Beantwoorden

  2. […] maanden geleden … Studentenwerk van Sven Wassenaar i.s.m. Glenn Schnieders en Lode Meersman: reclamespot voor het vak productie, MCT, KdG Hoboken & […]

    Pingback door Lange Wapper doemt weer op in het oog van de storm « The Sausage Machine — maart 3, 2010 @ 8:23 am | Beantwoorden

  3. […] Das in een reactie op deze blog d.d. april 2009. Met heel veel dank aan één van mijn grote […]

    Pingback door Dat is het mooiste … (Elke Das) « The Sausage Machine — augustus 16, 2010 @ 7:50 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

