The Sausage Machine

april 21, 2009

AAN: Dirk Verhofstadt, schaduwjurylid. Mijn allerzoetste geheim van de nacht. Of de paradox van privacy op een webplekje (3)

goudenuil3Leeswijzer

Deze blogpost is mijn privéantwoord op de reactie van Dirk Verhofstadt als kersvers schaduwjurylid van de Gouden Uil Literatuurprijs op mijn vorige post, die van 20 april 2009. Of: 21 april 2009 om 05.15 uur toen tijd en wereld stilstonden.

 

Aangenaam, Dirk Verhofstadt. Van puur geluk in de war … kwam ik hier vanmorgen toevallig langsgecomputerd omdat ik een afspraak dringend wilde afzeggen. Ik kan het niet laten van u allereerst mijn allerzoetste geheim van de nacht te verklappen: vanmorgen heel vroeg toen de zon nog niet helemaal op was, hoorde ik het allerliefste en krachtige stemmetje hartvan mijn pasgeboren hart1derde kleinzoontje mij en de wereld toeschreeuwen … door de blackberry van mijn eerstgeborene. Tijd en wereld stil. De gelukkige, ontroerende woorden van zijn vader wil ik u onthouden, hoewel ze me voor eeuwig op de lippen liggen. Ohohoh, ik kan het niet zwijgen: hoe onbeschrijflijk wonderlijk mooi die liefste geluidjes aan het begin van zijn openbare leven … ELIAS is geboren! hart2Oma houdt heel heel heel veel van jou / jullie allemaal … Vergeef je het me dat ik ons liefdesgeheim, ons prille geluk met Dirk Verhofstadt deel? Lievelingskes. Schatteboutekes.

Beste Dirk Verhofstadt. Impulsief en vrolijk had ik gekandideerd voor schaduwjurylid … maar even later mijn kandidatuur ernstig alweer ingetrokken toen ik mijn tijdsgebruik begon te overwegen – met mijn kleinzoontje in mijn hart en gedachten – van wie ik de naam toen alleen nog kon vermoeden omdat ik er slechts één letter van kende. Op tien dagen die boeken nog doornemen (ik had al op Thomése getipt), dat zou me niet lukken. Ik vond het wel een ongelooflijk aanlokkelijke uitnodiging die ik van de GU in mijn mailbox had gevonden. Bedankt, GU.

Weet u, als denker en auteur van non-fictie ken ik u al veel langer – van in de tijd toen ik nog lesgaf. Met leraar godsdienst Tom Schellekens lazen we de laatste jaren uw Pleidooi voor individualisme in het laatste middelbaar, in een vakoverschrijdend project Godsdienst-Nederlands. Uw boek ken ik ondertussen bijna uit het hoofd (ja, ik overdrijf lichtelijk). Enkele maanden geleden werd ik n.a.v. uw boek nog door mijn jongste oud-leerlingen geïnterviewd. Ik was dus blij verrast toen ik Friedl’ Lesage uw naam in Mezzo hoorde bekendmaken, en ik uw familiestem ’s avonds in Feyten of Fillet heel herkenbaar hoorde opklinken. (De vaststelling van Flip Feyten dat uw stem als die van uw broer Guy klinkt, kan ik bevestigen. Of was het de radiostem van Koen Fillet die me dat vertelde?!)

Heel veel lees- en jureerplezier – ook aan de andere schaduwjuryleden!

janien, oma en beetje (lit)blogger

Hiermee gaat een blogpauze in.

4 reacties »

  1. Proficiat met Elias. Mooie naam trouwens.

    Groeten,
    Dirk

    Reactie door Dirk Verhofstadt — april 21, 2009 @ 2:14 pm | Beantwoorden

  2. Wow! Proficiat, aan u en de ouders natuurlijk!! Een derde mirakel dat alweer plaatsvindt: geniet ervan, zou ik zeggen. ( Maar ik ben er zeker van dat u dat al lang aan’t doen bent😉 )
    Mvg,

    Sven

    Reactie door Sven — mei 6, 2009 @ 4:30 pm | Beantwoorden

  3. […] (2008-2009: 6 so) me uit voor een interview over het essayboek Pleidooi voor individualisme van Dirk Verhofstadt. De foto’s van dit rendez-vous heb ik hen lang beloofd: hier zijn ze EINDELIJK. Ik wilde ze […]

    Pingback door De laatste keer. Exit middelbare school « The Sausage Machine — juni 24, 2009 @ 10:08 am | Beantwoorden

  4. […] 2, 3, 4, een hoedje, een hoedje van papier […]

    Pingback door Net op de wereld « The Sausage Machine — juni 21, 2010 @ 10:19 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

