The Sausage Machine

mei 17, 2009

Reetveerdegem in Cannes. La merditude des choses – The Misfortunates stunt met ritje naaktwielrennen op de Croisette

cannes logoDe helaasheid der dingen scoort in Cannes! De verfilming door Felix Van Groeningen van de roman van Dimitri Verhulst haalde de Quinzaine! Het geluk van Verhulst, ‘réalisateur’ Felix (Félix) Van Groeningen en van dit litblogje-leesbevorderaar TSM kan niet op. Ik plukte het nieuws gisteravond van VPRO waar de Cannes-reporter Vanessa Henneman en Dirk De Lille interviewde. Op de VRT-blog van Ruben Nollet lees ik volgende impressie van de ‘Belgische avond’ (16 mei) in Cannes:

[…] de film straalt zoveel oprechte levensvreugde en tegelijk zoveel triestheid uit dat ik hem [n.v.d.r. de roman] binnenkort huis haal. Het talrijk opgekomen publiek van de Quinzaine des Réalisateurs […] kon de wederwaardigheden van hoofdpersonage Gunther Strobbe uit Reetveerdegem trouwens ook goed smaken.

En in Focus Knack stelden ze deze week de vraag:

Hoe loods je een Vlaamse film Cannes binnen? Hoe promoot je die? En wordt het op de Croisette straks vendelzwaaien en frieten vreten?

Op de Croisette werd gestunt met een ritje naaktwielrennen, een staaltje Vlaamse folklore, zoals beschreven in de roman en getoond in de trailer en op de filmaffiche. (Bron: VPRO, Nederland 2, Filmjournaal Cannes 2009)

Gezien worden in Cannes, buying and selling, daar komt het immers op aan! Een oeroude marketingwet. En naakt en low life zijn oersterke lokkers. Ook in literatuur.

Op de rode loper in Cannes: er wacht Dimitri Verhulst en zijn filmmakers een glamoureusgouden succes. Reetveerdegem staat vanaf nu op de wereldkaart. Hoera! Dat is goed voor de literatuur. Een gouden kans voor litblog The Sausage Machine die o.a. speelt op acute actualiteit en directe grijpbaarheid. Draaien en (aandacht) graaien maar, zou ik zeggen. Uit steeds meer liefde voor literatuur in de hoop dat ze doorvloeit en aanslaat.

Zie ook … de filmsite … in het Nederlands. Merk ook … : de Franse filmtitel gaf  het ontstaan aan een nieuw woord: merditude.

* UPDATE 23 mei 2009

rozen

 De film De helaasheid der dingen / La merditude des choses wint de Prix Art et Essai op het Festival van Cannes! Op Radio 1 hoorde ik een dolgelukkige Felix Van Groeningen: super! te gek! Zijn film zal nu ook in Frankrijk te zien zijn. Hij wees nog eens op zijn naaktfietsstunt op de Croisette: dat heeft De helaasheid in Frankrijk niet ongezien gelaten! Opvallen is immers de boodschap. (Ik schreef het hierboven ook al.) In elk geval: de titel van de prijs klinkt uiterst klasse – hoge cultuur waait erin aan. Nu het juryrapport nog lezen … Ik zoek.

Een dikke proficiat met de rozen van TSM!

3 reacties »

  1. […] werd verspreid) met Dimitri Verhulst als kortlijsttrekker. Die naam is immers de magneet van de week. De hype smeden als ze heet is. Heet je Inktaap of […]

    Pingback door Dimitri Verhulst kortlijsttrekker De Inktaap 2010! « The Sausage Machine — mei 25, 2009 @ 11:13 pm | Beantwoorden

  2. Wat een eer voor een Belg: in de prijzen vallen op Cannes.
    We doen het in stijl met de verfilming van het prachtige ‘De helaasheid der dingen’.

    Zoals u weet heeft het boek me niet koud gelaten. Net daarom zal de verfilming ervan niet door mij bekeken worden. Als ik een verhaal lees, dan stel ik me steeds de personages en de setting voor. Bij de verfilming worden deze beelden in diggelen geslagen. Hierdoor, maar ook omdat woorden zoveel meer kunnen zeggen dan beelden pas ik voor deze film.

    Een gelijkaardige reactie zou ik geven op de verfilming van het mooiste boek dat ik de afgelopen jaren las: ‘De vliegeraar’, geschreven door Khaled Hosseini. In mijn gedachten had ik bij Babba een groot en machtig man voorgesteld, een beer zeg maar. De trailer van de film vertoonde het tegendeel. Verder dan de trailer ben ik dan ook nooit geraakt.

    Nu ben ik trouwens net begonnen in ‘Duizend schitterende zonnen’. Na enkele hoofdstukken ervan gelezen te hebben lijkt het al goed te kunnen concurreren met ‘De vliegeraar’. Het boek zal nu echter even plaats moeten maken voor mijn stapel cursussen. Nadien verdiep ik me weer helemaal in het verhaal.

    Groetjes

    Reactie door Line — juni 1, 2009 @ 7:24 pm | Beantwoorden

  3. […] voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film! Felix van Groeningen was in 2009 al in de Vlaamse Sausage Machine en op de Croisette in Cannes met The Misfortunates (De helaasheid […]

    Pingback door Vlaamse film The Broken Circle Breakdown: nominatie Oscar! | The Sausage Machine — januari 16, 2014 @ 4:26 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

