The Sausage Machine

mei 19, 2009

Verkiezingen 2.0. Politieke power en de kracht van sociale media

In België draaien de verkiezingscampagnes op volle toeren. Iedereen vraagt zich af wat de impact zal zijn van de sociale media. Het is algemeen bekend: haast alle politici zitten op Facebook (het regent nep-, fan- en antipagina’s!) en twitteren er op los. Bloggen? Dat zie ik minder … een website (laten) beheren, ja, maar ‘authentieke’ interactie met het/een publiek, in het enige echte ware 2.0? Voorbeelden? Het korte lijstje politieke blogs op De Standaard blogt. En raar maar waar, in deze wonderbare tijden van webtechnologie wordt er warempel ook nog traditioneel ‘geplakt’. Op Radio 1 hoorde ik een straatinterview met enkele die hard plakkers. En bijna gelijktijdig zag ik op mijn scherm dat Inge Vervotte de populairste politicus is op Facebook met in de 2 000 supporters (in de  4 000 vandaag). Ging het over haar ghostwritten pagina of over een nep- of fanpagina? 

obarometer Een paar duizend op FB: is dat véél? Nu ja, doet er niet toe, als je naam maar oplicht. Hoe dikwijler hoe liever, in alle mogelijke media, de nieuwe én de oude, én op shirts, pennen, affiches, servetten, …  Overal waar de meisjes (en de jongens) zijn daar is het bal. Overal. Overal. Ook op het web dus: following … de Obarometer met alle stats on facts and figures.

Meer politieke power door de kracht van de sociale media? Barack Obama (wie anders?) heeft het bewezen: hij verstond de kunst van ze tot nu als geen ander te bespelen. Maar dat wisten we al. Sinds zijn glorieuze presidentsverkiezing spiegelt de politiek zich aan hem. En de politicus-in-volle-strijd heeft zijn ICT-les geleerd. Hij wil koste wat kost crossmediaal tot heldenmerk uitgroeien. Of dat zal lukken?

[…] de verkiezingscampagne van President Obama (heeft) veel te danken aan de inzet van het web en de toepassing van sociale media zoals blogs, sociale netwerken en een heus online verkiezingsplatform.

Laat dit ons dus u nog eens gezegd zijn door een kenner. On his Conversationblog and in an audioBoo Philippe Borremans announces  his covering of the Belgian Elections Campaign 2.0 : he has been asked by Dominique Deckmyn, editor in chief, to cover the elections 2009 from a social media point of view on a blog in De Standaard Online.   

Campagne 2.0bloglogo

Philippe Borremans zal dus in De Standaard Online op regelmatige basis blogberichten publiceren over het gebruik, niet-gebruik en zelfs het misbruik van sociale media  door Belgische politici in hun verkiezingscampagnes. Als public relations consultant kan hij het allemaal weten. Journalist William Visterin, met een sterke belangstelling voor technologie, media en marketing, is co-auteur van de blog Campagne 2.0. Daarnaast heeft Visterin ook een eigen virtuele speeltuin.

En de bloggende kiezer? Hij blogde rustig voort. Niet ongevoelig in de vaart der samenleving. Niet webongevoelig: Stem op mij!!!! Tweet JA of NEE. Niet verzuchtend onkritisch. Politiek bewust of minder bewust of onverschillig. Ook De Mensen Hebben Hun Keuze En Een Mening, dames en heren politici. Spannend, niet, dit Grote Hengelspel Om De Gunst Van De Kiezer. Of-t-ie bijt? Of campagne voeren in Vlaanderen überhaupt zin heeft? 

* UPDATE 21 mei 2009
De Blogoloog (wie anders beter?) voorspelt de verkiezingen! Kan het tweepuntnuller?!

* UPDATE 23 mei 2009
Meer 2.0-illustratie:

  • een leuk campagnefilmpje van de rode PVDA, leuk passend bij de verkiezingsposter. Lesopdracht: benoem de humoristische technieken;
  • een recensie van Wouter Verschelden van Vlaanderen 09 op één: op Tv-blog in De Standaard Online. Mijn mening? Zie bij de blogreacties aldaar.

* Meer UPDATE … van 3 juni 2009:

Politieke manoeuvres op Wikipedia: via journalinks.be.

5 reacties »

  1. […] echte ware 2.0? Voorbeelden? Het korte lijstje politieke blogs op De Standaard blogt.” – The Sausage Machine  Loading […]

    Pingback door Verkiezingen 2.0 | en nog veel meer twee punt nul — mei 19, 2009 @ 4:04 pm | Beantwoorden

  2. […] am Tags: Campagne 2.0, discussie, Europa 2009, Jan Peter Balkenende, verkiezingen 2.0, web 2.0 Verkiezingen 2.0: Europa […]

    Pingback door Verkiezingen 2.0. Omdat ook ik Europa belangrijk vind « The Sausage Machine — mei 23, 2009 @ 10:10 am | Beantwoorden

  3. Je mag dat ook niet te veel veralgemenen hé: het web2.0 verhaal van Obama was slechts een klein onderdeel, een middel om nog een veel sterker middel te faciliteren: zijn netwerk. Miljoenen mensen die een (klein) bedrag schonken, mensen opbelden en aanspraken voor hun kandidaat. Dat is een gigantisch contrast in cultuur tov hier, een gat dat je niet kan dichten met web2.0. Natuurlijk blijft het wel bijzonder positief dat hij ook na zijn verkiezing actief blijft op het web, of dat laat beheren door anderen.

    Niettemin hecht ik in mijn eigen campagne ook wel redelijk wat belang aan nieuwe media. Mijn weblog is er al enkele jaren, en voor de gelegenheid volledig omgebouwd tot verkiezingsblog. Hetgeen ik vroeger over politiek schreef, is voorzien van tags zodat er gemakkelijk kan gezocht worden en in één keer alle artikels over pakweg milieu terug te vinden zijn. Na de verkiezingen wordt dat terug een gewone weblog. Facebook, ja, daar was ik al lang op te vinden, al heb ik mij ook een fanpage gemaakt: vooral om te vermijden dat anderen dat in mijn plaats doen, met alle gevolgen vandien. Ik heb wel nog een groep gemaakt op Facebook om wat aandacht te trekken. Ook heb ik enkele filmpjes gemaakt, waaronder één ludiek geval (dat binnenkort op de website en de facebook groep komt) en eentje over een lokaal thema. Twitter had ik ook al lang, maar sinds de campagne komen daar wel redelijk wat followers bij.

    Blijft de vraag: gaat het veel uithalen? Van enkele filmpjes hoop ik dat ze verspreid geraken, maar ik denk dat mijn website voor het grootste gedeelte gevolgd werd door mensen die geïnteresseerd zijn in politiek, en dan ook al sneller een voorkeur voor een partij hebben. Terwijl het grootste gat bij de onbesliste (en helaas dikwijls ook ongeïnteresseerde) kiezers zit. Niettemin zijn de reeds overtuigden wel uiterst waardevol.

    Reactie door Peter Dedecker — mei 23, 2009 @ 4:05 pm | Beantwoorden

    • Bedankt,Peter Dedecker,voor je uitvoerige ‘blik achter de schermen’ (klinkt paradoxaal in toepassing op verkiezingen 2.0!) van jouw persoonlijke campagne! Zo vernemen we het hier rechtstreeks uit de mond van de verkiezingskandidaat, in real time. Heerlijk, toch. Misschien maak ik er nog een apart blogbericht van.

      Als jij geen blog had gehad, had ik niet zo snel geweten dat je N-VA-kandidaat was. Je politieke overtuiging kende ik al vanaf mijn eerste blogbezoek veel langer geleden: je ‘Vlaamse’ design loog er niet om. Nu, jij hebt het voordeel van een geroutineerde blogger te zijn: dat merk je sterk aan je verkiezingsblog. Als ik sommige ‘politieke’ blogs zie (met alle respect – ik neem lukraak die van Freya Piryns), klinkt daar in mijn oren weinig ‘persoonlijke drive’ of ‘persoonlijke warmte’ in door. De posts lijken mij gewoon hertalingen van het groene partijprogramma, niets meer en niets minder. Als ‘gewone’ lezer voel ik me niet direct aangetrokken door of betrokken bij de ‘plannen’ van die politica.

      Nu al die accounts toch zijn aangemaakt, komt het er op aan om nog veel meer interactie met de kiezers uit te lokken, warm te houden en aan te vuren, zodat het tot diep(ere) gesprekken kan komen. Maar dat heeft ff tijd nodig, denk ik. De grote stap op het web is gezet. Er komen andere tijden, een horizontalere relatie politicus-burger, en dat is goed voor de democratie.

      Je hebt gelijk: de grootste onvoorspelbaarheid ligt bij de onverschillige kiezer. Hopelijk kan die groep verkleinen o.i.v. de nieuwe media die de burger, de ‘gewone m/v'(respect!)nieuwe ‘macht’ geven. Ik geloof dat op die manier de kloof tussen de politiek en ‘de straat’ snel kan gedicht. Op voorwaarde dat de digitale kloof tussen wie heeft/kent en wie niet wordt weggewerkt. Onderwijs kan hier de sleutelrol spelen: massaal het web op in het nieuwe leren (gepersonaliseerder, informeler, authentieker, persoonlijkheidsontwikkelender, socialer, creatiever)!

      Heel veel geluk op 7 juni!

      Reactie door janien — mei 23, 2009 @ 10:08 pm | Beantwoorden

  4. […] u wat. Die vind ik geweldig, de campagne van de PVDA. Ik heb nog naar hun filmpje verwezen op mijn blogje. Echt goed. Van het mooiste wat ik gezien […]

    Pingback door Luc Van Der Kelen Off the Record « The Sausage Machine — juni 1, 2009 @ 6:46 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

