The Sausage Machine

juni 24, 2009

De laatste keer. Exit middelbare school

Het is de tijd van het jaar. Willy’s prachtige schoolkalender 2009-2010 staat al een tijdje online, de back to school-campagnes zijn gestart, de festivalprogramma’s hebben de media overspoeld, de herfstcollecties 2009 hangen naast de zomerkoopjes uit, mijn inbox puilt uit van educatief vernieuwingsmateriaal (Ben jij nog niet klaar voor het nieuwe schooljaar, zeg!). En morgen kunnen we met 1001 raadgevingen goedkoop, veilig en gezond op reis.

Dit is de laatste keer dat ik laatstejaars middelbaar uitwuif5 so was in 2007-2008 slechts gedurende een trimestertje mijn klas, mijn laatste schooltrimester. Hun leraren hebben in deliberatie over de definitieve afsluiting van hun middelbareschooltijd beslist. Morgen zijn ze mijn jongste oud-leerlingen

rozen Afgestudeerd! Ik hoop dat ze allen zonder uitstel hun getuigschrift hebben behaald. Van hieruit wil ik hen lof toezwaaien en een heel mooie toekomst wensen!

Het zijn vrouwen en mannen die mee The Sausage Machine deden draaien en mee eerste stappen zetten in onze Scriptorium-wiki. Na mijn eerste groep die begin 2007 deze blog mee opstartte en in 2008 afstudeerde. Voor dit prille, experimenterende wikiwerk werden ze, samen met 6 so, elk beloond met een Van Dale-woordenboek in de wedstrijd Iedereen Woordenaar … 2007 was immers ook Kiliaanjaar en dat hebben we meegevierd. Het waren de jongeren die blogoloog Maarten Schenk in de klas ontvingen en zich in literatuurgeschiedenis verdiepten in het Letterenhuis. In die periode zat bijna iedereen van 5 so op Netlog en was Freak On A Leash Christophe beginnen personal bloggen.

Vorig jaar nog, toen ik al met pensioen was, nodigde een groepje van de klas (2008-2009: 6 so) me uit voor een interview over het essayboek Pleidooi voor individualisme van Dirk Verhofstadt. De foto’s van dit rendez-vous heb ik hen lang beloofd: hier zijn ze EINDELIJK. Ik wilde ze voor het einde van hun laatste schooljaar als afscheid bewaren … Ook maakte ik een foto van de prijsuitreiking van de Van Dales voor dat laatste (wiki)projectje: bedankt, Tim Laenen, voor de gastvrijheid in je Franse les! En ten derde is er mijn mooie herinnering aan Gedichtendag 2009 in Permeke in Antwerpen: Chris De Commer, mijn dierbare compagnon de route gedurende vele vele jaren, had me (samen met mijn kleinzoontje O. die bij me logeerde!) mee uitgenodigd met haar 6 so voor een optreden van Peter Holvoet-Hanssen.

interview221009

Rendez-vous in ’t Diamantje, oktober 2008: met Tine Demaret, Lien Van Bosch, Lise Neefs, Nick Bogaerts, Gitte Neumann. 

prijs191108

In de klas, KS JOMA, november 2008: prijsuitreiking van de Cultuurtoeristische Van Dale, prijs Iedereen Woordenaar. Christophe van den Boom, Nick Bogaerts, Lien Van Bosch, Lise Neefs, Tim Laenen (mijn jonge oud-collega, klastitularis 6 so en leraar Frans), Gitte Neumann, Tine Demaret, Lindsay Muller, Jens Ballali, Yves Bosmans (half verdoken), Dimitry Ryckaert, Maxim Cavanas, Sam Remery, Sam De Roeck. Afwezig: Zenya Torfs. Medewinnaars Nikki Freyne, Gilles Schijvens en Danny Schyvens: in andere klas. 

Permeke220109)4

In Bibliotheek Permeke, januari 2009: met Tine Demaret, Gitte Neumann, Yves Bosmans, Jens Ballali.

Meer foto’s van 5 so van toen hopelijk in de loop van de week op mijn Flickr …

UPDATE

Op 25 juni 2009 ontving ik met vreugde een verlossende e-mail van Lise, waaruit ik dit hoera knip:
Gelukkig is iedereen er door!!! Is dat een pak van m’n hart!! Nu kunnen we allen genieten van een toch wel welverdiende vakantie.

Nog eens: DIKKE PROFICIAT en een PRETTIGE VAKANTIE!

Mijn laatste gesprek in schoolverband met 5 so van toen was dus in interviewvorm: vijf tegen één over ‘individualisme’. Ter ‘herinnering’ aan dat samenzijn kopieer ik nog eens mijn antwoord op een voorbereidende examenvraag (uit een dringende e-mail uit die klas in de examenperiode van kerst 2008) … in de hoop dat ik juist zat.

De vraag luidt als volgt : ” Is er een algemene maatstaf voor medeverantwoordelijkheid?”

Bedoelt de leraar hier nu mee dat je altijd medeverantwoordelijk bent voor een bepaalde gebeurtenis (die je bv. hebt zien gebeuren), of dat je er soms gewoon niets aan kan doen en je helemaal niet medeverantwoordelijk bent?

Ik probeerde dit antwoord:

Dirk Verhofstadt zegt dat ‘individualisme’ mens worden is “met alle rechten en vrijheden die dit met zich meebrengt, maar ook met alle plichten tegenover anderen en ten aanzien van de gemeenschap”. Je herinnert je nog wel: individualisme is niet hetzelfde als egoïsme, eigenbelang of onverschilligheid. [Ik refereer hier naar het interview over dat boek van Verhofstadt, zie foto boven.] Er is dus volgens mij wel degelijk een algemene maatstaf voor medeverantwoordelijkheid. Als mens, als individu, als burger ben je medeverantwoordelijk voor de evolutie van de samenleving (die nog altijd moet groeien naar meer solidariteit, gelijkwaardigheid, zorgzaamheid, duurzaamheid, vrede, …). Je bent dus bv. ook medeverantwoordelijk voor de natuur, het milieu, enz.

Individualisme, het streven naar een ‘vrije persoon’, ontslaat niemand van medeverantwoordelijkheid. Ik zou dus steeds teruggrijpen naar die basisdefinitie van Verhofstadt: dat je ‘individualist’, ‘mens’ wordt met “alle vrijheden én alle plichten tegenover anderen en de gemeenschap“. Als vrije persoon gedraag je je ‘menswaardig’ in alle omstandigheden, rekening houdend en verantwoordelijkheid dragend voor alle mensen in je directe en verdere en verste omgeving. Jijzelf bent dus niet de maatstaf van ‘alle dingen’, anders ben je een egoïst en stel je je buiten de morele samenleving. Met morele samenleving bedoel ik: een samenleving die een onderscheid maakt tussen het goede en het kwade en die het goede boven alles nastreeft en het kwade veroordeelt en probeert te bannen.

… Heel veel geluk, beste klas van toen!

1 reactie »

  1. […] schrijver, mediaman liet zich graag door fans omringen: Tine Demaret, Gitte Neumann (beiden 5 so 2007-2008) en […]

    Pingback door Luc De Vos en wij. En Willem Elsschot « The Sausage Machine — september 29, 2010 @ 1:56 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

