The Sausage Machine

augustus 20, 2009

Je reinste (computer)werkelijkheid: Rome in één dag gebouwd!

HOEZO, Rome bouwen in één dag*!? In 3D met Flickr-foto’s! WIE? Het team van Building Rome in a Day: de wetenschappers Sameer Agarwal, Yasutaka Furukawa, Noah Snavely, Ian Simon, Steve Seitz, en Richard Szeliski. WAAR? In het GRAIL Lab in Washington. Wondere wereld van de visualisering. Visualisering van de wondere wereld.

In 21 uur maakten de wetenschappers vier korte animaties van Rome gebaseerd op 150.000 foto’s. Hiervoor werden de geschikte foto’s geselecteerd en werden overeenkomstige punten op de foto’s gezocht, opdat er een driedimensionale structuur van de bouwwerken gemaakt kon worden. 

BRON: Idealize.nl, 04-08-2009.

Of het Colosseum, de Trevifontein, de Sint-Pieters, … Of steden zoals Venetië, Dubrovnik, … De wetenschappers plaatsten hun animaties op YouTube. Ik koos voor hun San Marcoplein, hun grootste constructie tot nu.

Venetië zien in 13 seconden … (op YouTube ook in HD).

The Venice data set is the largest image collection that have experimented with up till now. Matching on this data set took 27 hours, and the 3D reconstruction took 27 hours on 496 compute cores. The matching process gave rise to three major components: the Grand Canal and San Marco square and Doge’s Palace. […] The San Marco square is also our largest reconstruction till date with almost 14,000 images and over 4.5 million 3D points.

BRON: Building Rom in a Day.

*Voetnoot 

2 reacties »

  1. Dank voor dit bericht. Mooi materiaal voor geschiedenisonderwijs.

    Reactie door Wilfred Rubens — augustus 20, 2009 @ 1:43 pm | Beantwoorden

    • Bedankt, Wilfred, voor de tip! Helemaal akkoord … En aardrijkskunde? En meer: showcase voor wetenschappelijk onderzoek, voor nieuwe technologieën – ik denk aan studie- en beroepskeuze voor na het middelbaar. (In de links heb ik ook ‘taal’ verstopt: uitdrukkingen, het Genootschap Onze Taal, … )

      Dat doe ik trouwens veel: de leraar in mij ‘spreekt’ door links naar ‘taal’ en/of ‘literatuur’, zonder dat ik dat altijd ‘verklap’ of benadruk. Het gaat om ‘op ontdekking sturen’, om ‘informeel’ leren in bits, om een blog ‘natuurlijk’ te gebruiken – voor wie wil komen kijken of lezen of misschien iets leren, jongeren speciaal, die mijn blog zouden kunnen bezoeken. Vanuit de klas, bijvoorbeeld, in de Nederlandse les, bijvoorbeeld.

      Zoals ik het deed toen ik nog leerlingen had: ze af en toe meenemen om een blogpost te lezen, erover te praten en commentaar te leveren, mondeling, of schriftelijk op de blog, als korte schrijfoefening. Of om zelf een post te schrijven als ze daar inspiratie en zin in hadden. Of om hun aandacht te trekken op de literaire of ICT-actua. Of om ze langs mijn leermeesters op het web te sturen of gewoon de blogrol eens langs. Of om zelf een blog te openen. Een persoonlijke, als open dagboek. Of eentje om je portfolio te presenteren of de stappen naar je product te laten zien.

      Alle vensters en deuren open, frisse wind laten waaien, … Ze lokken: het web op om te leren. ‘Profiteren’ van wat jonge en oudere specialisten gratis delen. Eigen competenties durven delen. Zomaar ‘hulp’ krijgen, feedback, wegwijs worden gemaakt, 24-7, in de global village. Deelnemen. Ervaring opdoen: yes, the world is flat! Neen, niet enkel om (kritisch) informatie op te zoeken. Meer. Verder en verder op weg via user (consumer) experience naar de ‘transformatie’-maatschappij?

      Reactie door janien — augustus 20, 2009 @ 2:14 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: