The Sausage Machine

augustus 21, 2009

RE: De kunst van het bladzijden omdraaien. Of DE PAPIEREN MAN vs. Knack Boekenburen

papierenmanlogo75 De oude PAPIEREN MAN  boekenburen30

de nieuwe Knack Boekenburen?

 Wie haalt de meeste boeken binnen? Wie werft de meeste lezers?

Literatuur lééft, groeit en bloeit op het internet. Geen mooier en standvastiger huwelijk dan literatuur/boeken en (nieuwe) media. De vreugde heerst alom in letteren/boekenland. Zelfs de tot nu toe eerder eenzame literatuurleraar moet bij zoveel (gratis) liefde blij blozen van verlangen … naar meer.                   

Terug naar de digitale werkelijkheid. Na een tegenvallend bezoek aan de spiksplinternieuwe Boekenburen van Knack ben ik snel teruggevlucht in de vertrouwde armen van mijn Papieren Man. OEF! Wat een warme weelde! Een Man met Stijl, een Man van Literaire en Digitale Status. Personality, personality. Zelfs Bart de Man, ‘back in a blog’ bij de Boekenburen, heeft me niet kunnen verleiden. Nochtans heb ik hem destijds ‘verslonden’. Ik herken hem niet meer … mak en wak, saai. Als teaser heeft zijn QUADSCHRIJVERKE PGB bij mij niet ‘gepakt’. In Knack Focus of op Cutting Edge heb ik de stukken over Paul Baeten Gronda wél uitgelezen.

Wat heeft me bij de Boekenburen dan toch kunnen bekoren? De reportage n.a.v. Weg van Woorden van Jan Flamend en Bart Ramakers, non-fictie over het grote spirituele vermaak van bedrog, misleiding in verbale communicatie en beeldvorming. Maar dat stuk van Frank Hellemans (een van mijn favoriete critici!) had ik gisteren al uit de papieren Knack bij het ontbijt op. Was er nog ander spits nieuws te rapen bij de Boekenburen? Over VFL: altijd hetzelfde liedje. Bij de meer dan 100-jarige VVL is die discussie al veel langer bezig.

Of ik voortaan knacky zeg tegen boeken, valt sterk te betwijfelen. Op de evaluatielijn stip ik ‘matig‘ aan. Naar mijn smaak zijn er al lang zoveel betere boekennieuwssites – maar wie ben ik, doodgewoon burger(lit)bloggertje. Neem Literatuurplein om er slechts één goeie te noemen. Na mijn Papieren Man uiteraard, en ja, ook de poëzieweblog De Contrabas, en bleu.blanc.rouge, de spreekwoordelijke uitzondering bij Knack … OEF!

Terug naar mijn Papieren Man. Klasse. Litblogging met verve. En toch weer terug naar de Boekenburen: het Dagboek van Joke. Lollig flauw. Je kunt je hoofd niet geloven. Neen, ik speel niet op de vrouw … ! Na de plassers van Jan Fabre heb ik het al opgegeven. Haar ministeriële TerZake-debuut nog maar eens uitgemolken. Knacks Boekenburen wil in zijn blogs zo gezellig leutig lollig het brede web op? Bang van MeerStijl?? Dat kan toch niet waar zijn, mijnheer de hoofdredacteur Karl Van den Broeck!

CONCLUSIE: ik prefereer de literaire berichtgeving à la carte van De papieren man boven de grote pot nat van Knacks Boekenburen

@ DE PAPIEREN MAN  RE: De kunst van het bladzijden omdraaien. Noors filmpje via Willem Karssenberg.

UPDATE Verrijk je kennis met De Papieren Man! Kijk toch nog eens onder digitalisering en Nederlandse literatuur … Wat een heerlijke informatieovervloed, nietwaar.

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

