The Sausage Machine

augustus 24, 2009

Basso profundo van Peter Holvoet-Hanssen. In memoriam Marcel van Maele

PeterHHMarcel09

Van Peter Holvoet-Hanssen ontving ik zijn eerbetoon aan de onlangs overleden dichter en kunstenaar Marcel van Maele. Ik antwoordde hem:

Sent: Wednesday, 19 August, 2009 18:22:02
Subject: Re: eerbetoon Marcel van Maele

Hey Peter Holvoet-Hanssen

Machtig! Prachtig! Ook ik ben altijd een grote bewonderaarster van Marcel van Maele geweest! In mijn 1e studiejaar aan de univ schreef ik een analyse van zijn experimentele roman Kraamanijs (zelf gekozen literaire tekst) – jammer toch dat ik mijn tekst niet meer heb! Ken je dat: deadlines en dan geen dubbel bewaren. Ik was al blij dat het werk ‘af’ geraakte, ‘net op tijd’. Herinner me dat ik er veel punten voor gekregen heb. Ha, dankzij Marcel van Maele.

Toen ik leraar was en op school mee auteurs uitnodigde (voor mijn en andere scholen uit de brede omgeving: met 500 jongeren zaten we in de Bartschouwburg in Merksem – meer kon die niet slikken – sommige auteurs moesten tweemaal spreken. We kregen dikwijls meer dan 1 000 inschrijvingen: in dien ouwen tijd.) …, ben ik nog bij Marcel van Maele thuis geweest. Ik dacht dat dat ergens in de buurt van of op het Sint-Jansplein was, dat hij toen woonde. In zijn kleine keukentje schonk hij ‘Turkse koffie’: had ik nooit eerder gedronken. Een groezelige kop vol koffiedras op de bodem, herinner ik me, maar héééérlijk speciaal.

Onlangs, vlak voor hij stierf – wist ik nadien – heb ik lang stilgestaan bij een gedicht van hem aan een muur in het Jan Palfijnziekenhuis in Merksem. Enkele dagen later vernam ik zijn dood van Renée Van Hekken die me opbelde …

Mag ik jouw gedicht misschien op mijn blog plaatsen? Wat een geweldig mooie titel en wat wondere woorden weer, Peter!!! Met verwijzing naar de bron, uiteraard – met reclame voor je blad en Boog. Of liever niet? Auteursrechten! Respect, Peter!

Ik dank Peter Holvoet-Hanssen, net terug van het grootste poëziefestival ter wereld, voor de post met zijn ode-gedicht aan Marcel van Maele. Het verschijnt dus in september in Het Visserijblad en in december 2009 in DW Bhet oudste nog verschijnende culturele tijdschrift uit het Nederlandse taalgebied. De Papieren Man is er webredacteur.

Hulde aan Marcel van Maele

Ook Henri-Floris Jespers publiceerde het in memoriam van Peter Holvoet-Hanssen op zijn blog. Hij brengt als hommage uitvoerig verslag van de uitvaart van Marcel van Maele met publicatie van de toespraken van Roger M. J. de Neef en Lucienne Stassaert. Van Gert Vingeroets is er De Stoop. Denkend aan Marcel van Maele …

TIP De blog van dichter, redacteur en prozaschrijver Henri-Floris Jespers is een Centrum voor Documentatie & Reëvaluatie. Description: Nederlandse en Franse literatuurgeschiedenis, onuitgegeven teksten, politieke en culturele actualiteit.

Marcel_van_Maele_3 

 

 

Beeldend kunstenaar Ron Scherpenisse heeft een mooi picturaal in memoriam Marcel van Maele. Uit zijn blogpresentatie heb ik het derde portret in de verticale rij van vier geknipt.

 

Meer over Peter Holvoet-Hanssen en Noëlla Elpers …

 … in Het Kapersnest: zie ook onder Kapersvoordrachten voor avontuurlijke schoollezingen, schrijfworkshops, … alle doelgroepen: kinderen, jongeren, senioren e.a.

Speciaal @ onderwijs, @ leraren Nederlands vanaf 4e, 5e jaar aso/tso, dit bericht van Peter Holvoet-Hanssen. Poëziegeschiedenis gepresenteerd door een meester-performer:

Ik ga in september voort met mijn eerbetoon aan mijn voorgangers tot in d’Oudheid, met een ‘Avontuurlijke reis doorheen de poëzie’ voor +(15-/16 j.. CC De Kern te Wilrijk organiseert ditmaal sessies laatste week september.

Voor een abonnement op Het Visserijblad (HVB): zie onder KapersNieuws in Het Kapersnest van Peter Holvoet Hanssen en Noëlla Elpers.

Kijk uit. Peter Holvoet-Hanssen e.a. in De Boog …

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

