The Sausage Machine

november 25, 2009

Grenze(n)loos Nederlands: twitteren Woord van het Jaar 2009

 Twitteren is het Woord van het Jaar 2009! Het jaarwoord 2008 was swaffelen, winnaar in een internetverkiezing, eerder berucht dan beroemd. Van pressiegroepen op het web wilde Onze Taal (organisator van de woordverkiezing) af. Twitteren werd door taalliefhebbers live op een congres verkozen.

Gelukkig ging ik even bij Karin Winters langs, waar ik het nieuws vernam en de afbeelding in dank ontleen … Ja, dé Karin Winters, één van mijn leermeesters al een hele tijd en voor altijd. Karin linkt naar het NOS-journaal: interessant, daar verneem ik het nieuws rechtstreeks uit de mond van Peter Smulders, directeur Onze Taal. 

Het is, inderdaad, het gezaghebbende Genootschap Onze Taal, ook actief op Twitter, dat het Woord van het Jaar lanceert:

De kandidaat-woorden waren boekestijntje, deeltijd-WW, Koninginnedagdrama, kopvoddentaks, mama appelsap, Mexicaanse griep, twitteren, vaccinatieangst en vuvuzela.

Volgens Onze Taal was twitteren de afgetekende winnaar met dertig procent van de stemmen.

Daarna volgden boekestijntje met zeventien procent en kopvoddentaks met elf procent. Vuvuzela eindigde als laatste met twee procent.

Nu, ik zou ook alles op twitteren hebben gezet. De distributie van dat woord is internationaler dan, neem boekestijntje (een gevolg van verbale incontinentie), dat ik even geleden nog tussen de Woordpost vond (ook van Onze Taal). Nog even geduld: ik zie dat het nog niet opgenomen werd in hun archief. Vuvuzela pikte ik al eerder op.

8 reacties »

  1. Ik persoonlijk vind het super dat het “twitteren” geworden is. Ikzelf gebruik dagelijks twitter, en gebruik dan ook het woord vaak. Maar het is wel waar, dat maar een beperkte groep deze netwerksite gebruiken; hoewel het wel over de hele wereld bekend is (zoals je ook al zei). Vooral in Amerika is twitter gekend. Hier staat Facebook aan te top, daar Twitter…

    Reactie door liesbethbruyneel — november 25, 2009 @ 3:51 pm | Beantwoorden

  2. Ach ik ben allang blij dat het geen vrouwenvariant van Swaffelen geworden is en dat de verkiezing onder de leden is gehouden. Grappig is wel dat ook iets waarvan mensen wel gehoord hebben maar er niets of iets van vinden dan toch twitteren als woord van het jaar kiezen. Vraagje…kun je mij na het kijken van deze Keynote (onderwijsdagen) van professor Swalmen🙂 http://www.surfmedia.nl/app/video/Vik1jwAkqkKexUsjYJz81s45/play?format_id=81YmPB2HyHn50a6UUWzsLpnw&mode=object
    (als de link niet werkt; http://www.deonderwijsdagen.nl) zeggen of mijn mooie taalpuristische Zuiderburen ook Twitteren tot woord van het jaar gekozen zouden hebben of toch kiezen voor het woord Krachtpunt presentatie.

    Reactie door Karin Winters — november 25, 2009 @ 7:26 pm | Beantwoorden

    • … Spijtig, Karin, ik krijg die video op Surf Media niet open … Via de eerste link niet, en via OWD ook niet eens. Je bedoelde daar toch de keynote van F. van Saemen? Of heb ik het mis?

      Je noemt wat: ‘krachtpuntpresentatie’. Dat woord verneem ik voor het eerst. Goed gevonden als Nederlands alternatief, maar als ik mag kiezen, ga ik voor keynote, zo vertrouwd. Maar toch … krachtpunt is wel mooi, niet. Wat jij? En nog: je noemt je Zuiderburen taalpuristen? Nee, toch. Zijn wij in het zuiden taalpuristischer dan jullie, wat noordelijker?

      Bedoel je met deonderwijsdagen http://owd2009.surf.nl/owd2009/ ?
      Via jouw link geraak ik er niet …

      Reactie door janien — november 25, 2009 @ 9:13 pm | Beantwoorden

  3. Jammer dat je de video niet kunt bekijken…met krachtpunt presentatie bedoelde hij Powerpoint…
    Ja jullie zijn Puristischer en zoeken heel creatief naar nieuwe woorden ipv veel Engelse leenwoorden te gebruiken. Probeer als je de kans krijgt eens de video te bekijken, prachtig gedicht

    Reactie door Karin Winters — november 25, 2009 @ 9:50 pm | Beantwoorden

    • Bedankt voor de taalles! Powerpoint: natuurlijk, ja, dat ik daar niet eerder aan gedacht had! Ik had nog op SlideShare willen kijken … eens zien of die presentatie daar wat zegt.

      Nu, ik zou denken dat jullie even creatief met taal omgaan dan wij! Zie ook de literatuur, creatieve taal bij uitstek: wanneer wint er eens een Vlaming een literaire prijs? (Nu, je kunt ook vragen, ‘over de grens heen’: wanneer is het eens een vrouw?!)

      En ook bij jullie zitten er wel taalpuristen. Wat Engelse leenwoorden betreft: ikzelf ben vast één van die uitzonderingen die jouw regel bevestigt. Ik ben nl. helemaal niet vies van Engels woordgebruik in Nederlandse tekst! Vooral bij bloggen, dat bijzonder snel gaat – with the speed of thought – doe ik niet de minste moeite om naar een Nederlands alternatief om te kijken voor Engelse termen die voorgeprogrammeerd zitten. Er komt op het scherm wat er komt. Zo. That’s it. So what.

      Reactie door janien — november 26, 2009 @ 6:54 am | Beantwoorden

  4. […] 2009 zonder Twitter! Twitterazzo. Geweldig. Werd twitteren trouwens niet de winnaar in die concurrerende woordverkiezing? Zeilmeisje! Reeds aanwezig op TSM. Oeps-gebied. Na […]

    Pingback door Van Dale Woord van het Jaar 2009: ontvrienden? recessionista? twitterazzo? tomtomburger? … of toch griepcommissaris? « The Sausage Machine — december 9, 2009 @ 6:55 pm | Beantwoorden

  5. […] door Margreet van den Berg, Herman Van Rompuy alias Haiku Herman, Chas Newport, en het Woord van het Jaar 2009. Natuurlijk is hij niet bijster origineel, de #twop, een 140 zo je wilt. Het […]

    Pingback door Doe de #twop met Twitterop Gedichtendag 2010 « The Sausage Machine — januari 27, 2010 @ 10:57 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

