The Sausage Machine

december 1, 2009

Beyond 2.0: ARRFF of leren met Stephen Downes en Dr. Smetty

Vlinderen in/over het web en neerdalen in de leerparadijzen van groten veraf en dichterbij: Stephen Downes en Cindy De Smet als Dr. Smetty. Een heerlijke ervaring, voor mij althans: geprikkeld door nieuwsgierigheid, verlangend naar weten, surfing, sensing, experiencing …

Recognizing patterns in de eeuwige en oneindige stroom van bronnen? Blogs en wiki’s zijn ‘out’?

In één van zijn nieuwste presentaties (voor audio en meer uitleg: hier op zijn blog) laat Downes me dus kennismaken met zijn toverformule ARRFF: Aggregate, Remix, Repurpose, Feed Forward. Evolutionair denken? ‘Voeding’ voor technology enhanced learning-experten en onderwijshervormers. Over PLE of in het Nederlands PLO , your Personal Learning Environment. Over de mythe van solitary autonomy en het adagium Me, We, Network. Adembenemend, als je het mij vraagt.

 Niet minder boeiend!! De podcast van Dr. Smetty* in haar English Soapbox waarin Wilfred Rubens, één van mijn allereerste leermeesters op het web, en Erwin van Hunen in discussie gaan over PLE’s en de impact van technologie op ons leren. Dr. Smetty maakte de tweedelige podcast als huiswerk in de connectivism-cursus CCK09 van Stephen Downes en George Siemens. Adembenemend: ze analyseert gretig reflecterend haar eigen PLE in dialoog met de genoemde experten. Ze spreekt over de impact van de CCK09-cursus, en in het gesprek wordt het verschil duidelijk tussen een LMS (Learning Management System) en een PLE. 

De tekstcirkel is rond: het was nl. in de nieuwsbrief van diezelfde George Siemens dat ik de link naar de presentatie van Stephen Downes vond. 

* Ja, dé Cindy De Smet van Smetty’s Soapbox, edublogs.be en Tech45!

 Uit de presentatie van Stephen Downes.

Crossposting
Op Edublogs.be plaatste ik een gewijzigde versie van deze post onder de titel Beyond 2.0 of leren 60 plus. Mijmerend, verlangend.  Ook bedoeld als ‘uiterst persoonlijke’ reactie op de edublogspost van Maarten Cannaerts “Het Onderwijs Moet Veranderen!”. Niet dus.

1 reactie »

  1. En ik dacht dat er geen luisteraars zouden zijn voor mijn huiswerkje🙂

    Reactie door Smetty — december 1, 2009 @ 11:24 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

