The Sausage Machine

december 9, 2009

James Ensor uit Het krakende ei gebroken

2009-2010: James Ensor (1860-1949). Dedicated to the memory of the artist. Ode aan de kunstenaar met een schilderij en een gedicht. In weinig woorden. De verbeelding aan het woord. Met ‘jonge’ beeldende en poëtische kunst. James Ensor over de grenzen van tijd en ruimte door kinderen en jongeren opnieuw tot leven gebracht. Twee illustraties voor de soft power van schilderkunst en poëzie. Twee illustraties voor de Ensorjaren 2009 en 2010. Hulde aan ‘grote’ oude’ en ‘kleine’ jonge kunst. Waarin ‘groot’ wereldroem inhoudt en ‘klein’ geen waardeoordeel bevat. Iedereen star of the arts.

(Zonder titel.) Door MBM als klein meisje van de basisschool. Geschilderd op een zaterdagmorgen op de tekenacademie. Datering: einde jaren 80, begin jaren 90.

Op Het krakende ei, de wondermooie poëzieblog van en voor leerlingen van het OLVO (Onze-Lieve-Vrouwecollege Oostende – de stad van Ensor), vond ik dit prachtige, recente gedicht door Jasper Vangaever.

De luis

Op zoek naar wie ik ben
lijkt de tijd te blijven duren
– uren komen, minuten gaan

De vermomming op mijn gelaat
gegoten op mijn échte ik
blijft voor iedereen verborgen

het monster jeukt angstvallig

ook ik laat sporen na
wachtend op een nieuwe morgen

© Jasper Vangaever
Gedicht geschreven in het kader van het Ensorproject van zijn school.

1 reactie »

  1. […] en wetenschap is geworden, just one more world in the young life of a mother and wife and artist, mijn lieve […]

    Pingback door Just one more world – LEO VROMAN, hematoloog, dichter, beeldend kunstenaar – voor haar verjaardag | The Sausage Machine — mei 6, 2013 @ 8:53 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

