The Sausage Machine

december 16, 2009

Onderwijsvanmorgen.nl:Idee van de week:Gedicht verzonden

Gedicht verzonden is Idee van de week op Onderwijsvanmorgen.nl van educatieve uitgeverij Malmberg. Verguld! Leuk toch. Gedicht verzonden was een poëzieproject bedacht, uitgewerkt en geproduceerd door mijn ‘laatste’ klas Nederlands, 5 aso 2006-2007. Deze klas zwaaide af  in mijn laatste schooljaar 2007-2008 … Hun project, een 160-sms-poëziewedstrijd voor Gedichtendag 2007, gaf ook de start aan deze blog, The Sausage Machine. Het was toen of nooit … Zonder Gedicht verzonden geen Sausage Machine. 

Onderwijsvanmorgen.nl.

Geen beetje trots ben ik (gebleven) … : als de dag van gisteren herinner ik me dat huzarenstuk van mijn klas van toen. Bedankt, Corinne Nederlof! In de etalage staan van een topsite voor onderwijs, is een hele eer.  Mijn gedachten gaan natuurlijk ook naar mijn oud-leerlingen, nu studenten in het hoger onderwijs, die in deze tijd van het jaar druk zijn met papers, onderzoeken, analyses, grafieken, ontwerpen, peer- en zelfevaluaties, stages, verslagen, films, … Hen wil ik nog eens danken voor alles, en veel succes wensen.

Ik hoop dat het artikel van Corinne Nederlof over de 160 van Gedicht verzonden en Gedichtendag 2010 velen, jong en oud, man en vrouw, zal inspireren tot dichten! De 160 is echt een uitdagende vorm … Ieder die zich eraan gewaagd heeft, kan dat bevestigen: uitvinder Sofie Cerutti herself, de grote en de kleine dichters, de leerling en de leraar, ik, … En u/jij? Niet overtuigd? Misschien kunnen onderwijskundige Henk Witteman (reactie) en 160-dichter Johan Deceuninck je overhalen?

De stad grijs
de paden druk
stemmen rond mijn hoofd
de banken stuk
de zon schijnt tussen de gebouwen door
de muren zijn kil
stad aan de stroom
waar ik wonen wil.

Johan Deceuninck, Gedicht verzonden, januari 2007.

1 reactie »

  1. […] Marshall McLuhan: onder zijn vlag waren we met de klas beginnen bloggen in 2007 – om de Gedichtendag in de lessen Nederlands te vieren dan nog wel. Drukdruk met poëzie en de tricks en trucs van de […]

    Pingback door “We shape our tools and thereafter our tools shape us” (Marshall McLuhan, 1964) | The Sausage Machine — januari 22, 2013 @ 9:45 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

