The Sausage Machine

december 16, 2009

Tanden stuk op spelling. Vanavond nog! Gerrit Komrij schreef Groot Dictee. Nu u nog!

De winnaars van het Groot Kinderdictee der Nederlandse Taal slapen alweer op hun twee oren. Slechts één fout hadden Simon Hellendall en Isa Houtbeckers! De tekst over poëzie was van Ted van Lieshout.

Met Gerrit Komrij als schrijver van het Groot Dictee 2009 wordt het vanavond samen met de ‘officiële’ kandidaten uit Nederland en Vlaanderen gegarandeerd gniffelen en gnuiven én knarsetanden. Zal hij nog van zijn gal spuwen op Kluun? Weinig waarschijnlijk. Als de baarlijke duivel tekeergaan over internet of cultuur? Uit zijn dak gaan over de kerstman? Ach, hij is onvoorspelbaar. Lot ons zegge, dat hij controversieel, cassant, spottend als altijd alle hoeken en kantjes van het Nederlands zal afbijten zodat wij onze tanden op zijn dictee stuk kunnen bijten. Irritant? Misschien gaat zijn Dictee wel over de tandarts, koffie, Berlusconi, moleculair koken, Friesland, fado of de Pandorapedia. Of spinnen. Peren. Paddenstoelen. Slapen. Wie weet wel over Wikiwijs? Of is dat een te Nederlands Nederlands onderwerp?  

Het decembert stenen uit de grond. Eens iets anders zo lekker bij de haard? Het Grote Spellingfeest van de Nederlandse Taal meevieren? Wie wordt de Slimste Speller? Op toekomstvoorspeller Wistikal had ik op een Nederlander willen stemmen, maar de vraag was al gesloten.

Hartenpijn was de mooie titel van het Dictee van de hand van Kristien Hemmerechts in 2008. Ik heb mijn fouten niet meer nageteld: vooraan in de twintig waren het er. Breekt vanavond het uur van de waarheid aan? Ben ik achteruitgeboerd op spellinggebied en dus ook op ‘kennis van de wereld’?? Zal ik het beter of slechter doen? Zoals gewoonlijk zal ik me onvoorbereid in de strijd gooien. Nee, ik heb niet online geoefend of de Woordenlijst of Van Dale geblokt. Ja, ik ben slecht in lifehacking. Ai. Oeioei. Pen en papier hier!

  

Foto’s JB: Mijn Dictee 2008 en Handtekeningjacht op Komrij, Rotterdam, zomer 2009.

6 reacties »

  1. En heb je meegedaan? Hoeveel fouten had jij?

    Reactie door Moniek Verhaaren — december 17, 2009 @ 2:24 pm | Beantwoorden

    • En jij? 17 had ik er. Beter dan vorig jaar, dat voelt goed. Hoewel: mijn grote werkpunt uit mijn foutenanalyse van mijn dictee in 2008 was het liggende streepje in combinaties als kop-van-jut (had ik goed ‘gegokt’) en Jan en alleman (zonder hoofdletter – wat aaneenschrijven betreft: goed ‘gegokt’, maar dan weer geen hoofdletter bij Jan). Verder had ik snel op het einde gênant nog ‘verbeterd’ tot genant – dom dus, zoals Martine Tanghe nog gewaarschuwd had!. O, ja en debacle: daarin had ik twee fouten met twee accenten die er niet mochten staan.

      En nu ben ik brandnieuwsgierig naar jouw dictee!

      Reactie door janien — december 18, 2009 @ 8:14 am | Beantwoorden

    • Hey Moniek

      Het had echt geen haar gescheeld of ik had niet meegedaan. Geen zin eigenlijk. En toch heb ik me weer laten verleiden. Toen de uitzending begon, heb ik snelsnel pen en papier gezocht.

      Ondertussen heb ik jouw leuke artikel gelezen mét de grappigste dicteefoto die ik tot nu gezien heb. Leuk taalspelletje toch! We deden het Dictee vroeger ook in de klas … Hilarisch, maar toch weer een gelegenheid om ook de norm nog eens op te frissen: Woordenlijst, Van Dale, … , taaladviseurs te lokaliseren, én onze woordenschat en kennis wat op te vijzelen. Spellingtrucs kwamen ook nog eens aan bod: wat te doen als je geen externe hulpmiddelen ter beschikking hebt.

      Geloof me: ‘statten‘ had ik op basis van die bekende trucs (gewoon naar het woord luisteren) eerst correct gespeld. Maar bij het nalezen ging ik twijfelen: zo eenvoudig kon dat ‘nieuwe’ woord toch niet gespeld worden, dat was al te gemakkelijk, dacht ik, en ik maakte er ‘stad’ten’ van. Oeioei. Dat was des Guten zuviel. Zo ver had ik me niet mogen laten gaan …

      Reactie door janien — december 18, 2009 @ 12:06 pm | Beantwoorden

  2. Twintig fouten had ik. Naast jouw zeventien is dat een kleine aanwijzing dat een Vlaming over het algemeen beter spelt dan een Nederlander. Hoewel: de winnaar van het groot dictee van dit jaar was voor het eerst sinds lang een Nederlander. Helemaal eerlijk is dat niet. Een Eindhovenaar/Brabander is in wezen toch een soort sub-Vlaming (moet daar nu wel of niet zo’n rottig koppelingsstreepje tussen)?

    Reactie door Moniek — december 18, 2009 @ 7:44 pm | Beantwoorden

    • Nu, ik had op een Nederlander gewed dit jaar. Op de keper beschouwd is het toch gewoon een nek-aan-nek race Nederland-Vlaanderen(koppelingen oké? Niet gecheckt!). Vlamingen betere spellers dan Nederlanders? Klopt dat wel? Communiceren Nederlanders niet sneller, uitbundiger, drukker, overvloediger en veelvuldiger? Geen wonder dat er dan meer fouten detecteerbaar zijn.

      Onze universiteiten en hogescholen klagen steen en been over de slechte taalbeheersing en schrijfvaardigheid van hun eerstejaars. Als pleister op de wonde organiseren ze stoomcursussen taal en schrijven. Het deficit van basis en middelbaar? Is de toestand hier beter dan bij jullie daar noordelijker? Ik denk het niet.

      Mijn generatie komt uit de tijd dat ‘communicatie’ nog geen core business was in het (moeder)taalonderwijs. Dagelijkse dril was het codewoord van de laatste jaren in de basisschool tot de hoogste in het middelbaar. Dagelijks dictee en training in de ‘zuivere uitspraak’ en het ‘juiste taalgebruik’. Teksten en gedichten uit het hoofd leren in het Nederlands en wat later ook in het Frans en Engels, met wekelijkse voordrachtbeurten in de klas. Taal (en literatuur) werd in ons brein geheid. Voor het leven, als het ware. Er was nog geen sprake van groepswerk of zelfstandig werk, leerlingbegeleiding, attitudes.

      Reactie door janien — december 19, 2009 @ 7:37 am | Beantwoorden

  3. […] laatste literaire handtekening is ook alweer ff oud – van Gerrit Komrij. Ze moet hier nog ergens te vinden […]

    Pingback door denkend aan Ivo Michiels | The Sausage Machine — november 12, 2011 @ 10:37 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

