The Sausage Machine

januari 12, 2010

Over hoeveel dagen is het lente? En wanneer begint de Maand van het Vinden?

Onder de zoekmachinetermen op mijn dashboard (‘controlepaneel’ in ander Nederlands) vandaag:

hoeveel dagen lente

over hoeveel dagen is het lente.

Wat een leuke vondst! Haastjerepje, ik heb nog niet eens mijn nieuwjaarswensen verstuurd! Kunnen mijn winterfoto’s van 9 januari 2010 een antwoord zijn voor de lentezoekers die op dit blogje terechtkwamen? Het is niet dat ik niet vol ongeduld op de lente wacht. En de zomer 2010! Wanneer mijn nieuwe kleinkindje blij wordt verwacht …

Nog iemand die op zoek is … : Peter den Hollander (ja, hoor) van de vakcommunity Nederlands van digischool.kennisnet.nl die druk doende is met het voorbereiden van activiteiten voor de Maand van het Vinden (april 2010). Hij wil o.a. een website opzetten. Ik geef hem door:

[…] op zoek naar (les)materiraal dat ik op (de nog te ontwikkelen) website Maand van het Vinden wil zetten.

Doelgroepen zijn leerlingen, studenten, maar ook ‘gewone’ burgers, misschien dat jullie i.s.m. de bibliotheek iets kunnen of willen organiseren.

Ik hoop dat er zo in de maand van het vinden, op allerlei plekken in Nederland activiteiten zijn rondom het vinden van informatie in bibliotheken, musea, internet en noem maar op, Nederland moet bruisen van de activiteiten.

Een hoofdonderdeel is: de estafette informatievaardigheden: ik zoek tenminste 12 scholen die in een estafette een project gaan doen dat uitmondt in een project a la Farewell: dat is een speelfilm gebaseerd op allemaal origineel materiaal van een wereldreis van een zepplin.

De communicatie tussen de scholen zou moeten plaatsvinden via videoconference […]

Peter den Hollander, vakcommunity Nederlands, e-mail 11-01-2010, vetjes van TSM.

Informatievaardigheden, dat is hét onderwijswoord wel van het begin van de 21e eeuw, en niet alleen in Nederland. Staat het ook niet bovenaan in de checklijsten van de Vlaamse onderwijsinspectie? Mediaskills, skills, skills: dé mantra. Dé paradoxale dreun: we leven in een kennismaatschappij en zonder informatievaardigheden kennen we dus niet(s) (meer)? Natuurlijk niet. Met informatievaardigheid is de kous van onderwijs echter lang niet af. Ik denk hierbij aan die eeuwige content, het wat, nog belangrijker dan het how to do … Informatievaardig kunnen we wel zoveel meer, sneller en beter. Met mijn leermeester Margreet van den Berg gebruik ik liever de term mediawijs, die is veel betekenisvoller dan ‘informatievaardig’. Wat zij met ‘mediawijs’ bedoelt? Haar hele blog ademt mediawijsheid! Volgen dus die wijze vrouw!

À propos, weet u/je al wat zoeken? Geen nood. Nog even geduld, u/je vindt het vast in de Maand van het Vinden. En de lente? Coming ASAP, elk jaar opnieuw, zolang de tijd voor ons mag duren … Gelukkig Nieuwjaar!

*Crosspost op Edublogs.be, de onderwijsblog van van PhD-student Cindy De Smet, aka Smetty en Drsmetty.

*Update 14-01-2010: Peter den Hollander meldt dat ook scholen uit België mogen meedoen.

*Update 21-02-2010: Ondertussen is het aftellen op de beloftevolle site van Peter den Hollander. Op 7 april 2010 is er een openingscongres dat de start geeft aan de Estafette Informatievaardigheden!

*Update 10-03-2010: Lente in aantocht, zoals gepresenteerd op ED*IT, onderwijsportaal genomineerd voor de IPON Awards 2010.

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

