The Sausage Machine

januari 25, 2010

# re: APGAR

Filed under: Uncategorized — janien @ 6:27 am
Tags: , , ,

   APGAR by Elke Das, die vorig jaar de Dutch Bloggie Onderwijs won.

Als de nood het hoogst is, is de redding nabij… Mijn probleem? Plankenkoorts!

How to? Hoe toch zou ik straks een vliegende start nemen met mijn workshop Loftrompetzwaaien (‘een lofrede schrijven’ was de uitnodiging) op de pedagogische studiedag van mijn oude school? (De keynote van die studiedag over leerstijlen is van Leen Pil van de K.U.Leuven.) Aristoteles’ wijze raad in zijn Retorica opvolgend wilde ik in de inleiding van mijn workshop zo graag een vleugje ‘bravoure’ als captatio benevolentiae.😉

Zijn leraren immers geen moeilijk publiek? Elke Das gooide me als bij toverslag een oplossing in de schoot. ACTION als start. Spreuk: goed begonnen, half gewonnen. Working with A WORKSHOP RESPONSE SYSTEM. Klinkt niet slecht, wat u? Aangepast aan mijn kritische en veeleisende publiek.😉

Naar Elkes voorbeeld wil ik dus met een APGAR-test beginnen. Ik heb hem op haar aanwijzen gemaakt op Google Docs en het formulier geprint, want we werken straks in de workshop op oud-ambachtelijke wijze met pen en papier. Maar of het zal ‘pakken’??

Nog een bedenking: zal ik saai zijn? FF de acht manieren om daar achter te komen nog eens overlopen. Hoewel? Door de wol gewassen van decennialange onderwijservaring heb ik daarvoor een natuurlijke feeling aangekweekt. Hoe voorkom ik saaiheid? Hoewel, is saai niet het nieuwe hip? … See U, my dear. Op hoop van zegen.

Stop. Straks kom ik nog te laat!! Ik moet mijn jeans nog strijken en de kip in de pan nog bijkruiden en draaien. Wacht, ik trek snel mijn zevenmijlsroodkapjeslaarzen aan.

Ook vanop dit plekje: bedankt, Elke Das!

3 reacties »

  1. Natuurlijk!
    Er viel voor mij veel op z’n plaats bij het lezen van deze blogpost.
    Ik wist al dat je getalenteerd digitaal netwerker bent.
    Nu weet ik wat een belangrijk ingrediënt van dat talent is: je vaardigheid in Loftrompetzwaaien.
    En loftrompet speel je inderdaad op grootmeesterlijk niveau.
    Kennelijk is beginnen met een goed geplaatst compliment de basis van een digitale conversatie.
    Vergeet je niet te vermelden dat je onderwerp een van de belangrijkste “21st century skills” is?

    Reactie door elke — januari 25, 2010 @ 8:57 am | Beantwoorden

    • Bedankt, Elke! Hartverwarmend. In jouw literaire stuk herken ik Aristoteles: de versterking, de overdrijving, richting het meest positieve en gunstige.😉 Jij hebt deze 21st century skill wel helemaal onder de knie. Wat zeg ik: is het bij jou geen zaak van aangeboren groot talent?! Van sterke meervoudige intelligentie. Van energie, flow, empathie, mensenkennis, fijngevoeligheid, taalkracht, zin voor schoonheid, creativiteit. En je stijl: kunstzinnig en humorvol, allemaal volgens de klassieke regels.

      Reactie door janien — januari 26, 2010 @ 9:12 am | Beantwoorden

  2. Ja, zoals jij dat zegt,
    zó zou ik het ook willen zeggen.

    Reactie door elke — januari 26, 2010 @ 11:00 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

