The Sausage Machine

januari 27, 2010

Hoe word ik een goede redenaar? Tips van Jaap de Jong via Gert Loosen

  uit Psychologie, jg. 1998, pdf GeachtPubliek10(GertLoosen) , p. 4.

Nooit meer plankenkoorts (of minder toch). Nooit meer podiumvrees (of minder toch). Hoe word ik een goed redenaar? Gert Loosen redt met tips van Jaap de Jong!

 Wie? Jaap de Jong is onderzoeker moderne retorica aan de universiteit van Leiden. Vorig jaar nog was hij te gast bij Pauw & Witteman met zijn analyses van de speeches van politici. Achteraf blogde hij daarover.  Hoe hij zich als spreker in het programma profileerde, kunnen we via die blog ook herbekijken.

Terug naar Gert Loosen (Mechelen). Van hem kreeg ik via de vakcommunity Nederlands van Digischool.nl de toestemming om zijn download-service over spreken in het openbaar ook via mijn blog te verspreiden:

http://www.music4life.be/loosg/ [n.v.d.r. update nov. 2010: link werkt niet meer, voor download van Gert Loosens bundeling Geacht Publiek, zie link naar pdf, hierboven naast het plaatje.]

[…]  klik op bovenstaande link en haal je eigen exemplaar van Geacht Publiek af! Deze vijf artikels uit het maandblad Psychologie (Geschreven door Jaap de Jong) geven op een interessante en leuke manier een boel praktische tips over spreken in het openbaar. Je kunt de teksten als basis voor je lessen geven – of zelfs integraal aan je leerlingen bezorgen.

Veel succes ermee!

Collegiale groeten

Gert Loosen

uit een e-mail van Gert Loosen aan de vakcommunity, 26-01-2010, vetjes van TSM.

Mijn antwoord:

Beste Gert Loosen

Bedankt!! Wat ben ik blij met uw post! Ik gaf net een workshop ‘een lofrede schrijven’. Nu nog de mondelinge presentatie: uw documentatie is meer dan welkom!

Mag ik ze doorgeven op mijn blogje? Mét bronvermelding van de samensteller en bezorger, uiteraard.

Hartelijke groeten 

Janien Benaets

Over spreken in het openbaar gesproken, hier nog een link. Onderwijskader, thema debatteren. Het scholierendebatprogramma Op weg naar Het Lagerhuis van VARA heeft tips, materiaal, voorbeelden, … , …

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

