The Sausage Machine

januari 28, 2010

Meesterlijk buiten de lijnen kleurend. Peter Holvoet-Hanssen stadsdichter van Antwerpen 2010-2012

@ PETER HOLVOET-HANSSEN

Een hele dikke warme proficiat, Peter Holvoet-Hanssen! Eindelijk …, hoeveel jaren hebben we jou niet tot stadsdichter verklaard. Wat een roeping! Wat een indrukwekkende poëtische droom heb jij voor Antwerpen, voor de Antwerpenaars en anderen, jong en oud, vooral ook jongeren. Inclusie. Wat een engagement!

Op zoveel foto’s en ook in deze Klara-filmopnames herken ik de eeuwige staande lamp met het huiselijke licht: oranjekleurend zacht, warmte en creativiteit verspreidend vanuit het met je vrouw Noëlla Elpers gedeelde Kapersnest. Meermaals waren Chris en ik bij jullie thuis te gast om er ‘wilde’ plannen te smeden voor poëzie op school, voor avontuurlijke poëzielessen en intimistische dichtwedstrijden voor jongeren. Jullie moesten op van die feestelijke dagen heel vroeg op voor een hele verhuizing van decorstukken en -stukjes, kostuums en boeken. Onvergetelijke ontmoetingen en sessies! Vurig avontuurlijk!

Het was vele jaren geleden dat ik je op de Boekenbeurs leerde kennen toen je op het podium verscheen om je Debuutprijs voor “Dwangbuis van Houdini” in ontvangst te nemen …

Jouw poëzie is er geen van hapklare brokken, neen, je bent geen Herman de Coninck-volgeling. Onbegrijpelijke taal? Neen, toch. Is het niet de aard van de taalkunst zelve die kruipt en woelt en stroomt waar ze niet gaan kan in de wereld van nagestreefde eenduidigheid. Oneindig te variëren, het woord. Oneindig diep en speels tegelijk. Beyond borders. Buiten de grenzen kleuren is altijd jouw ding geweest. En als stadsdichter wil je ook ‘voorbij de grenzen’ van de officiële status van de functie tot nu … o.a. toerend met de Vrijbus-poëziebus.

Vanmiddag zal jij vanop het balkon van het Antwerpse stadhuis je eerste stadsgedicht voorlezen, en opent je Woordenkraam op de Grote Markt.

   Heel veel succes, PHH en Noëlla aan je zijde!

janien

PS  Een update met een link naar Jorden Hellemans Photography. Natuurlijk was ik de foto’s van Jorden Hellemans niet vergeten! Ze staan zorgvuldig opgeslagen in mijn archief. Jaren geleden, toen Jorden nog fotografiestudent was, vroeg hij me naar BV’s in het Antwerpse die zich misschien wel zouden willen laten fotograferen voor een opdracht van de hogeschool. Ik suggereerde hem jou, Peter Holvoet-Hanssen, je ‘publiekvriendelijkheid’ en loyaliteit indachtig. En ja! Jorden was wat blij … Zijn foto’s van toen heeft hij nu ter ere van je stadsdichterschap op zijn blog gepubliceerd. Ik vind die foto’s nog altijd even mooi als toen ik ze voor het eerst zag. En de lamp – onafscheidelijk? Die doe je toch nooit weg, PHH, o Pedro Valentino?!

5 reacties »

  1. Dan zal ik nog eens extra uitkijken of ik deze vriendelijke man nog ergens tegenkom.🙂

    Reactie door Stijn — januari 29, 2010 @ 7:27 pm | Beantwoorden

    • Bedankt voor je bezoek! Vereerd. Als weinig anderen versta jij de ware kunst van het bloggen. Zo mooi, jouw blog. Paradijselijk, die omgeving.🙂

      Reactie door janien — januari 30, 2010 @ 8:39 pm | Beantwoorden

  2. Nee, die lamp doe ik nooit weg!
    Ik gloei nog na van uw warme woorden…

    Dank voor alle steun doorheen de jaren!

    Peter
    H —- http://www.antwerpen.be/boekenstad ——————- http://www.vrijbus.be ——-http://www.kapersnest.be ——– h

    Reactie door Peter Holvoet — februari 6, 2010 @ 7:04 pm | Beantwoorden

  3. […] stem voor andere ontdekkingreizigers zoals Marc Purnaels, de troubadour van Ekeren. Zo helemaal Peter Holvoet-Hanssen, allemensendichter. Een man van taal naar mijn hart. Mijn hart voor mijn stad van […]

    Pingback door Vrijbrief. Het eerste stadsgedicht van Peter Holvoet-Hanssen « The Sausage Machine — maart 9, 2010 @ 10:39 am | Beantwoorden

  4. Een bericht van een kennis/vriend
    Hallo

    “leo.spaey@antwerpen.be” vond het artikel Hoboken 875 loopt stilaan ten einde de moeite waard om dit naar jou te sturen.

    ter info !
    Met vriendelijke groet

    Gazet van Antwerpen

    Reactie door Leo Spaey — december 15, 2010 @ 10:12 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

