The Sausage Machine

februari 16, 2010

Wint Dimitri Verhulst voor de tweede keer De Inktaap? Ik zeg JA, maar ik ben de jury niet!

 Met De helaasheid der dingen kon het voor Dimitri Verhulst niet mis gaan in 2008 bij het scholierenpubliek uit Vlaanderen, Nederland en Suriname! Hij won De Inktaap! Maar of hij dit jaar (op 8 maart 2010 in de Doelen in Rotterdam) met Godverdomse dagen op een godverdomse bol …  En toch geloof ik dat hij het van Robert Vuijsjes Alleen maar nette mensen haalt. Hoewel … De enige vrouw onder de genomineerden, Doeschka Meijsing met haar liefdesroman (chagrin d’amour in Over de liefde) in mooie stijl: zou zij de heren het nakijken kunnen geven? Is zij de lieveling van de talrijke vrouwen onder de juryleden? Ik twijfel. Zou Vlaanderen voor Vuijsje vallen of vinden ze hem een straat te ver in Holland? Kunnen de lezers van Verhulst genoeg afstand nemen van het verwachtingspatroon van het klassieke verhaal in een roman? 

Wie van de drie? Doe mij maar Verhulst! Taalspektakel verzekerd. En lenige leesvaart in het duizelingwekkende doordraaien van de geschiedenis. Maar ik ben de jury niet.

 Wat de (Nederlandse) Inktaap-proeflezers in het magazine Lezen van Stichting Lezen Nederland ervan vinden, kun je in de volgende screenshot lezen. De foto bovenaan mijn post toont Bas Metman (17), Nanouk Arp (17) en Angela de Zeeuw (16) met de drie genomineerde boeken … Ik knipte ze uit het magazine Lezen (nr. 4, 2009) dat je op de website van Stichting Lezen kunt downloaden. Welke inktaapjury vindt zich in één van de drie? Ik hoop vast dat de meeste stemmen naar Dimitri Verhulst gaan! Dat 8 maart 2010 weer zo’n dolle geluksdag wordt voor deze welsellende, reeds inktaapbekroonde schrijver en kersverse eerste Vlaamse klotenambassadeur* … (*Wie zegt het!?)

  Uit de reportage ‘Hoogwaardige literatuur is het niet’, Lezen, 4, 2009, p. 23. Het geweldige magazine Lezen kun je hier lezen.

UPDATE

Robert Vuijsje wint De Inktaap 2010.

8 reacties »

  1. Ikzelf vond ‘Godverdomse dagen…’ een draak van een boek.
    Een sof. Een beetje een grap, en het kraaien niet waard.

    Reactie door Wouter De Laender — februari 16, 2010 @ 3:23 pm | Beantwoorden

    • Niet alleen u vindt dit boek maar niks. In Heibel vat Frans Depeuter zijn beoordeling samen met braakbal en wenst de lezer in vele talen smakelijk … Hij geeft er bovendien een bloemlezing van gelijkgestemde critici.

      Een beetje een grap, schrijft u. Ik zou er de bepaling ‘rauw’ aan kunnen toevoegen. Als de homo ludens zich niet eens meer mag ‘laten gaan’ in de kunst / literatuur, als de woorden daar al geen geur of kleur meer mogen krijgen? Ik zet mijn leesbril op, mijn bril van lezer van literatuur. Ik kijk naar taalkunst, naar een meer of minder gefantaseerde werkelijkheid van een meer of minder geïnspireerde kunstenaar. De wereld die doordraait, zoals ik boven al schreef, de mensheid in haar/zijn rafelige, nietsverhullende hemd: mag ’t door Dimitri Verhulst in zijn eigen woorden beschreven? Ja, toch. En als ’t u als weldenkende lezer niet bevalt, niet ‘smaakt’, dan niet. Maar u en ik nemen anno 2010 wel akte van het literaire fenomeen dat Dimitri Verhulst heet.

      Het gaat me niet enkel om het boek, ook om de algehele ‘context’ van de cultuur: de gratis lancering van het boek als HUMO-bijlage, de mediaheisa daarrond, de film De helaasheid der dingen, Verhulsts recente ambassadeurschap van Stichting Varkens in Nood, zijn figuratie in de reclamecampagne voor Cobra.be, de literatuurprijzen, … teveel om op te noemen. U begrijpt wel wat ik bedoel.

      Reactie door janien — februari 17, 2010 @ 9:04 am | Beantwoorden

  2. Men doet uiteraard wat men wil, maar ik vind het verspilling van het papier (zonder er verder dure woorden aan vuil te maken). Maar u, als lezer van literatuur, zal wel de waarheid in pacht hebben. Ik wens er u het allerbeste mee. Met die waarheid.
    Ik heb de indruk dat de beoordeling van de ‘kwaliteit’ van dit boek hier meer te maken heeft met het één of ander statement (welke dat ook moge zijn)dan met de zogenaamde literatuur waar u zo graag mee pronkt.

    Reactie door Wouter De Laender — februari 17, 2010 @ 10:34 am | Beantwoorden

    • Ach, ja, u hebt gelijk. Wordswordswords over wordswordswords. Ik dacht nog bij het schrijven van mijn ‘commentaar’ op uw standpunt: daar ga ik weer! Dat prekerige toontje, die ‘dure’ woorden, daar wil ik nu juist vanaf!

      Goed, dat u langskwam om me van antwoord ‘te dienen’. Bedankt, sta ik weer met twee voeten op de grond, geïndoctrineerd als ik sprak. Dat die visie op literatuur zo ingeheid stak in mijn geheugen, had ik niet kunnen denken. En toch. Literatuur is dat niet goochelen, spelen met woorden? Zeg nu zelf, Wouter De Laender? Zoals bloggen. Niet dat ik denk dat ik literatuur voortbreng of weet wat en hoe literatuur moet zijn! O nee! Spelen met woorden en plaatjes met of zonder klank. Blablabla van blogblogblog …
      En nu zwijg ik over Gdoegb.

      Reactie door janien — februari 17, 2010 @ 11:00 am | Beantwoorden

  3. En ik die dacht dat een reactie een mening mocht inhouden. Blijkbaar mag er alleen gereageerd worden indien men hetzelfde standpunt heeft als u.
    Nog veel succes met uw blogblogblog.

    Reactie door Wouter De Laender — februari 17, 2010 @ 11:22 am | Beantwoorden

    • Kan ik niet meer lezen en niet meer schrijven? Druk ik me zo slecht uit? Dat het zo erg was, wist ik niet! Ik heb het wel over mezelf en over niemand anders. Zelfrelativerend: mijn eigenste geblog! Zonder dat ik met blablabla een ander heb willen schofferen. Ik bedoel ermee dat ik de ‘waarheid’ waarover u sprak, niet in pacht heb. Manmanman. Ik bedoel: bloggen is schrijvend en telkens opnieuw schrijvend grip proberen te krijgen op de tijd(sgeest), en bijvoorbeeld ook op ‘literatuur’ en een exponent daarvan, Dimitri Verhulst. Hoe hij zijn woorden, zijn papieren (hoelang nog?) boeken aan de wereld tracht te slijten. Hoe de economie zo’n mediagenieke man-van-het woord inhaalt en doorverkoopt. Hoe onderwijs daar dankbaar gebruik van maakt om schrijvers, boeken, verhalen, taal aan de man te brengen. Ja, ik spreek hier in zeer algemene termen.

      Natuurlijk is er ook mijn oude (!) verborgen agenda van taal- en literatuurleraartje. Woorden over woorden proberen te verkopen. Bijvoorbeeld op dit blogje. Zomaar. (Is een blog ook geen dagboek?) Ook voor wie eens wil komen kijken en/of lezen en/of reageren. Zoals u. Bedankt voor het lezen en schrijven, Wouter De Laender! Ik méén ‘t. Leve de ‘andere’ mening! Du choc des idées jaillit la lumière! Dat geloof ik écht. Maar u blijkt moeilijk te overtuigen … Of heb ik me laten vangen in het spel van woord en wederwoord?

      Reactie door janien — februari 17, 2010 @ 12:09 pm | Beantwoorden

  4. Bon, ik zou dit gedoe liever stoppen. Het brengt ons nergens. U vindt het een meesterwerk, ik vind het een kutboek. PUNT.

    Reactie door Wouter De Laender — februari 17, 2010 @ 12:14 pm | Beantwoorden

  5. […] seen op vandaag maandag Vrouwendag – én inktaapdag voor mooie jongen Dimitri Verhulst en vele anderen, m/v). Niet veel, beste zoeker, behalve misschien dat kapsel op mijn buddy icon in […]

    Pingback door Vrouwendag. Wat kan ik voor u betekenen? « The Sausage Machine — maart 8, 2010 @ 8:09 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

